×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024

به گزارش “سیرجان خبر”، بخش مهمی از تجربیات سفر به هر کشور، با خوردن غذای منحصر به فرد مردم آن سرزمین رقم می‌خورد. غذاهایی که با توجه به اقلیم خاص و آداب و رسوم یک کشور رواج پیدا کرده و در فرهنگ و سنت مردم ریشه می‌دواند. برای آشنایی بهتر با سبک زندگی و فرهنگ مردم هر سرزمین باید مرسوم‌ترین غذاهایشان را بشناسیم که با عنوان غذای ملی پرچمدار سنت و فرهنگ آن سرزمین می‌شود. برای آشنایی با غذای ملی کشورهای مختلف جهان با کجارو همراه باشید.

غذای ملی نشانگر هویت فرهنگی و سنت آشپزی هر کشور است. البته کشورهایی نیز هستند که غذای ملی رسمی ندارند. در چنین کشورهایی برخی غذاها که علاقمندان بسیاری پیدا کرده اند عملاً غذای ملی -هر چند غیر رسمی- در نظر گرفته می‌شوند. در بعضی موارد، غذاهای ملی از طریق رأی‌گیری عمومی توسط سازمان‌ها (که ممکن است وابسته به دولت یا مستقل باشد) انتخاب می‌شوند.

بعضی از کشورهای کوچک مانند مکزیک و اسپانیا سبک آشپزی ملی مرسوم و معینی دارند، در مقابل برخی کشورها مانند ایتالیا یا هند، چنان فرهنگ آشپزی گسترده و متنوعی دارند که معرفی تنها یک غذای ملی در این کشورها کاری بسیار دشوار است. دیگر کشورها مانند انگلیس یا ایالات متحده‌ی امریکا ملقمه‌ای از نژادهای مختلف هستند و بنابراین غذاهای ملی مختلفی که دارند نشانگر اختلاط فرهنگ‌های بسیار است.

در اینجا فهرستی از غذاهای ملی در سرتاسر جهان را آورده‌ایم که برخی خوشمزه (مثل هات داگ)، برخی منحصر به فرد و خاص (مانند صدف با سس وانیل) و برخی عجیب غریب (مانند کوسه‌ی شش ماهه‌ی تخمیر شده) هستند. با کجارو همراه باشید.

افغانستان (کابلی پلو)

پلوی مخلوط که از طبخ برنج باسماتی (پاکستانی) دانه بلند همراه با آب گوشت، عدس، کشمش، هویج، گوشت بره و دانه‌های آجیل پرک (بادام و پسته) تهیه می‌شود.کابلی پلو غذای ملی افغانستان

الجزایر و تونس (کوسکوس)

سالاد بلغور بخارپز تهیه شده با مخلوطی از هویج، سیب‌زمینی، شلغم، جعفری و دیگر سبزیجات که گاهی همراه با یک کاسه دوغ خنک سرو می شود.

کوسکوس، غذای ملی الجزایر

استرالیا (پای گوشت)

این پای با سس گوشت چرخ کرده و پنیر پر شده و به اندازه‌ی یک مشت است. سس گوشت اغلب محتوی پیاز و یا قارچ است. این پای با سس کچاپ سرو می‌شود.
پای گوشت-غذای ملی استرالیا

اتریش (شنیسل)

برای تهیه‌ی شنیسل، راسته گوساله در نان سوخاری غلتانده و در کره‎‌ی فراوان سرخ می‌شود. از قدیم در شهر وین این غذا را همراه با سالاد و پیش‌غذای سیب‌زمینی (معمولاً سالاد سیب‌زمینی یا سیب زمینی ریز کبابی) سرو می‌کنند. شنیسل، غذای ملی اتریش

آذربایجان (دلماسی یا دلمه)

برگ کلم، برگ مو یا بادمجان که با گوشت، برنج، حبوبات و یا سبزیجات پر و سپس پیچیده شده است. معمولاً در کنار این غذا سس سیرماست یا شیر ترش دَلَمه شده سرو می‌شود.

دلمه، غذای ملی اذربایجان

بنگلادش (پلو و ماهی کاری)

ماهی استخوانی طعم دار شده و سپس در برگ موز بخارپز می‌شود. معمولاً از سسی که برای طعم‌دار کردن استفاده شده مقداری نگه داشته و پس از پختن ماهی روی آن می‌ریزند. ماهی بخارپز شده همیشه همراه با برنج سرو می‌شود.

ماهی کاری پلو، غذای ملی بنگلادش

بلژیک (مولِس فریتِس)

صدف تازه که در روغن زیتون، سیر، آویشن و موسیر پخته شده و در کنار سیب‌زمینی سرخ شده سرو می‌شود. مایونز یا خامه ترش تازه با طعم سیر از همراهان معمول این غذا هستند.

