×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
اختصاص ۱۳۵ هکتار سطح زیر کشت زعفران در سیرجان

به گزارش “سیرجان خبر” محمود آبادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان گفت: از آنجا که بحران کم آبی به یکی از بزرگترین چالش‌های کشاورزان در سال‌های اخیر بدل شده است لذا در این بین کاشت گیاهان با نیاز آبی کم و دارای صرفه اقتصادی امری اجتناب ناپذیر بنظر می‌رسد.

وی گفت: گیاه زعفران به عنوان گران بهاترین محصول کشاورزی و داروئی جهان از جمله گیاهانی است که با توجه به نیاز آبی کم و مقاومت در برابر خشکی نقش قابل توجهی در وضعیت اقتصادی و اجتماعی مناطق خشک و نیمه خشک پیدا کرده است.

محمود آبادی تصریح کرد: شهرستان سیرجان پتانسیل قابل توجهی را برای کاشت این محصول دارند و در سال‌های اخیر از سوی کشاورزان بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

وی گفت: در راستای کشت زعفران در شهرستان سیرجان، طی امسال به متقاضیان، تسهیلات ۹ درصدی برای کاشت زعفران از محل صندوق توسعه ملی (بند الف- تبصره ۱۸) و با عاملیت بانک کشاورزی ارائه و ۹ نفر متقاضی جهت دریافت جمعا حدود ۴۷۵۰ میلیون ریال در سطح ۱۴ هکتار از محل تسهیلات فوق الذکر به بانک معرفی شده است.

محمود آبادی افزود: سطح زیر کشت این محصول با ارزش در شهرستان در حال حاضر ۱۳۵ هکتار است که ۷/۲۲ هکتار مربوط به توسعه کشت جدید در سال جاری است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان اظهار کرد: میزان تولید محصول امسال حدود ۱۹۵ کیلو گرم بوده است که عملکرد زعفران با توجه به وضعیت خاک و اقلیم منطقه بین ۵-۳ کیلوگرم متغیر و متوسط عملکرد محصول حدود ۲/۳ کیلو گرم در هکتار می‌باشد که بالاترین عملکرد در شهرستان ۵ کیلو گرم محصول خشک در هکتار بوده است.

محمود آبادی در پایان گفت: میزان اشتغالزایی طرح کشت زعفران برای هر هکتار ۲ نفر ثابت و بین ۱۲ تا ۲۰ نفر کارگر فصلی تقریبا به مدت دو ماه در هر دوره جهت برداشت و پاک کردن گل است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.