×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
روزه برای افراد دارای فشار خون شدید مناسب نیست/ بیماران دیابتی با نظر پزشک روزه بگیرند

به گزارش سرویس اجتماعی “سیرجان خبر”ماه رمضان ماه نزول رحمت و برکات بی پایان پروردگار است که در این ماه به میهمانی خدا دعوت می شویم و با پیروی از دستورات الهی روح خود را صیقل می دهیم و فرصت مناسبی برای انسانهاست تا از بندگی نفس رها شده و با خویشتنداری در سایه این تمرین انسان ساز به جایگاههای بالاتر بندگی خدا دست یابند.
همانگونه که روح انسان صیقل یافته و از گناهان پاک میشود جسم نیز به تبعیت از آن باید از ناخوشی ها و بیماری ها پاک شود.
خوشبختانه در مورد اثرات مفید روزه داری در ماه مبارک رمضان بررسی ها و تحقیقات فراوانی صورت گرفته و تاثیر آن به شرط رعایت اصول تغذیه صحیح مورد تایید قرار گرفته است.
در همین خصوص مهندس اسدی مدیر گروه بیماری هایی دانشکده علوم پزشکی سیرجان در خصوص اصول کلی تغذیه در ماه مبارک رمضان در گفت و گو با خبرنگار ما اظهارداشت:تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان مانند سایر اوقات، به معنی رعایت دو اصل تنوع و تعادل در برنامه غذایی است.
وی اظهار داشت: تنوع به معنی استفاده از گروه های غذایی اصلی شامل نان و غلات، شیر و موادلبنی، سبزی ها، میوه ها و گروه گوشت و جایگزین های آن است و تعادل بدین معنی است که از همه گروه های غذایی به مقدار کافی مصرف شده و از کمخوری و پرخوری پرهیز شود.
اسدی در خصوص انواع گروه های غذایی و جایگزین های آن گفت:گروه نان وغلات انواع نان، برنج، ماکارونی، گندم و جو در این گروه قرار دارند و این گروه تأمین کننده انرژی و بعضی از ویتامین های گروه ب، آهن و مقداری پروتئین است و توصیه می شود افراد بزرگسال روزانه ۶ تا ۱۱ واحد از مواد
غذایی این گروه را مصرف کنند و در گروه سبزی جات؛در این گروه، سبزی های غنی از ویتامین C مثل سبزی های برگی، گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای؛ سبزیهای غنی از ویتامین A مثل هویج، کدو تنبل و اسفناج؛ و سایر سبزیها مانند کرفس،
بادمجان، کدو سبز، پیاز، سیب زمینی و … قرار میگیرند.

