×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024
اشتغال زایی برای بیگانگان دستاورد برجام است

“سیرجان خبر” یکی از عواید اجرای توافق برجام، گشایش‌های اقتصادی در بخش نقل و انتقال پول، آزاد شدن دارایی‌ها و تسهیل فرآیند مراودات مالی میان ایران و برخی کشورهای تحریم کننده است.

قبل از تحریم با اعلام دقیق و شفاف پول‌های بلوکه‌شده و آگاهی از روش‌های سرمایه‌گذاری و میزان منابع و دارایی در کشورهای مختلف، بیم آن بود که اطلاع از این موضوع منجر به تحریم جدید و از دست رفتن منابع و یا بلوکه‌شدن آن شود و شاید با این نگاه تناقض در ارائه آمار دقیق از میزان دارایی‌های کشور را بتوان توجیه کرد، اما اکنون پس از اجرای برجام، نه تنها رقم دقیق از دارایی‌های کشور وجود ندارد، بلکه هر مسئول رقم متفاوت از دیگر دولت‌مردان ارائه می‌کند.

آنچه مسلم است، اوضاع نامناسب اقتصادی و رفاهی مردم بوده که با همین پول‌های بلوکه‌شده و وعده اجرای برجام، امیدواری در جامعه نسبت به رونق تولید و اقتصاد داده شد و نباید از این نکته غافل ماند که در خصوص پول‌های بلوکه‌شده به نسبت اقتضای زمان، غوغاسالاری و اغواگری صورت گرفت و پیوند زدن بهبود شرایط اقتصادی مردم با رفع تحریم‌ها فقط باعث ایجاد ناامیدی در مردم می‌شود و تحقق عینی دیگری نیز ندارد لذا دولت باید با مردم صادقانه برخورد می‌کرد.

خرید و نوسازی هواپیما برای ناوگان حمل و نقل هوایی کشور از مسائل ضروری است اما نکته حائز اهمیت این است که ما هواپیماهایی را از ایرباس خریداری کرده‌ایم که در ۳ سال اخیر نتوانسته بود آنها را به فروش برساند و این تعداد خرید از ایرباس که خدمات فنی مهندسی و فرودگاه مورد نیاز آن را نداریم و میزان سوخت این هواپیماها نیز فوق‌العاده زیاد است نسبت به جمعیتی که سفرهای بین‌ قاره‌ای دارند متناسب نیست و به نظر می‌رسد در اولین خرید صرفا نیاز تاجران برجام برآورده شده است.

پس از اینکه دولت روحانی جزئیات قراردادهای نفتی و هواپیمایی را از دید ملت ایران مخفی کرد حالاوزیر صنعت هم از محرمانه بودن قرارداد پژو خبر داده است.

درست زمانی که تحریم های ظالمانه علیه کشورمان به اوج خود رسیده بود، شرکت های خودروسازی بویژه از نوع فرانسوی آن در حالی که با ایران قرار داشتند، به طور یک طرفه، فروش تمام قطعات و همکاری های فنی خود با خودروسازان ایرانی را قطع کردند.

اما پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای، بسیاری از شرکت های اروپایی مانند پژو که ضررهای فراوانی از قطع رابطه با ایران کرده بودند، دوباره هوای بازار پرسود در سر پروارندند؛ گویی بی وفایی‌های خود را فراموش کرده‌اند.

در اقتصاد کشور باید تغییراتی ایجاد شود، ولی پس از برجام ما هیچ نشانه‌ای از آن ندیده‌ایم و متأسفانه دولت حل همه مشکلات اقتصادی را به برجام گره زده است،اکنون که برجام به فرجام رسیده، ما هیچ‌گونه رشدی در شکستن تورم ندیدیم و یکی از بهترین کارهایی که دولت می‌تواند در زمینه حل مشکلات اقتصادی به کار گیرد، تشویق صادرات، مهار کردن واردات بی‌رویه است و بکارگیری اقتصاد مقاومتی است که باید در کشور عملیاتی شود.

یادداشت: حسین احمدی

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.