×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024
گلیم سیرجان شهره جهانی دارد/ هویت ما وابسته به صنایع دستی است

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر “سیرجان خبر” معاون سازمان میراث فرهنگی کل کشور در جریان سفر خود به سیرجان از شرکت های صنایع دستی و گلیم سیرجان بازدید و در کنفرانس گلیم و قالی سیرجان شرکت کرد.

بهمن نامور مطلق با اشاره به نقش اقتصاد مقاومتی در صنایع دستی گفت:تجربه انقلاب اسلامی به این نتیجه رسیده است که باید اقتصاد مقاومتی را در پیش بگیریم و همه نشانه های اقتصاد مقاومتی در صنایع دستی وجود دارد.

وی بیان کرد: هنر و صنایع دستی حافظه ملت ما هستند، و هویت ما وابسته به صنایع دستی و ملی است که باید در حفظ این میراث ماندگار و ارزشمند با تدبیر و مدیریت قوی برای آینده نزدیک برنامه ریزی کنیم.

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به نقش شهرستان سیرجان در تولید قالی و گلیم افزود:جایگاه سیرجان در خصوص صنایع دستی و تولید گلیم فرا ملی است و گلیم سیرجان شهره جهانی دارد اما مشکل پیش روی این صنایع و قیمت بالای آن در ازای کیفیت برترش است که برای بهبود این مشکل باید تلاش شود.

(نمایشگاه گلیم و قالی سیرجان تابستان-۹۳)

وی اضافه کرد: حفظ برند جغرافیایی گلیم سیرجان یکی از اقداماتی است که باید انجام شود تا هنر هنرمندان این منطقه به تاراج نرود و در آینده ایی نزدیک شاهد صادرات مستقیم گلیم و قالی از این منطقه باشیم.

مدیر اداره کل صنیع دستی کشور در خصوص تجهیز کارگاه های دانش بنیان تشریح کرد: میراث فرهنگی آماده همکاری و تجهیز این کارگاه ها در سراسر کشور است تا با تقویت این آموزشگاه ها هنرمندان برجسته ایی در این زمینه آموزش یابند.

هویت تاریخی و فرهنگی سیرجان در حال نابودی است

معاون سازمان میراث فرهنگی و صنایع گردشگری کشور هویت فرهنگی سیرجان را فراموش شده خواند و گفت:بازار سیرجان یک حلقه گمشده فرهنگی در این شهر است، جایی که بعنوان نماد فرهنگی و گردشگری هر شهر شناخته می شود در حال تخریب و فراموشی است و در شان مردم و نام این شهر نیست.

وی عنوان کرد:باید در هر شهری می توان با طراحی تازه و اقدامات جدید فرهنگی حضور گردشگر را به آن شهر افزایش داد، تا با این کار محصولات و صنایع دستی آن منطقه را به مردم داخل و خارج از کشور شناساند.

بهمن نامور مطلق ابراز داشت: با خلاقیت و معماری در آثار تاریخی و بازار های کهن هر شهر و الگو گرفتن از سبک زندگی و معماری ایرانی و اسلامی زیر بنای جذب گردشگر را می تون به شهر فراهم کرد اما این حرکت فرهنگی و اقتصادی در سیرجان بسیار ضعیف است و غفلت مسئولان موجب این امر شده است.

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.