×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024
عراقچی فضای مذاکرات ایران و ۱+۵ را مثبت ارزیابی کرد

5+1به گزارش “سیرجان خبر” ، سیدعباس عراقچی پس از پایان دور اول مذاکرات امروز ایران و ۱+۵ در ژنو گفت: فضای مذاکرات مثبت بود.

وی تاکید کرد طرح محرمانه است تا زمانی که توافق حاصل شود و این موضوع با طرف غربی مورد توافق قرار گرفته که محرمانه بماند.

عراقچی گفت: آقای ظریف طرح رو مفصل و با استفاده از پاورپوینت ارائه کرد. کلیات در جلسه صبح مطرح شد و جزئیات بعد از ظهر در سطح مدیران مورد بررسی قرار می گیرد.

به گفته وی، قرار است تا زمان حاصل شدن توافق، طرح محرمانه باقی بماند که این امر با طرف غربی مورد توافق قرار گرفته است.

عراقچی ادامه داد: قرار است مذاکرات طرفین برای مذاکرات هدف مشترکی تعیین کنند. هدف طرف ایرانی، تضمین حقوق ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است و هدف طرف غربی، اطمینان از صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای ایران است.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات باید محدوده زمانی داشته باشد، اظهار داشت: گام های طراحی شده باید همزمان باشد و همزمان اجرا شود. توافق مقدماتی باید در کوتاه ترین زمان ممکن بر اساس اهداف مشترک، نقشه راه و جدول زمانی انجام شود.

عراقچی با بیان اینکه ایران مشخصه گام اول و آخر را معلوم کرده است، گفت: در گام اول، باید بازسازی اعتماد دوجانبه و متقابل صورت بگیرد، باید از تشدید اوضاع و اقداماتی که می تواند فضا را تخریب کند، جلوگیری شود، به نگرانی فوری دو طرف رسیدگی شود، اختلافات از طریق گفت وگو حل و فصل شود و توافقات به اجرا در آید. البته اجرای گام اول برای برنامه ۶ ماهه برنامه ریزی شده است.

وی مشخصه های گام آخر را این گونه توصیف کرد: استفاده از فتوای مقام معظم رهبری، ادامه غنی سازی در ایران، برخورداری ایران از تاسیسات هسته ای شامل راکتور تحقیقاتی، همکاری صلح آمیز هسته ای بین طرفین، شفافیت و نظارت آژانس، لغو همه تحریم های شورای امنیت یکجانبه و چند جانبه و برخورداری از جدول زمانی در خصوص اقداماتی که باید انجام شود.عراقچی همچنین پذیرش پروتکل الحاقی از سوی ایران را منتفی دانست.

منبع: دانا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.