×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
پرونده جاسوسان انگلیس و صهیونیست روی میز دادستان کرمان

به گزارش“سیرجان خبر” به نقل از فارس،یدالله موحد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: رسانه‌ها با همت بلند خود دستگاه قضایی استان کرمان را در انجام ماموریت‌ها و اطلاع‌رسانی یاری می‌کنند.

تشریح پرونده مربوط به یکی از شعبه‌های بانک تجارت کرمان

موحد در ادامه سخنان خود به توضیح درباره پرونده یکی از شعب بانک تجارت کرمان پرداخت و اظهار داشت: در یکی از شعب بانک تجارت کرمان اسناد بانکی متعددی توسط مدیران بانک جعل شده است و ضمانت‌های صوری جعلی و واهی زیادی صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: متهمان پرونده یکی از شعبه‌های بانک تجارت کرمان با استفاده از چک‌های بین‌بانکی بدون پشتوانه از منابع بانکی سواستفاده کرده‌اند، اما برای اینکه این رویه مدتی ادامه داشته است، سیستم نظارتی بانک بعد از مدت‌ها به موضوع واقف شده‌اند.

موحد افزود: به همت اداره کل اطلاعات استان کرمان موضوع کشف شد و تیم کارشناسی با محوریت بازپرس شعبه یکم دادسرای استان کرمان متهمان را دستگیر کردند و آنها در بازداشت به سر می‌برند و تحقیقات برای کشف زوایای موضوع و زیان‌های وارده به بانک تجارت ادامه دارد.

وی بیان داشت: این اتفاقات که روی می‌دهد، آسیب‌پذیری و ضرورت نظارت اثربخش و کارآمد را در نظام بانکی کشور هویدا می‌کند و اگر نظارت متناسب با فعالیت بانکی کشور تقویت شود، پیشگیری از مفاسد پولی محقق می‌شود.

مردم باید هوشیار باشند

دادستان کرمان با اشاره به اینکه ضعف نظارتی بر موسسات مالی و اعتباری یا صندوق‌های قرض‌الحسنه، زنجیره‌ای از ورشکستگی و بحران را تولید می‌کند، گفت: در کرمان سال گذشته مردم شاهد بحران صندوق پشتیبان آینده با ۱۸ هزار سپرده‌گذار و افزون بر ۳۰ میلیارد تومان سپرده مردمی بودند.

موحد بیان کرد: پرونده صندوق پشتیبان آینده با مداخله دادسرا و همکاری بانک قرض‌الحسنه رسالت و حمایت مدیران ارشد استان کرمان و بانک مرکزی ساماندهی شد، اما اگر زمان تاسیس این نوع موسسات اعتباری یا در فرآیند موسسات نظارت قوی حضور داشت و اقدامات به موقعی صورت می‌گرفت، چنین پرونده‌هایی تشکیل نمی‌شد.

وی با بیان اینکه برخی از مشکلات دستگاه قضایی مربوط به مردم است، اظهار داشت: اگر هوشیاری و دقت مردم وجود داشته باشد، بسیاری از جرائم روی نمی‌دهد.

کلاهبرداری یک خواهر و برادر از ۱۳۰۰ بردسیری

این مقام قضایی متذکر شد: اعتمادهای بدون مبنا و تسامح و سهل‌انگاری که مردم در برابر مجرمان حرفه‌ای دارند، موجب می‌شود که گاهی سیل جمعیتی از شکایت راهی دستگاه قضایی شود.

موحد به توضیح درباره برخی از پرونده‌های کلاهبرداری از مردم کرمان پرداخت و گفت: در شهرستان بردسیر دو نفر که خواهر و برادر بودند با ترفند حیله و دسیسه با عنوان اینکه با مبلغ ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار تومان اشخاص را به سفر زیارتی عتبات‌عالیات اعزام می‌کنند و بقیه هزینه را یک خیر موهوم که وجود خارجی نداشته پرداخت می‌کند از مردم بیش از یک میلیارد تومان کلاهبرداری کرده‌اند.

