×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
ابراز نگرانی شهروندان سیرجان از وجود سگ‌های ولگرد

به گزارش سرویس اجتماعی “سیرجان خبر” با وجود تلاش های سازمان مدیریت پسماند شهرداری سیرجان و سازمان های مردم نهاد محیط زیست برای کنترل سگ های ولگرد همچنان مناطق حاشیه ای این شهرستان و برخی نقاط مرکزی سیرجان، محل جولان سگ های ولگرد است که این مساله موجب نگرانی شهروندان شده است .

یک شهروند سیرجانی در این خصوص به خبرنگارما گفت: تعداد سگهای بلاصاحب نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است و ما نگران سلامت فرزندان خود در مواجهه با سگ ها هستیم.


 وی گفت: منزل ما در نجف شهر سیرجان قرار دارد که سگ های ولگرد در آن پرسه می زنند این سگ ها به صورت گروهی در خیابان ها می چرخند و دیگر از صدای اهالی و بوق خودرو حتی پرتاب سنگ هم نمی هراسند.

مهندس اسدی مدیرگروه بیماری های دانشکده علوم پزشکی سیرجان درگفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: کنترل و جمع آوری حیوانات ناقل بیماری به خصوص سگهای ولگرد در حوزه خدمات شهری برعهده سازمان مدیریت پسماند است در عین حال پاک کردن چهره شهر از لوث این میهمانان ناخوانده نیاز به همکاری نهادهای مختلف و مشارکت مردم دارد.

وی افزود: سگهای ولگرد آمار مشخصی ندارند و زیستگاه آنها بیشتر در مناطق حاشیه شهر و محل انباشت زباله هاست که گاه برای جست و جوی غذا وارد شهر هم می شوند.

اسدی در پایان گفت: بیماریهای مشترک میان انسان و حیوان از مهمترین خطرات حضور سگهای ولگرد در محیط های شهری است که از آن جمله می توان از بیماری ویروسی بسیار خطرناک هاری نام برد که از طریق گازگرفتگی و یا خراش توسط حیوان آلوده به انسان انتقال می یابد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سیرجان در خصوص جمع آوری سگ های بلاصاحب درشهرستان سیرجان گفت: سال۹۷ یک پناهگاه برای سگ های بلا صاحب در کیلومتر۲۰ جاده بندرعباس ساخته شد و طی مناقصه ای که برگزار شد یکی از انجیو های برنده مناقصه شد و با توجه به شرایط موجود پناهگاه با شهرداری قرار داد بسته شد و سگ گیری در سیرجان آغاز شد.

افصحی در ادامه گفت: پس از زنده گیری سگهای ولگرد توسط  پیمانکار ما این حیوانات بلافاصله معاینه و در صورت بیماری، درمان و سپس وارد مرحله عقیم سازی می شوند پس از مرحله عقیم سازی سگ های بلا صاحب پلاک گزاری شده ورها سازی می شوند تا حافظ محیط زیست باشند.

وی اذعان کرد: پناهگاه آماده عقیم سازی نبوده و عقیم سازی تابه الان صورت نگرفته است و طبق آخرین کارگروه جمع آوری حیوانات بلاصاحب که در محل پناهگاه با حضور اعضای این کار گروه برگزار شد شهرداری یکسری تعهدات را تقبل کرد انجام بدهد تا مرحله عقیم سازی دراین پناهگاه شروع شود و این تعهدات توسط شهرداری اجرا شده است و از اول هفته آینده به صورت جد پیمانکار ما فعالیت خود را آغاز می کند.

افصحی با اشاره به اینکه سگهای ولگرد پس از زنده‌گیری طبقه ‌بندی می‌شوند؛ گفت: سگهای بیمار با روش مرگ با ترحم از بین می‌روند در این روش حیوانات بدون احساس درد بیهوش شده و با  تزریق مواد مخدر اوردوز می کنند و به صورت بهداشتی معدوم سازی می شوند.

وی در پایان گفت: پناهگاه سیرجان این امکان را دارد که درروستا ها و شهرهای اغماری سیرجان سگ های بلا صاحب که توسط اهالی گرفته میشوند در پناهگاه نگهداری کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.