×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
فروندهای دوم و سوم RQ170 در حال ساخت است/ موشک «هرمز۱» ضد رادار و «هرمز۲» ضد ناو است

به گزارش “سیرجان خبر” به نقل از فارس، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به تشریح دستاوردهای جدید این نیرو پرداخت.

سردار حاجی‌زاده با اشاره به بازدید روز گذشته رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای این نیرو گفت: آخرین باری که دستاوردها و پیشرفت‌های نیروی هوا فضا را محضر مقام معظم رهبری ارائه کردیم تیر ماه ۹۰ بود. در فاصله ۳۴ ماه تا دیروز که میزبان ایشان بودیم آخرین دستاوردها و پیشرفت‌ها را خدمت حضرت آقا ارائه کردیم.

وی افزود: مجموعه‌ای از پهپادها، رادارها و سیستم‌های پدافندی، موشک‌های زمینی به زمین، ساحل به دریا، ضد ناو، مراکز کنترل که تصویر کاملی از توانمندی‌ها را ارائه می‌کرد.

حاجی زاده ادامه داد: البته ما نمی‌توانستیم همه توانمندی‌ها را رسانه‌ای کنیم. ما امانتدار مردم هستیم و توانستیم بخش‌هایی را رسانه‌ای کنیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: ما ولی فقیه را به عنوان همه چیز خود پذیرفتیم. ایشان فصل‌الخطاب هستند و هر آنچه می‌فرمایند برای ما تکلیف الهی است و باید انجام دهیم.

سردار حاجی‌زاده با اشاره به خودکفایی و قطع وابستگی که از ابتدای پیروزی انقلاب مطرح بوده است، گفت: ما از مرز تحریم‌ها گذشتیم و به نقطه‌ای رسیدیم که دشمنان مجموعه نظامی ما را نمی‌توانند محدود کنند و بخش‌‌های دیگر هم همین بود.  ما باید ببینیم تا چه میزان به تدابیر رهبری عمل کرده‌ایم.

وی افزود: ما در گذشته به دنبال نمونه خارجی بودیم و تکیه به خارجی‌ها داشتیم و امکانات مورد نیازمان را توسط بیگانگان تأمین می‌کردیم اما به موانعی برخورد کردیم، به عنوان مثال برای پیش پرداخت از ما ۴۰ درصد مبلغ کل قرارداد را می‌خواستند و بعد گفتند که شما از ما خرید مستقیم نداشته باشید و ما باز هم این کار را انجام دادیم در نهایت باز هم آن رادار را به ما ندادند و تنها با برخی اجناس بنجل پول ما را پس دادند.

سردار حاجی‌زاده گفت: ما  ۱۰ها سامانه را دیروز رونمایی کردیم، انواع اقسام پهپادها را رونمایی کردیم. اینها به واسطه این است که ما خود را باور کردیم و می‌توانیم بند ناف خود را از بیگانه قطع کنیم. آقا از ما خواستند که موشک‌هایتان دقیق باشد و به لطف خدا این امر اجرا شده است.

وی افزود: این کار برای ما سختی‌هایی داشت، قطعات نبود و ما جلساتی با وزیر دفاع و صنایع گذاشتیم که باز هم گفتیم نمی‌شود اما این تدبیر الهی بود و باید می‌شد.

حاجی‌زاده در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به رونمایی از پهپاد ایرانی RQ170 گفت:‌ به دست آوردن پهپاد RQ دستاوردهای زیادی در بخش‌های اطلاعاتی و عرصه‌های مختلف برای ما داشته است و خیلی خودمانی بگوییم ساخت مدل ایرانی آن برای «رو کم کُنی» بود و ما رفتیم تا آن را بسازیم. ما در آن زمان پهپادهای با قابلیت‌های بالا داشتیم که گاها در حوزه عملیاتی دست کمی از این پهپاد ندارند.

وی افزود:‌از آذر سال ۹۰ تا امروز این کار به پایان رسید و فقط تست‌های پروازی مانده است که شاید به خاطر برپایی این نمایشگاه یکی دو ماه به عقب بیفتد. البته مقیاس ۱۵ درصد این پهپاد در هفته‌های قبل پرواز داشته که موفق بوده و این نمونه نیز طی ماه‌های آینده پرواز خواهد کرد.

حاجی‌زاده همچنین با اشاره به نمایش مقیاس یک به یک و ۴۰ درصد پهپاد RQ170 در نمایشگاه گفت: فروندهای دوم و سوم این پهپاد نیز در حال ساخت است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه تأکید کرد: نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه می‌تواند یک الگو باشد دشمن در سال‌های اخیر بحث سپر موشکی را مطرح کرده و گفته موشک‌های دشمنان‌مان را می‌زنیم اما امروز می‌آیند و به ما می‌گویند بیایید در خصوص موشک‌های بالستیک مذاکره کنیم. آنها اگر می‌توانستند ما را محدود کنند که مذاکره نمی‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: ما در ابعاد نظامی و تسلیحاتی از مرز تحریم گذشته‌ایم و دیگر آنها نمی‌توانند ما را محدود کنند این دیگر از کنترل آنها خارج شده است این اتفاق باید در عرصه‌های دیگر هم بیفتد و تحریم‌ها بی‌خاصیت شود.

