×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024

“سیرجان خبر” تا چند سال قبل، عوامل مرگ و میر ایرانی ها تقریبا ثابت بود. بیماری های قلبی در صدر جدول یکه تازی می کردند و تصادفات جاده ای، سایه به سایه این بیماری ها جان هزاران ایرانی را می گرفتند. با این حال پازل مرگ در ایران مرتب تغییر شکل می دهد. حالا بیماری های قلبی، چاقی و سرطان سه عامل اصلی مرگ و میر در ایران هستند. عواملی که هر سال جان ۲۵۰ هزار نفر را می گیرند.

در سال گذشته، ۳۷۲هزار و ۲۷۹ مرگ در ایران به ثبت رسیده که بیماری های قلبی و عوامل زمینه ساز آنها مثل چاقی و فشار خون بالا، باز هم متهمان ردیف اول علت این مرگ و میرها هستند.

تصادفات جاده ای که تا چند سال قبل رتبه دوم و بعدتر، رتبه سوم را در میان عوامل مرگ و میر ایرانی ها به خود اختصاص داده بود، حالا با کاهش ۱۰درصدی، به رتبه چهارم جدول آمده و جای خود را به سرطان داده است. بیماری ای که هر سال دستکم ۳۰هزار نفر از ایرانی ها را قربانی می کند.

سکته، دود، دیابت

بیماری های قلبی اگرچه اولین دلیل مرگ و میر ایرانی ها هستند اما خیلی پیش تر از آنکه سکته قلبی جان ۱۳۶هزار قربانی این عارضه را بگیرد، فشار خون و چربی بالا، دیابت، مصرف سیگار، قلیان، آلودگی هوا، چاقی و کم تحرکی زمینه را برای بروز سکته آماده می کند. سن ابتلا به دیابت در ایران ۱۰ تا ۱۵سال کمتر از نرخ جهانی است و حدود ۹درصد از جمعیت ۲۵ تا ۶۰ ساله ایران، مبتلا به این بیماری هستند.

۲۵ میلیون نفر در کشور اضافه وزن دارند و به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، هرسال مرگ ۳۴ هزار نفر به نوعی به چاقی شان مربوط می شود. از سوی دیگر حداقل ۱۰میلیون نفر از ایرانی ها مبتلا به فشار خون بالا هستند که این بیماری زمینه ساز مرگ ۸۳ هزار نفر در سال می شود.

سن سرطان، امروز پایین تر از دیروز

در ایران، سرطان معده کشنده ترین سرطان است و بعد از آن سرطان های پستان، پوست، روده بزرگ، خون، ریه، مری، استخوان، اعصاب مرکزی، پروستات و غدد لنفاوی رایج ترین سرطان هایی هستند که ایرانی ها به آن ها مبتلا می شوند. وزارت بهداشت اگرچه اعلام می کند وضع سرطان در ایران خیلی بهتر از میانگین جهانی است اما تغییر الگوهای ابتلا به این بیماری در کشور، زنگ خطر را به صدا درآورده است.

سن ابتلا به سرطان های گوارشی و سرطان سینه، در مقایسه با میانگین جهانی کاهش پیدا کرده و این یعنی سرطان، بیشتر از گذشته جوان های ایرانی را تهدید می کند. زنان ایرانی ۱۰سال زودتر از هم جنسان خود در دیگر کشورها به سرطان سینه مبتلا می شوند و سرطان روده که معمولا در افراد بالای ۵۰ سال دیده می شود، در ایران مردان زیر ۵۰ سال را درگیر می کند.

شاید به همین دلیل باشد که سرطان حالا توانسته است با ۳۰هزار قربانی در سال به رده سوم عوامل مرگ ایرانی ها برسد.

دود؛ همپای تصادفات آدم می کشد

در سال گذشته، ۱۳ هزار و ۹۰۵مرد و ۴هزار و ۸۹ زن در تصادفات جانشان را از دست دادند که بیشترشان ساکن استان های فارس و تهران بودند. این آمار اما نسبت به سال قبل از آن، ۱۰درصد کاهش داشته و تصادفات را به چهارمین عامل مرگ ایرانی ها تبدیل کرده است.

مرگ و میر ناشی از اعتیاد هم اگرچه همپای تصادفات کاهش پیدا کرده و از ۴۷۰۰ مرگ در سال ۸۳ به حدود ۳هزار نفر در سال ۹۲ رسیده است، اما همین رقم هم وقتی با مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات جمع شود، رقمی نزدیک به مرگ و میر ناشی از تصادفات را تحویل می دهد؛ ۱۴هزار مرگ به خاطر دود و مواد.

آنها به قتل می رسند

آخرین آمار مرگ های ناشی از سلاح سرد که سازمان پزشکی قانونی منتشر کرده، به سال ۱۳۹۱ برمی گردد. در این سال ۷۹۹ نفر با سلاح سرد کشته شده اند که ۶۲۷ نفرشان مرد و ۱۷۲نفرشان زن بوده اند.

این آمار البته نسبت به تمام ۱۰سال قبل از آن، پایین تر است و از ۱۱۷۹نفر در سال ۸۲ و به ۷۹۹نفر در سال ۹۱ رسیده. به جز این، سازمان پزشکی قانونی از مرگ «مشکوک به خودکشی» ۴هزار نفر در سال گذشته هم خبر داده که البته برنامه ریزی شده بودن مرگ آنها به دست فردی دیگر به اثبات نرسیده اما خودخواسته بودن مرگشان هم قطع و یقین نیست.

در جدول زیر می توانید فهرست برخی از عوامل مرگ و میر ایرانی ها و آمارهای رسمی منتشر شده درباره تعداد تقریبی قربانیانشان را ببینید:

ردیف

عامل مرگ

میزان مرگ و میر

منبع ارائه دهنده آمار

۱

بیماری‌های قلبی

۱۳۶هزار نفر در سال

معاون بهداشت وزیر بهداشت

۲

چاقی و فشارخون بالا

۸۳هزار نفر در سال

معاون بهداشت وزیر بهداشت

۳

سرطان

۳۰هزار نفر در سال

نایب رییس انجمن سرطان ایران

۴

تصادفات

۱۸هزار نفر در سال

سازمان پزشکی قانونی

۵

دخانیات

۱۱هزار نفر در سال

دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت

۶

خودکشی

۴هزار نفر (سال ۹۲)

سازمان پزشکی قانونی

۷

اعتیاد

۳هزار نفر در سال

سازمان پزشکی قانونی

۸

غرق شدگی

۱۰۶۳نفر (سال ۹۲)

سازمان پزشکی قانونی

۹

گاز گرفتگی

۸۲۸ نفر (سال ۹۲)

سازمان پزشکی قانونی

۱۰

سوختگی

۱۹۳۹نفر(سال۹۲)

سازمان پزشکی قانونی

۱۱

قتل با سلاح سرد

۷۹۹نفر (سال ۹۱)

سازمان پزشکی قانونی

۱۲

برق گرفتگی

۷۵۰ نفر(سال۹۲)

سازمان پزشکی قانونی

۱۳

زایمان

۲۹۱ مادر (سال۹۲)

سازمان پزشکی قانونی

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.