×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024

پرسش: پسری دارم شش ساله که از نوزادی شب ادراری دارد و هنوز هم شب در میان خیس می‌کند. دیده ام قبل از اینکه ادرار کنه تکان تکان می خوره ولی وقتی بیدارش می کنم بره دستشویی می‍گه جیش ندارم و با قهر و دعوا می ره. حتی تو روز هم بخوابه خیس می کنه گاهی حتی در بیداری هم چند قطره تو شلوارش خیس می کنه. دیگه خسته شدم. آبروش پیش همه رفته!

پاسخ: در بیش از ۸۰ درصد از موارد، کودک مبتلا به شب ادراری هیچ بیماری و یا عیب و نقص عضوی و بدنی ندارد و در کمتر از ۲۰ درصد موارد ممکن است بیماری هایی مانند: دیابـت، عفونت ادراری، بیماری های مادرزادی کلیه، نوعی کم‌خونی و عیوب نخاع و بیماری های سیستم اعصاب، علت شب ادراری باشد.

خیس کردن در هنگام خواب اتفاق می‌افتد و کودک شما هیچگونه دخالتی در آن ندارد لذا تنبیه و تحقیر طفل در نزد خودتان یا دیگران و یا مسخره کردن وی، نه تنها هیچگونه تاثیری در بهبودی آن ندارد بلکه با ایجاد فشار روحی وضع کودک را به مراتب بدتر می‌کند.

ثابت شده است عوامل ارثی و سوابق والدین نیز در بروز شب ادراری موثر است. اما باید توجه داشت همانطور که زمان راه افتادن و حرف زدن بچه‌ها با همدیگر متفاوت است، روند بالارفتن ظرفیت مثانه و زمان قدرت کنترل مثانه نیز در کودکان ممکن است باهم متفاوت باشد. مسائل روحی و عاطفی از مهمترین علل شب ادراری هستند. این مورد بخصوص در نزد کودکانی دیده می‌شود که قبلا کنترل ادرار داشته‌اند اما اکنون دچار شب ادراری شده‌اند.

از جمله عوامل روحی که می‌تواند سبب شب ادراری گردد می‌توان از موارد زیر نام برد:
• تولد یک نوزاد در خانواده که موجب می‌شود توجه پدر و مادر به نوزاد معطوف گردد و به کودک بزرگتر کمتر مورد توجه قرار گیرد.
• جدایی پدر و مادر
• اختلافات و کشمکش های درون خانواده
• جابجایی خانواده
• مسافرت یا فوت یکی از والدین
• تحقیر و تنبیه بیش از حد بزرگترها نسبت به کودک
• ایجــاد ترس و هیجــان و اضطــراب شدید در کودک با شنیدن و یا دیدن مناظر، فیلمها و یا بازیهای ترسناک کامپیوتری.

از دیگر عوامل بسیار مهم در شب ادراری که به تازگی و در سال های اخیر بسیار اهمیت پیدا کرده است، آلرژی و حساسیت کودک به غذاها و به خصوص شیر گاو است. لذا باید دقیقا توجه داشت که در چه شب هایی و با مصرف چه مواد و یا غذاهایی این شب ادراری تشدید می‌شود. تا از مصرف آن ها پرهیز گردد.

برای درمان باید ضمن از بین بردن زمینه های استرسی و مشکلات عصبی کودک، از قرص ایمی پرامین استفاده کرد ولی مقدار و مدت مصرف باید توسط پزشک تعیین شود.

منبع: تبیان

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.