×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 16 April , 2024
همسایه ای خطرناک و کشنده/ مجاورت منازل با پمپ بنزین ها خطرآفرینند

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی“سیرجان خبر”رعایت نکردن استانداردهای ایمنی در جایگاه های سوخت سیرجان و نبود نظارت کافی بر این جایگاه ها باعث شده است که پمپ بنزین های این شهرستان به بمب هایی خفته تبدیل شوند و هر لحظه احتمال وقوع فاجعه ای بزرگ را در بر خواهند داشت.
براساس پیگیری خبرنگار ما حدود نیمی از جایگاه های پمپ بنزین همجوار منازل مسکونی هستند و حدود ۲۰ درصد از آن ها در مجاورت اماکن عمومی و تجاری قرار گرفته اند که با وجود هشدارهای مکرر سازمان آتش نشانی تاکنون هیچ اقدامی برای اصلاح این جایگاه ها صورت نگرفته است.

از سوی دیگر، اغلب این جایگاه ها به سیستم های اطفای حریق معمولی و دستی مثل خاموش کننده های دستی و سطل های پر از شن مجهز می باشند که این تجهیزات در برابر آتش سوزی در جایگاه های پمپ بنزین ها کارایی چندانی ندارند.

درحال حاضر بیشتر جایگاه عرضه سوخت در شهرستان سیرجان در حال فعالیت است که با توجه به نیاز شهروندان ۶ جایگاه دیگر در دست احداث است.
این جایگاه ها در تمام نقاط پراکنده است و روزانه حجم بالایی از بنزین در آنها سوختگیری می شود.

روزانه تعداد زیادی از انواع وسایل نقلیه برای بنزین و گاز زدن به پمپ های بنزین و گاز میروند،اکنون خانه هایی که در مجاور پمپ های بنزین و گاز هستند دچار خطراتی از قبیل بخارات گازهایی که وجودشان باعث انواع بیماری های تنفسی و سرطانی می شود.

بیشتر آتشنشان ها معتقدند که پمپ های بنزین هیچ استانداردی برای جلوگیری از آتش گرفتن ندارند.
به گفته بیشتر افرادی که اهالی مجتمع های مسکونی مجاور پمپ گاز واقع در خیابان ابن سینا هستند اعتقاد دارند که بخارات گازها در هوا باعث بیماری های تنفسی برایشان شده است و ساکنین که در مجاور جایگاه های بنزین واقع در بلوار سید جمال و بلوار امام رضا(ع)هستند نیز دچار همین مشکل می باشند.
دکتر بهارستانی پزشک عمومی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت:در اطراف جایگاه های بنزین‌ ذرات سمی بسیار ریزی وجود دارد که هنگام بنزین زدن به سرعت بخار شده و در هوا پراکنده می‌شوند.
وی اذعان داشت:به همین دلیل دانشمندان معتقدهستند که محل زندگی افراد از پمپ بنزین‌ها باید حداقل ۵۰ متر فاصله داشته باشد، اگر چه این ذرات می‌توانند تا فاصله ۱۰۰ متری هم در هوا منتقل شوند.
بهارستانی خاطر نشان کرد:بعضی از این ذرات مانند بنزین در درازمدت می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد و یکی از مهم‌ترین عوامل بروز سرطان خون در شهرهای بزرگ به حساب می‌آیند و همچنین این گاز می‌تواند باعث بروز رفتارهای خشونت‌آمیز در انسان شود و تمرکز اعصاب او را نیز به هم بزند.
این پزشک عمومی اذعان داشت: حتی در دقایق کوتاهی که یک فرد در پمپ‌بنزین قرار می‌گیرد، این مواد شیمیایی می‌توانند روی سلول‌های مغزی او اثرات مخرب داشته باشد و از همین جا متوجه می‌شویم زندگی کردن در اطراف جایگاه ‌های سوخت و قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض ذرات ریز حاصل از بخار بنزین چه عوارض خطرناکی می‌تواند به همراه داشته باشد.
وی در پایان گفت: مواد شیمیایی حاصل از بخار بنزین به‌خصوص روی کودکان تاثیرات بدی دارد که از جمله آن می‌توان به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، ابتلا به بیماری‌های تنفسی مانند آسم، انواع آلرژی‌ها، مشکلات ذهنی و افسردگی شود.

گزارش:مهسا السادات رضوی زاده

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.