وی به تشریح این پرونده پرداخت و ادامه داد: این کلاهبرداران در بردسیر جمعی را هم به عتبات عالیات اعزام کرده و جلب اعتماد صورت می‌گیرد و یک هزار و ۳۰۰ نفر پول خود را در اختیار این افراد قرار می‌دهند و حالا یک هزار و ۳۰۰ نفر شاکی به دستگاه قضایی مراجعه کرده‌اند.

موحد یادآور شد: از مردم عاجزانه می‌خواهیم به این حیله‌ها توجه داشته باشند و به سادگی در دام این اشخاص نیرنگ‌باز نیفتند.

جواهرفروش قلابی در گرجستان دستگیر شد

وی همچنین با تشریح یکی دیگر از پرونده‌های کلاهبرداری در کرمان اظهار داشت: در شهر کرمان نیز شخصی با عنوان جواهرفروش اقدام به جمع‌آوری جواهرات مردم کرده تا در ازای خرید و فروش این جواهرات به صاحبان آن سود پرداخت کند.

دادستان کرمان گفت: این کلاهبردار بخشی از سود را هم به صاحبان جواهرات پرداخت می‌کند، اما با توجه به اینکه هدف چیز دیگری بوده است، جواهرات مردم را جمع‌آوری کرده، متواری شده و از کشور خارج می‌شود.

موحد با اشاره به اینکه ۳۰ نفر در رابطه با پرونده کلاهبرداری جواهرفروش قلابی به دستگاه قضایی کرمان مراجعه کرده‌اند، ادامه داد: با پیگیری پلیس بین‌الملل این شخص در گرجستان دستگیر و به کشور بازگردانده شد و هم اکنون در زندان کرمان است و افزون بر یک میلیارد تومان کلاهبرداری صورت گرفته است.

اعاده ۳۲۷ میلیارد تومان از اراضی ملی در کرمان

وی از برگزاری ۲۵ جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال طی سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: در یک هزار و ۹۲ پرونده رسیدگی شده مربوط به اراضی دولتی و ۴ هزار و ۲۱۶ هکتار اراضی دولتی به دولت بازگردانده شد و ارزش ریالی این اراضی افزون بر ۳۲۷ میلیارد تومان برآورد شده است.

موحد افزود: شورای حفظ حقوق بیت‌المال برای حفظ بستر رودخانه‌ها تلاش می‌کند که حریم و بستر رودخانه‌ها تعریف شود تا از تعرض افراد سودجو جلوگیری کنیم و اگر سیل آمد از خسارت‌های هنگفت جلوگیری می‌شود.

وی اظهار داشت: همچنین در زمینه آب‌های زیرزمینی، معادن، اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی کارهای مختلفی انجام شده است و نتیجه‌های خوبی هم به دست آمده است.

گروه‌هایی که افاغنه را می‌دزدند

موحد از حضور ۴۰۰ نفر اتباع افغانی در زندان‌های استان کرمان خبر داد و گفت: این آمار، جمعیت قابل توجهی است و اتباع افغانی در جرائم علیه امنیت داخل و خارج کشور به صورت مستقیم یا غیرمستقیم دخالت دارند.

وی تصریح کرد: اخیرا گروه‌هایی در سطح استان کرمان و کشور شکل گرفته که اقدام به ربایش اتباع بیگانه برای اخاذی می‌کنند که جزو جرائم است.

این مقام قضایی همچنین ازدواج مردان افغان و زنان ایرانی و فرزندان محصول این ازدواج، استفاده از اسناد و مدارک ایرانیان و قاچاق موادمخدر را از مهمترین مشکلات افاغنه برشمرد.

موحد اظهار داشت: ساماندهی اتباع افغانی از سیاست‌های کلان کشور است و به طور منطقه‌ای امکان تصمیم‌گیری در این زمینه نیست.

وی افزود: در مورد افرادی که افغانی‌کشی می‌کنند که پدیده سودآوری است و از قاچاق مواد درآمد بیشتری دارد با خلا قانونی مواجه هستیم و قانونگذار مجازات متناسبی برای افرادی که مباردت به جابه‌جایی افاغنه در درون کشور ندارد.

دادستان کرمان تصریح کرد: سال گذشته حدود ۱۳ هزار و ۷۱۳ نفر اتباع افغانی در استان کرمان دستگیر و از کشور طرد شده‌اند.

