×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024
کشف و پایش ۴ مورد ابتلا به سل در سیرجان

به گزارش “سیرجان خبر” طرح غربالگری سل معروف به پروژه چند کشوری گلوبال فاند از سال ۲۰۱۹ از سوی UNDP (صندوق توسعه سازمان ملل متحد) از ۳ سال پیش در سه کشور همسایه و افغان نشین افغانستان، پاکستان و ایران آغاز شده است.

محمدتقی نخعی مسئول واحد سل معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سیرجان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: این طرح در آن دسته از شهرها و استان های کشور که درصد قابل توجهی از جمعیت شان را مهاجران افغانی تشکیل می دهند از جمله استان کرمان و شهرستان سیرجان در حال اجراست.

نخعی بیان کرد: به خاطر شرایط مطلوب اقتصادی سیرجان و بستر مناسب کاری، تعدادی از جمعیت شهرستان را مهاجران افغانی تشکیل می دهند که شرایط نامساعد بهداشتی و واکسیناسیون نامطلوب در کشور مبدأ، بار سنگینی بر دوش بهداشت و درمان شهرستان به ویژه در زمینه مبارزه با بیماری ها گذاشته است.

وی اذعان کرد: در سطح شهرستان سیرجان ۱۶ مرکز خدمات جامع سلامت داریم که این جمعیت بیشتر در ۸ مرکز تجمع داشته و برنامه غربالگری سل نیز در سطح این مراکز و پایگاه های زیر مجموعه شان در حال اجراست.

مسئول واحد سل معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سیرجان گفت: امسال حدود ۴۰ نفر از همکاران ما در مرکز خدمات جامع سلامت ولیعصر(عج)، جواد الائمه(ع)، زینبیه (س) ، دکتر شمس الدینی، مکی آباد، نجف شهر، نصرت آباد و شریف آباد به اجرای دقیق طرح غربالگری سل افاغنه مشغول هستند که تا الان ۴ بیمار مبتلا را شناسائی کرده اند.

نخعی بیان کرد: طبق دستورالعمل وزارتخانه، در سیرجان باید حداقل ۹ هزار نفر از افاغنه در این  طرح پایش شده و در صورت نیاز جهت انجام تست سل و گرافی قفسه سینه به آزمایشگاه سل و رادیولوژی ارجاع شوند و تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر از این جمعیت هدف با تلاش های مستمر همکاران مان پایش شده اند.

مسوول واحد سل معاونت بهداشتی دانشکده پزشکی سیرجان  گفت: از این ۴ مورد ابتلا نیز متأسفانه ۱ نفر فوت شده و ۳ نفر دیگر در حال طی کردن پروتکل درمانی هستند.

گفتنی است سل یک بیماری عفونی شایع است و انتقال باکتری عامل آن توسط قطرک‌ها و ذرات تنفسی از فرد بیمار می‌باشد، سل به‌طور معمول به شش‌ها حمله می‌کند، اما بر قسمت‌های دیگر بدن نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد وقتی افرادی که عفونت سلی فعال دارند سرفه، عطسه، یا بزاق خود را از طریق هوا منتقل می‌کنند، باکتری از طریق هوا پخش می‌شود. 

اگر بیماری سل درمان نشود، بیش از ۵۰ درصد از افرادی که به آن آلوده می‌شوند را به کام مرگ می‌کشاند و علائم کلاسیک عفونت سل فعال عبارتند از سرفه مزمن با خلط آغشته به خون، تب، تعریق شبانه و کاهش وزن.

پروسه درمانی بیماری سل نیز ۶ ماهه است که بیمار باید طی ۲ ماه دارو دریافت کند و سپس ۴ ماه تحت مراقبت و ادامه درمان با داروهای نگهدارنده باشد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.