مولس فریتس، غذای ملی بلژیک

بلیز  (لوبیا پلو بلیزی)

لوبیا قرمز و برنج پخته شده در شیر نارگیل. هویج به صورت فصلی اضافه می‌شود.

لوبیا پلو، غذای ملی بلیز

بوسنی و هرزگوین (کِواپی)

کباب کوبیده‌ی گوشت گوساله که با پیاز خام سرو می‌شود. امروزه سالاد سبزیجات یا سیب‌زمینی سرخ شده در کنار این کباب سرو می‌شود.

کِواپی، غذای ملی بوسنی و هرزگوین

برزیل (فِیجو آدا)

برای تهیه‌ی این خوراک، لوبیا قرمز را همراه با گوشت گوساله و خوک می‌پزند.گاهی گوجه، سیب‌زمینی و هویج هم به خوراک افزوده می‌شود.

فیجو آدا، غذای ملی برزیل

کانادا (پوتین)

سیب‌زمینی سرخ شده همراه با سس گوشت مرغ یا بوقلمون با طعم تند ملایم و تکه‌های پنیر تازه. برای جلوگیری از نرم شدن سیب‌زمینی‎ها این غذا سریعاً پس از آماده شدن سرو می‌شود.پوتین، غذای ملی کانادا

شیلی (پاستل دِ چوکلو یا پای ذرت شیرین)

گوشت گوساله چرخ شده، پیاز، زیتون و کشمش مواد اصلی این پای است که با یک لایه کراست تهیه شده از ذرت شیرین پوشانده می‌شود. کراست ذرت شیرین خمیری از دانه‌های ذرت شیرین با ریحان است که در شیر یا چربی گوشت پخته شده است.

پاستل د چوکلو غذای ملی شیلی

چین (اردک پکن)

اردکی که با یک لایه شربت ذرت براق شده و تا زمان رسیدن به رنگ طلایی در فر بریان می‌شود. یک لایه سس شکر-سیر روی پوست اردک ریخته شده و همراه با گوشت و سس لوبیای شیرین، پیاز بهاری، و پنکیک سرو می‌شود. برش‌های باریکی از خیار نیز در کنار این غذا قرار می‌دهند.

اردک پکن، غذای ملی چین

کاستاریکا و نیکاراگوئه ( گالوپینتو)

لوبیا قرمز و برنج همراه با یکدیگر پخته شده تا زمانی که آب غذا خشک شود. اغلب لوبیای سیاه یا لوبیای سودانی جایگزین لوبیا قرمز است.

گالوپینتو، غذای ملی کاستاریکا

کوبا (روپا ویِه‌خا)

گوشت ریش‌ شده‌ی گوساله که با سس گوجه پخته شده است. این غذا همراه با گوشت گوسفند، برنج و تکه‌های موز سبز سرخ شده سرو می‌شود.

روپا ویه‌خا، غذای ملی کوبا

دانمارک (فریکادله)

کباب‌ دیگی که از گوشت چرخ شده‌ی گوساله، پیاز، شیر و تخم مرغ  تهیه می‌شود. سیب‌زمینی آب‌پز، سالاد سیب‌زمینی و مایونز، کلم کرم دار، سس گوشت و ترشی چغندر از رایج‌ترین پیش‌غذاهایی هستند که در کنار این غذا سرو می‌کنند.

فریکادله، غذای ملی دانمارک

اکوادور و پرو (سِبیچه)

سالادی از ماهی تازه‌ی خام که در آبلیمو و فلفل طعم‌دار شده است. ماهی خاردار، میگو و خرچنگ از دیگر جایگزین‌های رایج هستند.

سبیچه، غذای ملی اکوادور

بریتانیا (رست‌بیف سنتی)

گوشت گوساله کبابی شده که همراه با سس گوشت، سیب زمینی پوره یا آب‌پز، پودینگ یورکشایر، هویج بروکلی، لوبیا سبز و نخودفرنگی سرو می‌شود.

رست بیف سنتی بریتانیا

(فیش اند چیپس)

ماهی سرخ شده با یک لایه‌ نازک سوخاری و چیپس سیب‌زمینی در برش‌های بزرگ، همراه با سس تارتار، نخودفرنگی و برش لیمو. پیش از سرو نمک و سرکه‌ی مالت روی فیش اند چیپس ریخته می‌شود.فیش اند چیپس، غذای ملی بریتانیا

(چیکن تیکا ماسالا)

تکه‌های بزرگ جوجه که در سس ماسالا در ترکیبی از گوجه، پیاز و گشنیز درون فر کباب می‌شود.

چیکن تیکا ماسالا، غذای محبوب بریتانیا

گینه استوایی (سوکوتاش یا خوراک ذرت)

غذایی سالادی که از ذرت، لوبیای لیما، فلفل شیرین، گوجه و دیگر سبزیجات سرخ شده در کره تهیه می‌شود.

