×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024

438676_PhotoA

شرکت های بزرگ اینترنتی در آمریکا بر خلاف ادعاهایشان، به کاخ سفید و پلیس این کشور امکان داده‌اند تا به طور نامحدود به اطلاعات کاربران دسترسی داشته باشند.

به گزارش سیرجان خبر به نقل از فارس، آژانس امنیت ملی آمریکا و پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی)، به راحتی به سرورهای گوگل، فیس بوک و دیگر شرکت های بزرگ اینترنتی در ایالات متحده دسترسی دارند و فایل های صوتی، تصویری، ایمیل ها و دیگر محتوای عرضه شده توسط کاربران را بررسی و مشاهده می کنند.

افشای این مساله در کنار افشای خبر کنترل تمامی تماس های تلفنی همراه و ثابت مشترکان اپراتور وریزون به طور روزانه در آمریکا جنجالی بزرگ را به راه انداخته است.

این کار به طور آنی و لحظه ای و در قالب برنامه های موسوم به PRISM صورت گرفته است. اجرای طرح یاد شده از سال ۲۰۰۷ آغاز شده تا به اصطلاح تهدیدات خارجی بر علیه امنیت ملی آمریکا شناسایی شود. از جمله دیگر شرکت های اینترنتی آمریکایی که به کاخ سفید امکان جاسوسی در مورد کاربران خود را داده اند می توان به مایکروسافت، یاهو، اسکایپ، پال تاک، یوتیوب، اپل، ای او ال و … اشاره کرد.

بر اساس اسناد افشا شده کاخ سفید به راحتی به هر داده ای که توسط کاربران بر روی سرورهای این شرکت ها ذخیره شود دسترسی دارد و این جاسوسی بی شرمانه در سال های اخیر تشدید شده است و اقدامات کاربران این سایت ها به طور آنی و لحظه ای کنترل می شود، به گونه ای که در حین ارسال یک فایل ویدیویی رویت آن توسط پلیس آمریکا صورت می گیرد.

اولین بار روزنامه های گاردین و واشنگتن پست این جاسوسی بی سابقه از صدها میلیون کاربران این سایت ها را افشا کردند. اسناد مربوط به این اقدام توسط یک افسر اطلاعاتی فاش شده است. وی یک فایل پاورپوینت را در مورد برنامه PRISM در اختیار مطبوعات قرار داده است. تاریخ این فایل مربوط به آوریل سال ۲۰۱۳ است. این طرح نه تنها در آمریکا بلکه در بریتانیا هم اجرا شده است.

در حالی که اتهامات گسترده ای در این زمینه به دولت آمریکا وارد شده و افکار عمومی خواستار دریافت توضیحات قانع کننده ای در این زمینه است آژانس امنیت ملی آمریکا از ارائه هر گونه توضیحات در این مورد خودداری کرده است.

در مقابل گروه های مدنی این اقدام را نقض حقوق شهروندی و قانون اساسی ایالات متحده دانسته و تصریح کرده اند دولت حق ندارد در این ابعاد تکان دهنده از شهروندان خود جاسوسی کند.

آنها از اینکه آژانس امنیت ملی آمریکا که بخشی از ارتش این کشور محسوب می شود به تمامی زوایای زندگی دیجیتال مردم دسترسی مستقیم دارد اظهار خشم کرده و آن را تهدیدی برای آزادی بیان در آمریکا دانسته اند.

به دنبال حملات تند به این طرح شرکت های حامی اجرای آن مساله را تکذیب کرده اند. فیس بوک اخبار طرح شده را غیردقیق توصیف کرده و مدعی شده به هیچ ارگان دولتی اجازه دسترسی مستقیم به سرورهای فیس بوک را نداده است.

بر همین اساس فیس بوک مدعی است در زمان دریافت چنین درخواست هایی مطابقت آن با قوانین را به دقت بررسی کرده و اطلاعات را تنها در حد پیش بینی شده در قانون افشا می کند.

یاهو هم مدعی شده حریم شخصی کاربران را جدی می گیرد و به دولت اجازه دسترسی مستقیم به سرورهای خود را نداده است. گوگل گفته درخواست های این چنینی را با دقت بررسی می کند و اپل هم مشارکت در طرح مذکور را تکذیب کرده است. با این حال حجم تکان دهنده اخباری که در این زمینه افشا شده باعث شده که این تکذیب ها در زمینه بازگرداندن اعتماد به افکار عمومی چندان موثر نباشد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.