×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
یمن کجاست؟ چه موقعیتی دارد؟ یمنی ها شیعه هستند یا سنی؟

به گزارش  “سیرجان خبر” به نقل  شیرازه، “یمن” کشوری است در جنوب غربی آسیا و جنوب شبه جزیره عربستان، حضور قومیت ها و ادیان مختلف در طول سالیان گذشته باعث شده است که تحولات منطقه ای و بین المللی بر شرایط سیاسی این کشور اثر گذار باشد.
یمن دارای موقعیت سوق‌الجیشی بالایی است و حاصلخیزترین کشورهای شبه جزیره می‌باشد. این کشور با تسلط بر تنگه «باب‌المندب» قادر است دریای سرخ را به کنترل درآورد و با استفاده از جزیره استراتژیک «بریم» می‌تواند این تنگه مهم را ببندد و از آنجایی که بلندترین جزیره- زقر- را در منطقه در اختیار دارد می‌تواند فعالیت‌های دریایی در منطقه خلیج عدن و دریای سرخ را به کنترل خود درآورد.

یمن پرجمعیت‌ترین کشور شبه جزیره عربستان می‌باشد و در حال حاضر پرجمعیت‌ترین ارتش منطقه را در اختیار دارد و می‌تواند در صورت نیاز تعداد نظامیان خود را به سرعت به حدود سه میلیون نفر برساند.

یمن

وضعیت سوق‌الجیشی، طبیعی و انسانی یمن سبب شده است که کشورهای استعمارگر غرب و کشور عربستان سعودی به این کشور همواره چشم طمع داشته باشند و امروز این کشور عربی که از ژئوپولتیک مهمی برخور دارد است  به سبب نگاه متفاوت با شیخ نشینان عربی در صدر اخبار رسانه ای دنیا قرار گرفته است.

ترکیب قومی و مذهبی در یمن

ترکیب جمعیتی یمن بدین گونه است که بین ۴۵ تا ۵۵ درصد دارای مذهب زیدی‌اند، حدود ۳۰ درصد شافعی، حدود ۱۰ درصد حنبلی، حدود ۶ درصد شیعه، نیم درصد مسیحی و یهودی و ۳ درصد را مذاهب دیگرتشکیل می‌دهند. شافعی‌ها مناسبات بسیار خوبی با زیدیها و شیعیان دارند اما این سه با حنبلی‌ها دارای اصطکاک‌هایی می باشند. زیدی‌ها ازنظرمذهبی حد وسط شیعه و سنی به حساب می‌آیند. پاره‌ای از اعمال عبادی وفقهی آنان به شیعیان و پاره‌ای سنی است.

اساساً یمنی ها اسلام خود را مدیون حضرت علی(ع) می دانند، چون نخستین بار پیامبراعظم(ص)، حضرت علی(ع) و چند نفر دیگر از صحابه را برای تبلیغ اسلام به یمن فرستادند. نکته جالب توجه اینکه از جمعیت ۲۰ ملیونی یمن حدود ۵ ملیون از سادات و ذریه پیامبر بوده که ۹۰ درصد آنها سادات حسنی و بقیه سادات حسینی اند.

اعتقاد مردم یمن «خصوصاً شیعیان زیدی» به ظهور منجی امام مهدی(عج) نیز بسیار قوی است به طوری که در ۵ سال اخیر، کتاب عصر ظهور شیخ علی کورانی، از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در کشور یمن بوده است.

یمن در گذر تاریخ

منطقه یمن در سال ۱۷۵۰ در قلمروی حکومت عثمانی قرار داشت. با سقوط امپراتوری عثمانی در پایان جنگ جهانی اول یمن به سرپرستی بریتانیا درآمد و در سال ۱۹۲۲ به استقلال دست یافت. تا سال۱۹۶۰ میلادی حکومت یمن توسط شیعیان اداره می شد که بر اثر توطئه کشورهای خارجی به خصوص مصر، با کودتا از قدرت برکنار شدند. از این زمان بود که بیشترین ظلم بر شیعیان یمن روا شد. حتی به آنان اجازه برگزاری اعیاد مذهبی را هم نمیدادند.

جریان الحوثی از شکل گیری تا انقلاب

جریان الحوثی‌ها نام جنبشی شیعی در کشور یمن است که شکل‎گیری آن‌ها به دهه ۸۰ میلادی باز می‎گردد. بنیان‌گذار این گروه فردی به نام سید بدرالدین الحوثی بود که در سال ۲۰۰۴ و به دست علی عبدالله صالح دیکتاتور وقت یمن کشته شد.

یمن
سید بدرالدین الحوثی

سید بدرالدین الحوثی، فرزندان متعددی دارد که معروفترین آنها شهید سید حسین حوثی و عبدالملک که جانشین سید حسین است و یحیی حوثی که نماینده مجلس یمن بود و اکنون در آلمان مستقر است و جنبه تریبون رسمی و تبلیغاتی حرکت را بر عهده دارد.