سوکوتاش، غذای ملی گینه استوایی

فرانسه (کرپ)

پنکیک‌هایی که از  مایه‌ی خمیریِ آرد گندم یا گندم سیاه تهیه می‌شود.  مواد میانی شیرین شامل سس شکلات، ژله، خامه یا بستنی همراه با دیگر طعم دهنده‌ها است، در حالی که مواد میانی به عنوان غذا ممکن است پنیر، قارچ، سوسیس یا گوشت باشد.

کرپ غذای ملی فرانسه

کرپ گوشت

کرپ غذای ملی فرانسه

گرجستان (خاچاپوری)

نان پر شده از پنیر سولگونی که پس از ور آمدن پخته شده و پیش از سرو روی آن تخم مرغ و کره‌ ریخته می‌شود.

خاچاپوری، غذای ملی گرجستان

آلمان (سوربراتن)

گوشت گوساله طعم دار شده و سپس در همان مواد به مدت چند ساعت جوشانده می‌شود. معمولا ًمواد برای طعم دار کردن شامل سرکه‌ی قرمز، میخک، جوز، دانه‌ی فلفل، دارچین، زنجبیل، و میوه‌ی ارس است.

این غذا به همراه پودینگ سیب‌زمینی و کلم قرمز سرو می‌شود.

سوربراتن، غذای ملی آلمان

یونان (موساکا)

لایه‌های بادمجان سرخ شده یا سیب‌زمینی با گوشت بره‌ی چرخ شده و طعم دار که روی آن با سس بشامل پوشانیده و سپس پخته می‌شود.

موساکا، غذای ملی یونان

مجارستان (گولاش)

خورشی گوشتی با ترکیب سیب‌زمینی، نودل یا ماکارونی، گوجه و پاپریکا با طعم تند.

گولاش، غذای ملی مجارستان

هندوستان(بریانی)

برنج دانه بلند که با گوشت و ادویه پخته می‌شود. اغلب پیاز سرخ شده و تخم مرغ آب پز نیز روی این برنج می‌ریزند.

بریانی، غذای ملی هند

(مرغ تندوری)

مرغ به صورت کامل در ماست و ادویه خوابانیده شده و سپس در تندور – اجاق سنتی سفالی هند- پخته می‌شود.

چیکن تندوری، غذای ملی هند

(ماسالا دوسا)

پن کیک نازک و تردی که با مایه‌ی درونی سیب‌زمینی تند تهیه می‌شود و معمولاً همراه با نوعی خوراک عدس به نام سمبر خورده می‌شود.

ماسالا دوسا، غذای ملی هند

اندونزی (ناسی گورنگ)

برنج سرخ شده که با میگوی تفت داده همراه با موسیر و سس سویا مخلوط شده و روی آن تخم مرغ نیمرو گذاشته می‌شود. این غذا اغلب همراه با سوسیس گریل شده سرو می‌شود.

ناسی گورنگ، غذای ملی اندونزی

ایران  (چلوکباب)

گوشت چرخ‌کرده‌ی بره یا گوساله که به صورت استوانه‌ای به سیخ کشیده و کباب می‌شود، و همراه با برنج زعفرانی و گوجه‌ی کبابی سرو می‌شود.

چلوکباب، غذای ملی ایران

ایرلند (خورش ایرلندی)

خورشی که از گوشت گوسفند، سیب‌زمینی، پیاز و جعفری تهیه می‌شود.

خورش ایرلندی

فلسطین (فلافل و هوموس)

توپک‌هایی از نخود خام که سرخ شده (فلافل) و همراه با دیپ تهیه شده از نخود، ارده‌ی کنجد، روغن زیتون، آبلیمو و سیر سرو می‌شود.

فلافل با حمص، غذای ملی اسرائیل

ایتالیا

(لازانیا)

پاستاهای ورقه‌ای شکل که لابلای آنها گوشت چرخ‌شده‌ی گوساله (یا دیگر گوشت‌ها)، پنیر، و سس گوجه ریخته شده و در فر پخته می‌شود. ادویه‌های مورد استفاده در این غذا آویشن و سیر است.

e921f9_09f54e88269e437caf49371c76765e19

(پیتزا)

نان‌هایی گرد و نازک که روی آن با سس گوجه، پنیر و انواعی از مواد مانند گوشت/ سبزیجات/ غذاهای دریایی پر شده و در فر پخته می‌شود.

543131fe0727ebbq_chicken_pizza

(پولنتا)

کوکوی ایتالیایی که از پختن بلغور ذرت تا حد خمیر شدن تهیه شده و سپس به همان صورت یا پس از سرخ شدن/یا کباب کردن خورده می‌شود. در برخی از شهرهای ایتالیا انواع دیگر پولنتا شامل ریختن خورش گوشت روی پولنتای ساده می شود.
پولنتا، غذای ملی ایتالیا

 

منبع: Buzzle

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.