×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024

“سیرجان خبر” دولت در صدد اجرای لایحه‌ای برای افزایش مشاغل کاربر در کشور است که این مشاغل ملزم به رعایت حداقل دستمزد و سایر قوانین و مقررات روابط کار نیست.

براساس این گزارش، مواد لایحه مشاغل کاربر (مشاغلی هستند که حداقل ۷۰ درصد هزینه‌های اجرای هر طرح به نیروی انسانی پرداخت شود) در ادامه منتشر می‌شود.

نحوه تصویب طرح‌های مشاغل عمومی حمایتی: هر یک از دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی که می‌تواند طرح‌هایی را به اجرا درآورند که ۷۰ درصد هزینه اجرایی آن به نیروی انسانی پرداخت شود پیشنهاد خود را به دبیرخانه شورای عالی اشتغال ارسال و پس از تائید آن می‌تواند از مزایای این قانون بهره‌مند شود.

طرح‌های کاربر باید در همان سال به اشتغال تعیین شده خود دست‌یابند.

مشاغل عمومی- حمایتی ملزم به رعایت حداقل دستمزد و سایر قوانین و مقررات روابط کار نیست.

طبق این لایحه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجازه دارد برای بیمه بازنشستگی شاغلین در این طرح مطابق با ماده ۳۵ قانون برنامه پنجم توسعه آئین نامه بیمه فراگیر و چند لایه را به تصویب هیأت دولت رساند. شاغلین در این طرح‌های عمومی حمایتی مطابق با آن آئین‌نامه بیمه خواهند شد.

حداقل ۵۰ درصد از بودجه ایجاد اشتغال و تسهیلات بانکی یارانه‌ای در اختیار شورای عالی اشتغال قرار می‌گیرد تا طرح مشاغل عمومی حمایتی را به اجرا در آورد.

۱۰۰ درصد منابع حاصل از حذف یارانه نقدی به مشاغل عمومی حمایتی اختصاص می‌یابد.

این طرح‌ها در بخش روستایی اموری مانند آبخیزداری، بیابان‌زایی، حفظ مراتع و در شهرها اموری مانند ارائه خدمات شهری، مقابله با آسیب‌های اجتماعی، خدمات مشاوره، کارآموزی در بخش صنعت، غربالگری در منزل و غیره هستند.

در این طرح‌ها به ازای هر ۱۰ میلیون تومان سالانه حداقل یک شغل به طور مستقیم به وجود می‌آید.

همه دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی پیشنهادات خود را به دبیرخانه اشتغال ارائه می دهد و براساس چند معیار طرح‌های پیشنهادی مصوب می‌شود.

یکی از معیارهای انتخاب این طرح احتمال پایدارشدن فعالیت پس از قطع بودجه منافع اجتماعی، اجرای طرح منطقه جغرافیایی و تأثیر آن بر فقر منطقه اعلام شده است.

چند نمونه از طرح‌های پیشنهادی:

توسعه گردشگری جامعه محور در روستاهای ایران، مراقبت از محیط زیست و بهبود کیفیت آن (حفظ مراتع، آبخیزداری، حفظ جنگل‌ها، غنی‌سازی خاک و غیره)، مشاغل و خدمات خانگی، ارتقاء مراقبت و تربیت کودک، مقابله با آسیب‌های اجتماعی، کارآموزی فارغ‌التحصیلان در واحدهای تولیدی، بهبود خدمات اداری، سالمندی پویا و ازدواج پایدار.

توضیح دو نمونه از طرح‌های پیشنهادی:

تفکیک زباله در منزل: اجرای این طرح به کمک نیروهای مستقر به تغییر عادات رفتاری منجر می‌شود که پس از آن طرح به سودآوری می‌رسد.

معمولاً اگر بیش از ۴۰ درصد زباله تفکیک شود، تفکیک زباله سودآور می‌شود تا قبل از نقطه سر به سر طرح زیان‌ده بوده و نیازمند تزریق بودجه دولت است و پس از آن طرح پایداری می‌شود. برای رسیدن به آن نقطه نیازمند استقرار یک نفر در هر کوچه هستیم.

مشاوره ازدواج به تمام جوانان: در سال نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر ازدواج و ۱۸۰ هزار زوج طلاق می‌یرند، مشاوره ازدواج برای ۲۵ هزار نفر شغل ایجاد می‌شود و به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. این طرح موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی، افزایش رضایتمندی مردم،‌ایجاد اشتغال، تغییر در عادات رفتاری مردم و در نهایت شکل‌گیری بازار مشاورین ازدواج می‌شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.