×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
قیمت دام زنده در عید قربان تعیین شد/ خطر انتقال تب کریمه کنگو وجود دارد

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی“سیرجان خبر”با توجه به نزدیکی به عید قربان، نیاز بازار به دام زنده افزایش یافته و این در حالی است که در چند ماه گذشته شاهد افزایش بی‌رویه قیمت گوشت گوسفندی در بازار بوده‌ایم تا جایی که قیمت هر کیلو گوشت از ۳۳ تا ۳۴ هزار تومان و بعضا بیشتر افزایش پیدا کرد.

در سال گذشته قیمت هر کیلو دام زنده بین ۱۲ تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که در سال جاری با توجه به کمبود دام در بازار با افزایش ۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به کیلویی ۱۸ هزار تومان رسیده است.

مسئول رسیدگی به امور دام در خصوص قیمت دام زنده با توجه به نزدیکی به عید قربان گفت:طی جلسه ای که در فرمانداری شهرستان سیرجان تشکیل شد قیمت مصوب فروش دام زنده در مراکز معتبر بین ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود قیمت آن دیگر افزایشی نداشته باشد.
دهیادگاری در ادامه افزود:محل خرید و فروش گوسفندخیابان بهشت زهرا،میدان شهرک صنعتی،زیر پل راه آهن به سمت حجت آباداست.

وی در پایان افزود: نیروهای دام پزشکی و بهداشت در تمامی محل های خرید و فروش بر سلامت دام نظارت کامل را دارند.

مسئول امور بیماریهای واگیردار شبکه بهداشت و درمان سیرجان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت:حتی المقدور از ذبح دام در منازل ویژه عید قربان خودداری کنند و دام نذری خود را در کشتارگاه های سطح شهرستان سیرجان ذبح نمایند.

اسدی اظهار داشت: این بیماری در هیچ دام زنده ای قابل شناسایی نبوده و هیچ علامتی از این بیماری در دام وجود ندارد که بحث انتقال را جدی تر می کند.
وی در ادامه افزود: درصورتی که دام را در منزل یا جایی دیگر غیر از کشتارگاه ذبح کردند(حتما قبل از ذبح دستکش بپوشند مواظب پاشیدن خون دام به صورت و مخاط چشم باشند و موقع پوست کندن هرگز چاقو را در بین لب ها قرار ندهند”اگر در بدن دام حین و بعد از ذبح کنه ای مشاهده کردید از کندن کنه از بدن دام و له کردن کنه خودداری کنید و مواظبت کنید حین کشتار یا پوست کندن یا خورد کردن گوشت دست خود را نبرند و از آلودگی خون دام با دست هم مراقبت کنند و گوشت تیکه شده و خورد کرده را به مدت۲۴ساعت در دمای معمولی یخچال قرار دهید.
مدیر گروه بیماری های دانشکده علوم پزشکی در پایان از تمام شهروندان خواست در صورتی که دو تا سه روز بعد از کشتار دام علایم(سردرد تب وکوفتگی شدیدعضلانی و یا دچار خونریزی از بینی و لثه یاخونریزی زیر پوست شدن فورا و بدون فوت وقت به نزدیکترین مرکزبهداشتی ودرمانی ویابیمارستان مراجعه نمایند. تا اقدامات درمانی شروع گردد.

گزارش:فاطمه نصرت آبادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.