×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024
بیمه هنرمندان صنایع دستی از اولویت های وزارت میراث فرهنگی/حوزه صنایع دستی نشان غرور ملی و مصداق عینی اقتصاد مقاومتی است

به گزارش سرویس اجتماعی “سیرجان خبر”محمودیان در جلسه با تولید کنندگان گلیم و صنایع دستی شهرستان سیرجان گفت: بیمه درد مشترک و مطالبه به حق همه هنرمندان است تا دغدغه زندگی آینده، بر فعالیت های هنری آنها تاثیر نگذارد. به همین جهت بیمه خانواده صنایع دستی کشور پس از ۵ سال توقف، مجددا به جریان افتاد اما به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشورمان و موانعی که پیش رو بود، تنها ۸۱۲ نفر از هنرمندان صنایع دستی در سال گذشته بیمه شدند و امیدواریم با پیگیری وزیر میراث فرهنگی و همکاری سازمان بیمه تامین اجتماعی و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی بر این تعداد بیافزاییم.

وی ادامه داد: امسال ۵۰ سهمیه بیمه به هنرمندان صنایع دستی سیرجان اختصاص خواهد یافت همچنین آمادگی داریم تسهیلات بانکی با نرخ ۱۰درصد با شرایط ویژه در صورت ارائه طرح های توجیهی و موثق به تعدادی از هنرمندان صنایع دستی سیرجان اختصاص دهیم.

محمودیان هدف اصلی سفر به سیرجان را بازدید نزدیک از ظرفیت‌های این شهر به عنوان شهر جهانی گلیم عنوان کرد و گفت: شاهد توانمندی های هنری و اقتصادی حائز اهمیت این شهرستان در حوزه صنایع دستی بودم. علاوه بر اینکه ساختمان موزه گلیم در سیرجان به زودی تکمیل خواهد شد، همچنین با همکاری شهرداری سیرجان بازارچه دائمی صنایع دستی در این شهر راه‌اندازی می شود.

پویا محمودیان معاون وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: حوزه صنایع دستی نشان غرور ملی و مصداق عینی اقتصاد مقاومتی است.

وی اظهار کرد: پروسه راه اندازی رشته تحصیلی بافندگی گلیم در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان در دست پیگیری است و طرح راه اندازی کارگاه های صنایع دستی در فصای اطراف موزه گلیم سیرجان بررسی و حمایت می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان نیز در این نشست گفت: حوزه صنایع دستی اولویت اصلی اداره کل میراث فرهنگی در شهرستان سیرجان است.

فریدون فعالی افزود: با اتحاد زبانزدی که در مسئولین شهرستان سیرجان سراغ دارم، مطمئنم تداوم توسعه حوزه صنایع دستی خصوصا گلیم در این شهرستان ادامه خواهد داشت و مرکز استان در این حوزه از هرگونه حمایتی دریغ نخواهد کرد.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس نیز در بخشی از سخنان خود عنوان کرد: خوشبختانه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تصویب رسید و این یعنی مطالبه گری مردم و پاسخگویی وزارتخانه مذکور.

وی همچنین به هنر ارزشمند گلیم و شهر سیرجان که خاستگاه این هنر است اشاره کرد و گفت: این هنر زیبا و ارزشمند و ارز آور که به عنوان سفیر صلح و دوستی می تواند در خارج از کشور معرفی گردد متاسفانه جایش در بسیاری از کشورها خالی است.

حسن پور تصریح کرد: یکی از موقعیت های خوبی که برای سیرجان پیش آمده است حضور نماینده ما در اجلاس شهرداران جاده ابریشم و شهرداران شهرهای جهانی است که در چین برگزار می‌شود و به دنبال آن هستیم که سومین اجلاس این واقعه مهم در ایران و در شهر سیرجان برگزار گردد.

وی افزود: به دنبال آن هستیم که در مصوبات سفر معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به سیرجان مشکلات بیمه هنرمندان و اعطای تسهیلات به متقاضیان در حوزه گلیم و صنایع دستی را مرتفع نماییم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه سیرجان نیز در بخشی از سخنان خود خاطرنشان کرد: سیرجان عنوان شهر جهانی گلیم را به خود اختصاص داد و این امر تنها با همدلی و وحدت بین مردم، مسئولان و هنرمندانی که با سرانگشتان خود هنر زیبای گلیم را نقش می بندند محقق گردید و وظیفه همه ماست که از این هنر ارزشمند محافظت کرده و همانطور که عنوان شهر جهانی گلیم را به خود اختصاص دادیم، گلیم خود را در سراسر جهان به مردم شناسانده و در حفظ این عنوان کوشا باشیم.

آرش تصریح کرد: شهرستان سیرجان در زمینه صنایع دستی به ویژه گلیم پتانسیل های بسیار خوبی دارد و بسترهای مناسبی برای توسعه هنر بافت گلیم در این شهرستان فراهم است. به دنبال آن هستیم که با استفاده از این پتانسیل و ظرفیت ها میراث ماندگار پیشینیان خود را حفظ نماییم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.