×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
کمبود «انسولین»در سیرجان رفع شد/داروخانه هلال احمر نیاز بیماران دیابتی را تامین می کند

به گزارش سرویس اجتماعی “سیرجان خبر”اَنسولین یکی از هورمون هایی است که تأثیرات مختلفی در متابولیسم و دیگر اعضای بدن می‌گذارد. انسولین با اثر به سلول‌های کبد باعث می‌شود این سلول‌ها با گرفتن قند از خون و ذخیرهٔ آن به صورت گلیکوژن، قند خون را کاهش دهند و با تجمع گلیکوژن در سلول‌های ماهیچه ای -به عنوان یک منبع سوخت- انرژی را افزایش دهد.

همچنین با اثر به بافت‌های چربی، استفاده از چربی به عنوان منبع سوخت را متوقف می‌کند و در صورت نبود یا کمبود انسولین در خون، بدن از چربی به عنوان منبع سوخت استفاده می‌کند.

انسولین به عنوان مرکز کنترل متابولیسم بدن عمل می‌کند. در تحقیقات و پیگیری های خبرنگار سرویس اجتماعی سیرجان خبر از داروخانه های شهر سیرجان داروی انسولین مدتی است که در این شهرستان دچار کمبود شده و افراد مبتلا به این بیماری برای تهیه دارو یا باید به صورت آزاد خریداری کنند یا به شهرهای دیگر مراجعه کنند تا داروی انسولین را تامین کنند.

گفتنی است نرسیدن انسولین به بیماران دیابتی موجب بالا رفتن قند خون می شود و قند بالا در بدن باعث مشکلات کلیوی، بینایی، سکته های مغزی و قلبی اختلالات عصبی می شود.

در گفت و گو خبرنگار سیرجان خبر با دکتر فخریان مدیر غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی شهرستان سیرجان؛ وی در خصوص کمبود انسولین در سیرجان اظهارداشت:داروی انسولین جزو داروهای است که تنها در شهر سیرجان دچار کمبود نبوده بلکه در کل کشور این مشکل وجود داشته است.

وی در ادامه افزود: مدتی داروی انسولین در شهرستان سیرجان دچار کمبود شد که این مشکل به علت بار مالی که بر دوش داروخانه می گذاشت و عدم پرداخت هزینه دارو توسط بیمه ها موجب شد که داروخانه ها زیر بار آوردن انسولین نروند که با پیگیری های غذا و دارو این مشکل حل شد و در حال حاضر در سیرجان ما کمبود انسولین نداریم و با پیگیری های سازمان غذا و دارو و نماینده شهرستان سیرجان داروخانه هلال احمر انسولین وارد میکند و تحت اختیار بیماران دیابتی قرار می دهد.

دکتر فخریان در پایان گفت: داروخانه هلال احمر به کسانی که دارای دفترچه بیمه تامین اجتماعی بودند انسولین واگذار نمی کرد و مسئولان داروخانه اعلام می کردند که قرارداد نداریم ولی طی قراردادی که فی مابین بسته شده است انسولین به بیماران دیابت داده می شود.

مصاحبه:مسلم سعید

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.