افزایش ۵۳ درصد رشد امنیتی در کرمان

موحد افزود: وضعیت امنیتی استان کرمان در دهه ۸۰ و سه سال اخیر در دهه ۹۰ در حد قابل توجهی ارتقا یافته و رخدادهای ناامنی کاهش داشته است و شاهد ۵۳ درصد رشد امنیتی در سطح استان کرمان هستیم و این روند در حال رشد است.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم در آینده نه چندان دور به وضعیت امنیتی مطلوب در استان کرمان برسیم، افزود: در جنوب‌شرق استان کرمان همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند سال جاری سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی است، ما باید معیشت مردم را بهبود ببخشیم و کارکرد آن را در رشد امنیت و کاهش نرخ جرم مشاهده می‌کنیم.

ماجرای پرونده پات‌شرق را اینجا بخوانید

دادستان عمومی و انقلاب کرمان با اشاره به پرونده‌های جرائم علیه امنیت داخلی در استان کرمان اظهار داشت: پرونده پات‌شرق گواشیر متشکل از گروه ۱۱ نفری بود که کار آنها طراحی سایت‌ها، وب‌سایت‌ها و تولید محتوا برای رسانه‌های معاند نظام و مخالفان ملت ایران بود.

موحد تصریح کرد: این گروه به صورت مرموز و پوشش‌های اطلاعاتی و امنیتی به ویژه بعد از انتخابات ۸۸ فعالیت می‌کردند و ارتباط مستقیمی با شبکه‌های ماهواره‌ا‌ی مانند بی‌بی‌سی فارسی داشتند و مطالب را در اختیار رسانه‌های معاند کشور قرار می‌دادند.

وی گفت: اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کار اطلاعاتی انجام داد و منافذ این باند را شناسایی و به اسناد و مدارک دسترسی پیدا کرد و اسناد و مدارک لازم به دست آمد و تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند.

موحد ادامه داد: چهار نفر مدیریت این باند را انجام می‌دادند و حدود هفت نفر هم تحت‌ تاثیر القائات این افراد همکاری و معاونت می‌کردند، تحقیقات در حد وسیعی انجام شد و بسیاری از متهمان اقرار داشتند که چنین فعالیت‌هایی داشته‌اند.

وی بیان داشت: این افراد در دادگاه انقلاب کرمان محاکمه شدند و مجازات‌هایی در نظر گرفته شد که از یک سال حبس تا ۱۱ سال حبس وجود دارد، اما حکم هنوز قطعی نیست و متهمان اصلی هنوز در زندان به سر می‌برند.

موحد خاطرنشان کرد: برای پنج نفر از اعضای این گروه مجازات‌ها معلق شده است، زیرا جوان بودند.

خیانت‌هایی که جاسوس MI6 انگلیس به ایرانی‌ها می‌کرد

وی درباره پرونده‌ای مربوط به یک نفر که با سرویس جاسوسی MI6 انگلستان ارتباط تنگاتنگی داشت، بیان کرد: اوج فعالیت‌های این جاسوس بعد از تحریم‌ها بود و مشاوره و همکاری‌های وی در زمینه اثربخشی این تحریم‌ها صورت گرفته بود.

دادستان کرمان تصریح کرد: این جاسوس انگلیس توسط اطلاعات استان کرمان دستگیر شد و مستندات جمع‌آوری شد و وی به ۱۰ سال حبس محکوم شده، اما پرونده در دادگاه تجدیدنظر استان در حال بررسی و اتخاذ تصمیم نهایی است.

موحد همچنین درباره شخصی که با سفارت رژیم صهیونیستی در تایلند و ترکیه ارتباط برقرار کرده بود، گفت: این فرد قبل از آنکه اقدام موثری انجام دهد، دستگیر و به پنج سال حبس محکوم شد.

انهدام ۳۰ کارگاه تولید مشروبات الکلی در کرمان

وی تصریح کرد: ۳۰ کارگاه تولید مشروبات الکلی در سال گذشته در شهر کرمان شناسایی و عوامل آن دستگیر شدند و کارگاه‌ها از بین رفت.

