×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
اجرای رایگان طرح واکسیناسیون تب برفکی در سیرجان

به گزارش سرویس اجتماعی “سیرجان خبر” تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» یکی از بیماری های مسری در حیوانات است که شیوع آن می تواند عواقب شدید اقتصادی به همراه داشته باشد، این بیماری بیشترین اثر خود را روی گاو، گوسفند، خوک، بز و سایر حیوانات پسنتاندار سم دار دارد.

اگر گاوها و گوسفندان شیرده دچار این بیماری شوند افت شدید مقدار شیر را خواهند داشت و اگر دام بارداری دچار این بیماری شود موجب سقط جنینش می‌شود، اگر درمان به موقع شروع شود بیشتر دام‌های بالغ بعد از ۱۰ الی ۱۴ روز به حالت طبیعی خود برمی‌گردند اما گاوهای شیرده معمولا به حجم شیردهی سابق خود نمی‌رسند.

در راستای پیشگیری وکتترل بیماری تب برفکی در شهرستان سیرجان کانون بسیج مهندسین کشاورزی شهرستان با همکاری اداره دامپزشکی و اداره جهاد کشاورزی طرح واکسیناسیون رایگان را راه اندازی کرده اند.

شاهبداغی مسئول کانون بسیج مهندسین کشاورزی سیرجان در گفت و گو با خبرنگار ما اظهارداشت: طرح واکسیناسیون بصورت رایگان جهت پیشگیری ازبیماری تب برفکی در منطقه اسطور بلورد در حال اجرا است.

محمد علی شاهبداغی درادامه افزود: در هر فصل از سال تعداد ۸ هزار راس دام باید واکسیناسیون شوند که در حال حاضر ۸۰۰ رأس دام سبک در روستای اسطور واکسیناسیون شده اند.

مسئول کانون بسیج مهندسین کشاورزی درخصوص علائم بیماری تب برفکی گفت: تب شدید، سقط جنین، لنگ زدن و ایجاد جوش، زخم روی دندان، زبان، بین انگشتان پا و در سم از نشانه های این بیماری در دام است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.