سید حسین حوثی و جمعی از جوانان صعده گروهی به نام «شباب المؤمن» تشکیل دادند که منتقد وضعیت موجود حوزه های دینی یمن و علمای آن بودند. این جریان باعث رنجش علماء و ریش سفیدان زیدیه گردید و حتی در مقطعی این گروه توسط عالمان زیدی طرد شدند. آنها حتی با علامه مجدالدین المؤیدی نیز اختلاف پیدا کردند. نهایتا دوستان سید حسین نیز او را رها کردند ولی او جمعیت شباب المؤمن را رها نکرد و سعی کرد خلأ فرهنگی موجود در زیدیه را که از همان ابتدا به خاطر اشتغال به جنگ و جهاد در زیدیه ایجاد شده بود، پر کند و لذا به کار با نوجوان و جوانان پرداخت و سعی نمود یک روحیه آگاهی بخشی و بیداری براساس مؤلفه های «شیعی بودن و حضور پررنگ مبانی شیعه در آن، نقد وضعیت موجود و  ترویج افکار امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایران در زمینه هایی همچون مبارزه با استکبار و آمریکا و اسرئیل» ایجاد کند.

یمن

وی در بیشتر سخنرانی های خود که در جمع جوانان ایراد کرده، از امام و انقلاب ایران نام می برد و علاقه و گرایش شدیدی به جریانهای شیعی مثل حزب الله لبنان و شخص سید حسن نصرالله دارد به همین دلیل است که پرچم های حزب الله در سراسر منطقه صعده برافراشته می شود. «شهر صعده از اهمیت استراتژیک و مذهبی بالایی برای الحوثی‌ها برخوردار بوده تا آنجا که آن را پایتخت شیعیان زیدیه می‌نامند.»

دولت یمن که طبیعتا تاب و تحمل وجود این فرهنگ و گرایش را نداشت، سید حسین حوثی و همفکرانش را متهم به امامی مذهب و جاسوس ایران بودن می کند و حتی وی را متهم می کند که ادعای امامت و پیامبری دارد و قصد دارد نظام امامت را که در عرف فعلی یمن نامطلوب است، به یمن بازگرداند لذا در سکوت مجامع بین المللی و اسلامی و حتی شیعی، حمله وسیعی را برعلیه وی آغاز می کند و مراکز تجمع آنها را بمباران می نماید. سید حسین حوثی نیز به کوهها پناه می برد و با استفاده از ذخایر غذایی و تسلیحاتی که از قبل فراهم شده بود، به مقابله با حکومت بر می خیزد.

یمن
سید حسین حوثی

سرانجام سید حسین در یکی از حملات کشته شده است و عکس او هم منتشر گردید ولی هنوز هم برخی از دوستان او منکر شهادت او هستند! این یک مسأله سابقه دار در زیدیه است که برخی از پیشوایان زیدیه کشته می شوند ولی پیروان آنها منکر کشته شدنشان می شدند. پس از کشته شدن سید حسین پدر و برادرانش راه او را ادامه می دهند و جنگ اخیر که از اوایل سال ۲۰۰۷ شروع شده و تا حال ادامه داشته، جنگ چهارم به حساب می آید.

انقلاب یمن با برکناری رئیس جمهور

در  سال ۲۰۱۱ مردم این کشور بر علیه “علی عبدالله صالح” که در عمل به رئیس‌جمهور مادام‌العمر یمن تبدیل شده بود دست به اعتراض زدند که منجر به برکناری او از قدرت شد و انقلاب یمن را رقم زد. در فوریه ۲۰۱۲ “عبدربه منصور هادی” به عنوان تنها نامزد به ریاست جمهوری یمن برگزیده شد. او نامزد توافقی این انتخابات بود که قرار بود مرحله انتقالی را اداره کند. انتخاب او برپایه توافق سیاسی برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در یمن پس از ماه‌ها تظاهرات اعتراض‌آمیز صورت گرفت.

سیاست های داخلی و خارجی “منصور هادی” قرابت زیادی با آل سعود داشت. از همین رو جنبش انصار الله که این روزها رهبری آن را عبدالملک حوثی برادر کوچک سید حسین به عهده دارد با فراخوان گروه های مردمی بار دیگر اعتراض خود را از این جهت گیری اعلام کردند. منصور هادی و دولت او در ۲۱ ژانویه ۲۰۱۵ استعفای خود را اعلام کرد. اما با حمایت برخی کشورهای عربی منطقه به خصوص عربستان در ۲۱ فوریه ۲۰۱۵ استعفای خود را پس گرفت و عدن را به عنوان پایتخت موقت اعلام کرد.

در ۲۶ مارس ائتلافی از کشورهای منطقه به رهبری عربستان سعودی حملات هوایی را علیه حوثی‌ها و در حمایت از دولت هادی با نام طوفان قاطعیت آغاز کردند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.