×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024
روزه داری در روزهای کرونایی منعی ندارد/ روزه گرفتن می تواند موجب کاهش پاسخ های التهابی و تنظیم سیستم ایمنی بدن شود

به گزارش“سیرجان خبر” بیماری کووید ۱۹ ناشی از ویروس کرونا که از اوایل سال میلادی ۲۰۲۰ در کشور چین شایعه شده است و به سرعت به سایر کشورهای جهان منتقل شد در ایران نیز از بهمن سال ۱۳۹۸ موارد ابتلا به این بیماری گزارش شد.

اما در این روزها که مصادف شده با ایام مبارک رمضان و روزه داری لازم است برخی نکات مهم تغذیه ای جهت حفظ ارتقا سلامت اعضای خانواده و پیشگیری از بیماری رعایت شود.

اکبر اسدی مدیر گروه بیماریهای دانشکده علوم پزشکی سیرجان در گفتگو با خبرنگار ماه اذعان کرد: روزه داری ماه مبارک رمضان یکی از ارکان پنجگانه اسلام است که با قصد قربت و بندگی آفریدگار برای تکامل انسان فریضه واجب برای تمام مسلمانان است.

وی گفت: پزشکان متفق القول هستند که نخوردن غذا به طور متناوب در روزه داری اسلامی نه تنها عارضه ای در افراد سالم ایجاد نمی کند بلکه سبب تقویت ایمنی بدن کاهش پاسخ های التهابی زیان بار و بهبود واکنش بدن در موارد استرس می شود لذا کلیه افراد سالم کمتر از شصت و پنج سال با رعایت موارد بهداشتی تغذیه ای می توانند روزه بگیرند.

اسدی در خصوص نقش تغذیه در تقویت سیستم ایمنی بدن اظهار کرد: رعایت اصول صحیح تغذیه تاثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت ها به خصوص بیماری کووید ۱۹ دارد و در ساعات روزه داری که در سال جاری مدت آن حدود ۱۶ ساعت می باشد گرسنگی می تواند در صورت عدم رعایت اصول تغذیه صحیح در وعده سحر و افطار و یا حذف یکی از وعده ها به ویژه وعده سحری موضوع تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به بیماری کووید۱۹ را افزایش دهد.

وی با بیان تاثیر روزه داری بر سلامت و عملکرد سیستم ایمنی بدن گفت: مطالعات متعددی نقش موثر روزه داری را درسلامتی به خصوص بر روی سطح گلوکز خون، چربی های خون و فشار خون کنترل وزن و بهبود بیماری های مختلف نشان دادند در اغلب بیماری‌ هایی عادات غذایی غلط چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند روزه داری مفید است.

مدیر گروه بیماریهای دانشکده علوم پزشکی سیرجان اظهارکرد: روزه داری می تواند موجب کاهش پاسخ های التهابی و تنظیم سیستم ایمنی بدن شود همچنین فعالیت سلول هایی دفاعی بدن و ترشح ایمونو گلو بولین های مخاطی عوامل ایمنی بدن هستند در طی روزه داری بیشتر شده و در مجموع روزه داری صحیح و رعایت رژیم غذایی مناسب در وعده های سحر و افطار در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.


اسدی در خصوص مصرف نوع غذا در وعده‌ های غذایی در ایام روزه داری گفت: برای تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین هایA،E،D،Cو همچنین منابع غذایی حاوی آهن روی وسلنیم که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلای به بیماری کووید ۱۹ لازمند نگرانی از نظر تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایام روزه داری و خطر ابتلا به این بیماری کاهش می یابد.

مدیر گروه بیماری های دانشکده علوم پزشکی از روزه داران خواست مصرف انواع میوه های فصل از جمله مرکبات مانند پرتقال، نارنگی، لیمو ترش، لیمو شیرین، گریپ فروت، سیب، کیوی و انواع آب میوه طبیعی و بدون شکر افزوده، کمپوت میوه ها و میوه های خشک را در برنامه غذایی بگنجانند.

وعده سحری و دو وعده افطار و شام وعده های اصلی می باشد به ویژه افرادی که در طول روز فعالیت بیشتری دارند نوع غذاهایی که در وعده سحری خورده می‌شود با تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن نقش مهمی در حفظ کارایی و جلوگیری از کم آبی بدن ضعف و خستگی دارد.

وی تاکید کرد: هنگام سحری باید غذاهای کم حجم و غنی از مواد مغذی که نمک، چربی و شیرینی اندکی دارند استفاده شود چراکه مصرف زیاد قند، نمک و چربی موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود و روزه داران مقدار مناسبی از سبزی های مختلف شامل سبزی خوردن و سالاد در وعده سحری بخورند.

روزه در بیماران با توجه به نوع بیماری متفاوت است چنانکه در بعضی از بیماریها مانند بیماران دیابت نوع ۲ مفید است و می تواند به بهبود و درمان بیماری کمک نماید، ولی اکثر بیماران باید نظر پزشک معالج خود را ملاک اصلی قرار دهند و ضمن مشاوره با متخصص تغذیه اقدام به روزه داری نمایند و به طور کلی بیمارانی که برای کنترل بیماری خود مجبور به مصرف منظم دارو در طول روز هستند نباید روزه بگیرند.


وی ادامه داد: بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ ،دیابت دوران بارداری و دیابتی های کنترل نشده نباید روزه بگیرند، اما روزه داری برای بیماران دیابتی نوع ۲ که دیابت آنان به وسیله رژیم غذایی کنترل شده، مفید است و افرادی که برای کنترل دیابت خود از قرص استفاده می کنند، اگر علائم افت قند خون را در طول روز داشتند، باید فورا روزه خود را افطار کنند.
اسدی افزود: بیماران دیابتی که روزه میگیرند، باید رژیم غذایی مخصوص خود را در افطار و سحر رعایت
نمایند و در مصرف غذاهای شیرین که در ماه مبارک رمضان در وعده افطار استفاده می شود، زیاده روی نکنند و میزان توصیه شده توسط متخصص تغذیه را مراعات نمایند و برای کنترل بهتر قند خون توصیه می شود که این افراد قند خون، قبل از سحر و بعد از افطار خود را چک کنند.


وی گفت: مبتلایان به فشار خون خفیف تا متوسط می توانند روزه بگیرند و روزه داری به کاهش فشار خون آنان کمک می کند، اما باید با پزشک معالج خود برای داروهایشان مشورت کنند؛ برای مثال، مقدار داروهای ادرارآور برای جلوگیری از کم آبی باید کاهش یابد و داروهای بلند اثر مانند ایندرال و … باید یک بار در روز قبل از سحر استفاده شود و افراد مبتلا به فشار خون بالا باید دریافت نمک، چربی و خود را کنترل نمایند و روزه برای افرادی که فشار خون شدید دارند و یا فشار خون آنها بطور ناگهانی بالا می رود و کنترل شده نیست، توصیه نمی شود.


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.