حاجی‌زاده با اشاره به رادارهای نمایش داده شده در روز گذشته اظهار داشت: نمونه رادارهایی که مشاهده شد را ما فقط دیده بودیم و خارجی‌ها آن را به ما ندادند و ما فقط یک تصویر و بازدید داشتیم اما به کمک متخصصان‌مان توانستیم آنها را تولید و عملیاتی کنیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: ما موشک‌های زمین به زمین نقطه‌زن را به تولید انبوه رسانده‌ایم و روز گذشته تغییراتی که در آنها صورت گرفته را به حضرت آقا ارائه کردیم.

وی با اشاره به رونمایی از موشک‌های هرمز ۱ و ۲ گفت: هرمز ۱ و ۲،دو نوع موشک بالستیک است که هرمز ۱ ضد رادار است و می‌تواند رادارهای روی ناو هواپیمابر یا یک سایت پاتریوت در خشکی و یا یک سایت راداری جستجو‌گر را منهدم کند.

حاجی‌زاده افزود: موشک هرمز ۱ توانسته از فاصله ۳۰۰ کیلومتری یک کانتیر ۲۰ فوتی را به صورت کاملاً دقیق منهدم کند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه تأکید کرد: موشک بالستیک هرمز ۲ یک موشک ضد ناو است. سرعت موشک‌های ضد ناو کروز ما ۷ دهم و ۸ دهم ماخ بود که سرعت هرمز ۲ به چهار دهم و پنجم دهم ماخ رسیده است.

حاجی‌زاده همچنین با اشاره به سامانه موشکی سوم خرداد اظهار داشت: این یک سامانه آرایه فازی است یعنی یک رادار آرایه فازی مجموع ۱۷۰۰ رادار است. این سامانه قابلیت اسکن الکتریکی دارد و بسیار پیشرفته است و با سامانه‌های S300 و بوک M2E روس قابل رقابت است.

وی افزود: سامانه سوم خرداد ۴ هدف را همزمان با ۸ فروند موشک منهدم می‌کند که ۳ موشک بر روی خود آن نصب است و ۲ لانچر اضافه بدون رادار را می‌تواند شلیک کند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه اعلام کرد: سامانه سوم خرداد با موشکی که در آینده بر روی آن نصب می‌شود به برد ۱۰۰ کیلومتر خواهد رسید.

حاجی‌زاده با بیان اینکه امروز در حوزه پدافندی به لبه تکنولوژی که دیگر کشورها هستند رسیده‌ایم، گفت: ما سامانه‌هایی ساخته ایم که هم کلاس و هم سطح سامانه‌های خارجی نیست زیرا سامانه‌هایی ابتکاری می‌باشد و قابل جمینگ نیست. اینها سامانه‌هایی پیسو هستند.

وی با بیان اینکه اجرای تدابیر رهبر انقلاب را برای خودمان تکلیف الهی می‌دانیم، تصریح کرد: خودکفایی، بومی سازی و قطع وابستگی از بدو پیروزی انقلاب توسط امام(ره) مطرح بود و در زمان رهبر معظم انقلاب نیز این امر ادامه یافت. ایشان غیر از رهبری، فرمانده کل قوا نیز هستند و وقتی مطلبی را می فرمایند ما باید به دنبال آن برویم و این نگاه در همه نیروهای مسلح است و علت موفقیت ما هم همین است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: وقتی موشک خلیج فارس در سال ۹۰ انجام شد و خدمت آقا گفتیم دقت آن به ۳۰ تا ۳۵ رسیده، ایشان فرمودند کار خوبیست ولی این دقت را برسانید به ۱۰ تا ۱۵ متر. گفتیم چشم و ظرف ۶ ماه کار انجام شد. ما باید باور کنیم که می توانیم.

حاجی زاده در خصوص بکارگیری متخصصان و دانشمندان جوان در حوزه دفاعی نیز گفت: ما از همه این پتانسیل‌ها استفاده می‌کنیم و جوانان و افسران ما هر روز در پای سیستم ها مشغول انجام وظیفه و رصد امور هستند.

وی با تاکید بر اینکه کشور ما امروز در حوزه اقتصادی در حال جنگ است، اظهار داشت: در گذشته ما در مجنون و شلمچه می جنگیدیم اما امروز دشمن به اقتصاد ما حمله کرده و در این مبارزه همه مردم، تجار، بانکدارها و کشاورزان مسئولیت دارند که وارد صحنه شوند.

وی تصریح کرد: نسخه ارائه شده توسط رهبر معظم انقلاب و مدریت جهادی نسخه نجات بخش کشور است.

وی همچنین اظهار داشت: دشمن همواره به دنبال ذلت، استثمار و تحقیر ما بوده اما امروز ما از مرز بازدارندگی عبور کرده‌ایم و توان ما در وهله اول، دفاعی و در زمان مورد نیاز هجومی خواهد بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.