وی اذعان داشت:سبزیها، مهمترین منبع انواع ویتامین، املاح و فیبر مورد نیاز بدن هستند وتوصیه می شود روزانه ۳ تا ۵ واحد سبزی مصرف شود و در گروه میوه ها؛در این گروه، میوه های غنی از ویتامین C مثل مرکبات و کیوی؛ میوه های غنی از ویتامین A مثل طالبی، زردآلو و انبه؛ سایر میوه ها از جمله سیب، گلابی، گیلاس، انگور، هندوانه، خربزه و … قرار میگیرند.
اسدی گفت:میوه ها نیز مانند سبزیجات مهمترین منبع انواع ویتامین، املاح و فیبر مورد نیاز بدن هستند و توصیه می شود روزانه ۲ تا ۴ واحد از انواع میوه ها مصرف شود.
مدیر گروه بیماری های دانشکده علوم پزشکی سیرجان اظهار داشت:در گروه لبنیات؛این گروه شامل شیر، ماست، پنیر، کشک و بستنی است که با مصرف مواد غذایی این گروه، بخش مهمی از نیاز بدن به مواد مغذی مهم نظیر پروتئین، کلسیم، فسفر و بعضی از انواع ویتامین ها تامین می شود و توصیه می شود افراد بزرگسال روزانه ۲ واحد یا بیشتر از مواد غذایی این گروه مصرف کنند.
وی خاطرنشان کرد: گروه گوشت، حبوبات تخم مرغ
می شود این گروه شامل گوشت های قرمز گوسفند و
گوساله، گوشت های سفید: مرغ، ماهی و پرندگان،جگر، دل، قلوه، زبان و مغز(، تخم مرغ، حبوبات )نخود، لوبیا، عدس، باقال، لپه و ماش و مغز دانه های خوراکی گردو، بادام، فندق، پسته و انواع تخمه است که با مصرف مواد غذایی این گروه، بخش مهمی از نیاز بدن به مواد مغذی نظیر پروتئین، آهن، روی و بعضی از انواع ویتامین های گروه ب تأمین می شود.
اکبر اسدی در ادامه افزود:روزه در بیماران با توجه به نوع بیماری متفاوت است چنانکه در بعضی از بیماریها مانند بیماران دیابت نوع ۲ مفید است و می تواند به بهبود و درمان بیماری کمک نماید، ولی اکثر بیماران باید نظر پزشک معالج خود را ملاک اصلی قرار دهند و ضمن مشاوره با متخصص تغذیه اقدام به روزه داری نمایند و به طور کلی بیمارانی که برای کنترل بیماری خود مجبور به مصرف منظم دارو در طول روز هستند نباید روزه بگیرند.
وی ادامه داد:بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ ،دیابت دوران بارداری و دیابتی های کنترل نشده نباید روزه بگیرند، اما روزه داری برای بیماران دیابتی نوع ۲ که دیابت آنان به وسیله رژیم غذایی کنترل شده، مفید است و افرادی که برای کنترل دیابت خود از قرص استفاده می کنند، اگر علائم افت قند خون را در طول روز داشتند، باید فورا روزه خود را افطار کنند.
اسدی افزود:بیماران دیابتی که روزه میگیرند، باید رژیم
غذایی مخصوص خود را در افطار و سحر رعایت
نمایند و در مصرف غذاهای شیرین که در ماه مبارک رمضان در وعده افطار استفاده می شود، زیاده روی نکنند و میزان توصیه شده توسط متخصص تغذیه را مراعات نمایند و برای کنترل بهتر قند خون توصیه می شود که این افراد قند خون، قبل از سحر و بعد از افطار خود را چک کنند.
وی گفت:مبتلایان به فشار خون خفیف تا متوسط می توانند روزه بگیرند و روزه داری به کاهش فشار خون آنان کمک می کند، اما باید با پزشک معالج خود برای داروهایشان مشورت کنند؛ برای مثال، مقدار داروهای ادرارآور برای جلوگیری از کم آبی باید کاهش یابد و داروهای بلند اثر مانند ایندرال و … باید یک بار در روز قبل از سحر استفاده شود و افراد مبتلا به فشار خون بالا باید دریافت نمک، چربی و خود را کنترل نمایند و روزه برای افرادی که فشار خون شدید دارند و یا فشار خون آنها بطور ناگهانی بالا می رود و کنترل شده نیست، توصیه نمی شود.
اسدی در خصوص راههای مقابله با تشنگی در طول روز
اظهارداشت:در مواقعی که ماه مبارک رمضان با روزهای بلند تابستان مقارن می شود، یکی از مشکلات اساسی روزه داران، بروز
تشنگی در طول روز است و محدود کردن مصرف نمک در وعده های افطار و سحر در این دوران بسیار مهم و کمک کننده است و دریافت اضافه نمک، بدن را مجبور به واکنش نموده و برای دفع این مقدار مازاد نیاز، مقادیر زیادی آب از بدن دفع میگردد.
وی خاطرنشان کرد: توصیه میشود به غیر از مقدار نمک اندکی که برای طبخ الزام است به غذا اضافه شود و دیگر سرسفره به غذا نمک اضافه نشود و علاوه بر آن، مصرف میوه و سبزی کافی می تواند در طول روز از بروز تشنگی زودرس جلوگیری نماید.
وی گفت:بهتر است میوه در فاصله افطار تا سحر و سبزی در
هر دو وعده افطار و سحر و سالاد بخصوص در وعده سحر مصرف گردد و از مصرف مواد غذایی پر از پروتئین در وعده سحری مانند کباب هاخودداری شود که این مواد غذایی به دلیل داشتن پروتئین زیاد، سبب تحریک تشنگی در ساعات اولیه روز شده و روزه دار را دچار تشنگی شدید می نمایند.

گزارش:مسلم سعید

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.