×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
چرا جهانگیری اصرار به تصویب لوایح FATF دارد؟/ امتیاز دولت به اروپا در میان گام های کاهش تعهدات برجام!

به گزارش “سیرجان خبر” به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛بررسی لوایح پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصحلت نظام یکی از چالش های دولت بوده است. حتی در این زمینه «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان به جلسه مجمع تشخیص رفت تا اعضای این جلسه را برای تایید این دو لایحه ترغیب کند اما اعضای این مجمع اعتقاد دارند که بایستی بررسی بیشتری بر روی این لوایح صورت گیرد زیرا ممکن است تبعات آن مشکلات بیشتری برای کشورمان ایجاد کند.  از سوی دیگر در شرایطی قرار داریم که دولت گام های مختلف برای کاهش تعهدات برجامی برداشته است تا به طور تنبیهی اتحادیه اروپا که با بی عملی در برابر تعهدات برجامی خود قرار گرفته است را به سمت اجرای برجام دعوت کند اما متاسفانه هنوز با وجود اینکه ایران گام هایی را برداشته است و ۱۲ روز تا اتمام زمان مهلت سوم در این خصوص باقی مانده است، اتحادیه اروپا فعالیتی در راستای تعهداتش انجام نمی دهد.   

دولت در این زمینه بسیار مصمم است که لوایح مربوط با FATF تصویب شود اما سئوال اساسی این است که ایران همواره گام هایی را برای راضی کردن طرف غربی برداشته است اما طرف اروپایی که بایستی برجام را اجرا می کرد، آنر منوط به قراردادی دیگر کرده است که زنجیره ای از قراردادها ایجاد کرده است، بنابراین آیا چه تضمینی وجود دارد که با وجود تصویب این دو لایحه هم اروپایی ها به تعهدات خود عمل کنند؟   با این شرایط ایران در برابر یک طرف بدعهد قرار دارد و از سوی دیگر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در برابر این موضوع قرار دارند و اختلافاتی در آنها وجود دارد که آیا این لوایح باعث سود در سرنوشت و آینده کشورمان می شود یا ضرر های برای کشورمان دارد.   در این برهه حساس است که «اسحاق جهانگیری» در سخنرانی که اخیرا ایراد کرده است مطرح کرد که در جلسات سران قوا دو الی سه بار تشخیص داده شد که لوایح پالرمو و CFT را به نفع کشورمان است و تصویب آن بسیار ضروری است و رهبر معظم انقلاب نیز  هر دو باری که سران قوا تصویب کردند ایشان هم تایید کردند که این لوایح تصویب شوند چون لوایح داخلی هستند.   همین موضوع باعث واکنش بسیاری از مسئولان سیاسی کشور و رسانه ها شد.    در همین رابطه، «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به اظهارات اخیر معاون اول رئیس‌جمهور، گفت: رهبر معظم انقلاب نه شفاهاً و نه کتباً کنوانسیون‌های پالرمو و CFT را تایید نکرده‌اند.  

« احمد توکلی»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تلاش دولت برای تصویب لوایح مرتبط با FATF گفت:  استناد دولت به تبصره‌ای از آیین نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام است که می‌گوید چنانچه بررسی لایحه‌ای بیش از یک سال طول بکشد، از دایره اثرگذاری مجمع خارج است.   توکلی با اشاره به اظهارات اسحاق جهانگیری مبنی بر اینکه لوایح مرتبط با FATF در جلسه سران قوا تصویب شده و به تأیید رهبر انقلاب هم رسیده است، گفت: درباره اینکه رهبر انقلاب چنین موضوعی را تأیید کرده است، هیچ خبری به ما نرسیده است. تعجب می‌کنیم که چرا آقای جهانگیری خبر غیرموثقی را به رهبری نسبت داده است.   حتی در این زمینه، «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس‌جمهور اول آبانماه سال جاری گفت: ایران در حال حاضر قصد عضویت در FATF را ندارد. رئیس‌جمهور کمیته‌ای برای تعیین گام چهارم مشخص کرده‌اند که در حال ارزیابی گزینه‌های موجود است. مذاکرات ما ادامه دارد ولی اگر تا پایان ضرب الاجل به نتیجه‌ای نرسیم، ایران گام چهارم را برخواهد داشت.   آش ادعای جهانگیری آنقدر شور شد که حتی دفتر معاون اول نیز خود به اشتباه بودن این موضوع اعتراف کرد. در شرایطی که طی دو روز گذشته، انتقادات گسترده ای نسبت به نقل قول اسحاق جهانگیری درباره تصویب و تایید لوایح FATF مطرح شده است، دفتر وی در بیانیه ای در پاسخ به انتقادات مطرح درباره نسبت خلاف جهانگیری به سران قوا درباره تصویب لوایح FATF؛ توضیح داد که سران قوا فقط ضرورت این لوایح را تصویب کرده اند.   پس سران قوا نیز در این خصوص موضوعی را به طور رسمی تصویب نکرده اند.    با این حال که مهلت سوم ایران به اتحادیه اروپا برای عمل به تعهداتش در حال اتمام است و هنوز اروپایی ها با وجود این سه گام کاری انجام نداده اند و به تلف کردن وقت پرداخته اند، مشخص نیست که چرا دولت و خصوصا آقای معاون اول در میانه راه می خواهد به اروپا امتیاز دهد و از سوی دیگر گام هایی که برداشته شده را با این موضوع بی اثر کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.