×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
کاهش وابستگی به نفت با اقدامات احساسی ممکن نمی شود /استفاده از ظرفیت معادن برای جایگزینی درآمد نفتی

به گزارش”سیرجان خبر”نماینده سیرجان و بردسیر و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید دارد تصمیم های خلق الساعه باعث آسیب به کشور می شود بنابراین ضمن اینکه باید وابستگی به نفت کاهش پیدا کند نباید این موضوع در هیاهوی احساسی صورت گیرد.

شهباز حسن پور بیگلری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به لزوم اداره کشور بدون نفت، گفت: با وجود اینکه باید هر چه سریعتر نسبت به کاهش وابستگی به نفت اقدام شود اما باید از هر گونه اقدام احساسی و تصمیم های خلق الساعه که باعث بروز مشکل در کشور می شود دوری کرد.

نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی گفت: با کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمد نفتی باید این درآمد به صندوق توسعه ملی واریز شود تا ذخیره ای برای سرمایه گذاری باشد نه اینکه برای هزینه های کشور از ذخایر صندوق توسعه ملی برداشت کرد.

حسن پور با بیان اینکه یکی از ذخایر ارزشمند کشور انرژی در ابعاد مختلف است، ادامه داد: در کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات موضوع کاهش وابستگی به درآمد نفتی مطرح است و در  چند سال اخیر، تلاش شد فارغ از هیاهوی تبلیغاتی میزان وابستگی بودجه به نفت را کاهش دهیم، این کار پیامی به آمریکا و کشورهای مرتجع منطقه است تا بدانند ایران درآمدهای جایگزین دارد.

وی با اشاره به ظرفیت های اقتصادی ایران برای جایگزینی درآمد نفتی، اظهار داشت: یکی از ظرفیت های کشور معادن است، در حال حاضر تنها از ۲۰ درصد ظرفیت معادن کشور استفاده می شود و متاسفانه همچنان خام فروشی در دستور کار است، در حالی که با تکمیل زنجیره تولید می توان گام بزرگی در افزایش درآمد برداشت.

حسن پور ، با اشاره به تکمیل زنجیره فولاد در سیرجان، بیان داشت: باید زنجیره تولید در همه صنایع تکمیل شود متاسفانه حتی در حوزه کشاورزی و به خصوص پسته همچنان خام فروشی می شود و نسبت به بسته بندی و برندسازی محصولات کشاورزی اقدام عملی صورت نمی گیرد.

این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت اصلاح ساختار بودجه برای کاهش وابستگی به نفت، عنوان کرد: با وجوداینکه مقام معظم رهبری به اصلاح ساختار بودجه تاکید داشتند باید گفت که مهلت زمانی این کار رو به اتمام بوده و هنوز دولت در این زمینه لایحه ای به مجلس ارائه نکرده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه این کمیسیون پیشنهاداتی در زمینه اصلاح ساختار بودجه دارد، تاکید کرد: باید اصلاح ساختار بودجه ریزی در مجلس مورد بررسی قرار گیرد و این درست نیست که شورای عالی هماهنگی اقتصادی در این باره بدون کسب نظر مجلس، تصمیم گیری کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.