×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024
تولیدات لبنی عشایر سیرجان ۴۰ درصد افزایش یافت

به گزارش “سیرجان خبر” شکرالله صفاری گفت: کوچ بهاره عشایر شهرستان سیرجان امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا با تاخیر یک ماهه و همچنین با رعایت فاصله گذاری اجتماعی انجام شد و به دلیل آب و هوای مناسب تولیدات لبنی آنان اعم از کشک، ماست، پنیر، گوشت، پشم و کرک با افزایش قابل توجهی همراه بوده است.

وی با بیان اینکه شهرستان سیرجان دارای ۲ هزار ۱۰۰ خانوار عشایر از پنج ایل رایینی، بچاقچی، قرایی، افشار و لری است اظهار داشت: عشایر این شهرستان با نگهداری از ۴۱۰ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و تولید سالانه یکهزار و ۴۰۰ تن گوشت قرمز نقش بسزایی در تامین گوشت قرمز این شهرستان دارد.

رییس اداره امور عشایری سیرجان تاکید کرد: تاکنون هیچگونه گزارشی مبنی بر ابتلای عشایر شهرستان سیرجان به ویروس کرونا ارائه نشده، اما اداره عشایری با همکاری سایر دستگاه های بهداشتی شهرستان بر سلامت این افراد نظارت دارد.

وی با اشاره به اینکه ما توانستیم در زمان کوچ عشایر طرح پشتیبانی کوچندگان را اجرا کنیم افزود: در این طرح خدماتی از جمله تامین آب آشامیدنی بهداشتی، تامین آب آشامیدنی و واکسیناسیون دام و بازگشایی ایل راه ها، انجام شد.

صفاری تصریح کرد: هر چادر عشایری یک کارگاه تولیدی محسوب می شود و و هر دام با کمترین هزینه به شیوه سنتی از مراتع خدادادی چرا می کند و محصولات مختلفی از یک دام تولید می شود و همین سیاه چادر و تک تک اعضای یک خانوار عشایری از صبح تا شب دائم در حال کار و تلاش و تولید هستند.

وی افزود: تکمیل زنجیره تولید لبنیات و جمع آوری و تولید پشم دام در مناطق عشایری می تواند در سال جهش تولید در اقتصاد عشایر بسیار موثر باشد.

۱۷ شهرستان عشایر نشین با ۲۸ ایل عشایری و جمعیت ۱۱۰ هزار نفر در استان کرمان وجود دارد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.