این قاضی اظهار داشت: در سه ماهه نخست سال گذشته در شهرستان کرمان ۲ هزار و ۹۴۷ لیتر مشروبات الکلی داخلی کشف شد و در سه ماهه نخست سال جاری این کشفیات به ۶ هزار و ۳۶۶ لیتر افزایش یافت که ۱۱۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد و این به علت تشکیل گروه ویژه مبارزه با مشروبات الکلی در شهرستان کرمان است.

موحد همچنین میزان کشفیات مشروبات الکلی خارجی در شهرستان کرمان طی سه ماهه نخست سال گذشته را ۹۱۴ بطری و در سه ماهه نخست سال جاری ۳ هزار و ۵۲۰ بطری ذکر کرد و افزود: میزان کشفیات مشروبات الکلی ۲۸۵ درصد رشد یافته است که بیانگر نقش تیم ویژه و قاضی ویژه این جرائم است.

وی میزان کشفیات مشروبات الکلی داخلی در استان کرمان طی سه ماهه سال گذشته را ۱۳ هزار و ۱۲۰ لیتر ذکر کرد و ادامه داد: طی سه ماهه سال جاری ۲۵ هزار و ۲۳۴ لیتر در استان کرمان کشف شده که ۹۲ درصد افزایش داشته است.

این مقام قضایی عنوان کرد: کرمان با وجود ظرفیت‌ها و استعدادهای فراوانی که در زمینه‌های مختلف معدنی و کشاورزی دارد در زمینه سرمایه‌گذاری دچار عقب‌افتادگی شده است.

حمایت قضایی از سرمایه‌گذاران در کرمان

موحد بیان کرد: مدیران استان کرمان به جمع‌بندی و باور رسیده‌اند که باید هماهنگی و تعاملی را برقرار کنند و احساس امنیتی را برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به وجود آورند تا جذب سرمایه داشته باشند و رونق اقتصادی را دنبال کند و دستگاه قضایی هم برای حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری تلاش می‌کند.

وی گفت: کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاران استان کرمان برای هر موردی که سرمایه‌گذار با مشکلات و موانعی مواجه شده، موضوع را پیگیری و حمایت کرده است.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان ادامه داد: اعلام می‌کنم هر سرمایه‌گذار داخلی و خارجی که به استان کرمان وارد شود و مشکلاتی دارد، ما درخواست می‌کنیم به کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاران استان کرمان مراجعه کند تا اقدامات و پیگیری‌های لازم برای رفع موانع و مشکلات انجام شود.

موحد خاطرنشان کرد: بنده در سفری به خارج از کشور با سرمایه‌گذار عمانی در طرح گودال خشت‌مال‌ها دیدار و به وی اعلام کردم از نظر قضایی برای تملک با هیچ مشکلی در کرمان مواجه نمی‌شود و اعتماد در وی به وجود آمد و به زودی این سرمایه‌گذار عمانی به کرمان می‌آید.

آخرین وضعیت پرونده کک‌سازی زرند

وی درباره پرونده کک‌سازی زرند هم گفت: سازمان بازرسی کل کشور گزارشی را به دادسرای زرند ارائه و علیه سه نفر در مرحله ابتدایی از کارکنان این مجتمع اعلام جرم می‌کند و عنوان اتهامی که برای این افراد قید شده، این است که در معاملات دولتی مرتکب دسیسه و تقلب شده‌اند و پرونده شکل می‌گیرد و متهمان احضار می‌شوند و پرونده در شعبه یکم بازپرسی در حال رسیدگی است.

وقوع ۱۱ فقره قتل در ۹ ماه گذشته

دادستان کرمان با اشاره به اینکه در ۹ ماهه گذشته ۱۱ فقره قتل عمد در شهرستان کرمان به وقوع پیوسته است، ادامه داد: از این تعداد ۷ فقره کشف شده است.

موحد گفت: در سال گذشته و سه ماهه سال جاری ۹ فقره اجرای قصاص نفس و ۱۶ فقره گذشت اولیای دم از قصاص داشتیم که علی سیدی معاون دادستان کرمان برای اخذ گذشت اولیای دم همت کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.