×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024
موازین بهداشتی در توزیع نذورات در ایام محرم و صفر رعایت شود/ ظروف یکبار مصرف گیاهی بهترین راه برای توزیع نذورات

مدیرگروه بیماریهای دانشکده علوم پزشکی سیرجان در گفت و گو با خبرنگار سرویس اجتماعی سیرجان خبر”ضمن تاکید بر لزوم رعایت موزاین بهداشتی در توزیع نذورات در ایام محرم و صفر، گفت: برای پیشگیری از بیماری های مرتبط با آب و غذا به ویژه بیماری های عفونی باید موازین بهداشتی از سوی مساجد و هیئت ها جدی گرفته شود.

وی درادامه افزود: هیئت امنای مساجد و هیئت ها بر تهیه ی مواد اولیه غذایی بهداشتی و سالم در این ایام نظارت کنند و نکاتی نظیر استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی، عدم نگهداری بیش از ۲ ساعت غذا در محیط غیر مسقف و رعایت نکات بهداشتی در هنگام پخت و پز و توزیع را مدنظر داشته باشند.

اسدی درخصوص شرایط بهداشتی آشپزخانه هیات گفت: کف و دیوا آشپزخانه هیئت باید کاشی وسرامیک باشد که قابل شستشو باشد و فاضلاب آشپزخانه هم حتما به چاه سرپوشیده هدایت شود.

وی با اعلام این که هنگام توزیع مواد غذایی توزیع‌ کنندگان غذا نباید روی سفره راه بروند، گفت: هنگام کشیدن و توزیع غذا استفاده از دستکش‌ های یکبار مصرف ضروری است و متولیان این امور باید با مرکز بهداشت منطقه خود در خصوص دریافت کارت معاینه پزشکی برای مسئولان آشپزی و توزیع غذا هماهنگی کنند.

اکبر اسدی افزود: اگر از سبزی خوردن و سالاد در نذورات استفاده می ‌شود باید ۴ مرحله ی سالم‌ سازی شامل، شست‌ و شو، انگل زدایی، گندزدایی با مواد مجاز و شست و شوی نهایی در مورد هر یک از سبزی‌ ها، میوه‌ ها و صیفی ها انجام شود.

مدیرگروه بیماریهای دانشکده علوم پزشکی سیرجان اظهار داشت:گوشت ذبح شده ضمن رعایت اصول ذبح و پیشگیری از زخم دست و نرسیدن ترشحات گوسفند ذبح شده به زخم دست بمنظور پیشگیری ازبیماری(CCHF )تب کریمه کنگو حتما ۲۴ساعت قبل ازمصرف دریخچال نگه داری شود و بعد استفاده گردد.

وی افزود: از همشهریان عزیز خواستاریم با توجه به گرمایی هوا هرگز ازشیر و شیرکاکائو برای پذیرایی هیئات استفاده نشود چون احتمال آلودگی به عوامل بیماری زا بسیار بالا است ، اگر قصد دادن شربت آلبالو یا آب لیمو را دارند حتما از محتویات خالص وطبیعی استفاده گردد و هرگز ازکنسانتره یا مایع شربت بدون هویت استفاده نکنند و اگر برای خنک نگه داشتن شربت از قالب بزرگ یخ استفاده می کنید حتما یخ را درشرایط بهداشتی خورد کرده وآن را کامل شستشو دهید وسپس استفاده کنید.

اسدی ادامه داد از لیوان نازک پلاستیکی هرگز برای صرف آب ومایعات استفاده نکنید از لیوان های یک بار مصرف کاغذی استفاده کنید و همزمان با پخش نذری به جمع آوری صحیح پسماندهایش نیز توجه کنید.

اسدی در پایان در خصوص نکات ایمنی که در هیئات باید رعایت شود گفت:درسیم کشی زیرخمیه ها نهایت احتیاط را رعایت کنید و هرگز سیم ها را دروسط خیمه و در روی زمین رها نکنید که احتمال برق گرفتگی و آتش سوزی را دوچندان میکنند ، هرهیئت حداقل یک کپسول بزرگ و آماده استفاده جهت موارد احتمالی آتش سوزی داشته باشد و باندها را در روی ستون و دیوار هیئت رها نکنید و حتما آنها را بامهار محکم کنید که باعث سقوط وضربه به سر و بدن افراد نشود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.