×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024
قلیان و اثرات مخرب بر روی جوانان

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی“سیرجان خبر” استفاده بی رویه جوانان به خصوص افراد در سنین پایین از قلیان در کافی شاپ ها و قهوه خانه ها در سیرجان به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است. علیرغم تبلیغات گوناگون و هشدارهای پزشکان در خصوص استفاده از قلیان هنوز می توان آثار کشیدن قلیان را در جامعه و خیابان های شهر مشاهده کرد.

قلیان و شیوع بیماری

مصرف قلیان نشان داده است که تاثیرات خطرناکی بر روی دو عضو حیاطی بدن مثل ریه و قلب دارد، سرطان مری مزمن، افزایس حملات قلبی، از مهم ترین بیماری های مصرف این ماده اعتیاد آور است و میزان دم قلیان حجم زیادی از دود را وارد بدن می کند که ۱۰ تا ۲۰ برابر دود سیگار است.

بیماری های عفونی مثل هپاتیت در اثر استفاده از شیلنگ مشترک قلیان و افزودن الکل و داروهای روان گردان به تنباکو از خطرات جدی است که در مصرف سیگار مشاهده نمی شود،تحقیقات نشان داده که پس از ۴۵ دقیقه پس از مصرف قلیان دود مونوکسید کربن نیکوتین پلاسما باعث بالا رفتن ضربان شدید قلب می شود.

کودکان قشر آسیب پذیر در استفاده دیگران در مصرف قلیان هستند اگر در محلی که قلیان کشیده می شود، کودکان حضور داشته باشند، احتمال ایجاد عفونت های ریوی مثل آسم و سندرم ، مرگ ناگهانی را در کودکان افزایش می دهد.

قلیان تاثیرات هنجار های اجتماعی

شاید همه از آسیب‌های ناشی از مصرف قلیان آگاهی داشته باشیم. و این آسیب‌ها را محدود به سلامتی بدن و نهایتاً به سلامتی طبیعت بدانیم این وضع نامطلوب منجر به گریز به سمت وضعی دیگر می‌شود که مطلوب یا نامطلوب بودن آن برای آن جوان یا نوجوان موضوعیت ندارد و قربانیان این تحفه استعماری از قرار گرفتن در محیط قهوه‌خانه لذت و سود می‌برند، آن‌ها می‌توانند ساعت‌ها در کنار دوستان خود باشند و درباره مسائل مختلف اظهار نظر کنند.

قهوه‌خانه‌ها علاوه بر تأثیرات مخرب بر سلامت جسم، با رشد بی‌رویه خود فرهنگ خاصی را در میان جوانان اشاعه می ‌دهند و مانند هر اجتماع دیگر، آداب رفتاری خاصی را ایجاب می‌کنند. رفتارهایی که در این محیط شکل می‌گیرند برای جامعه ناهنجار و نامطلوب هستند و جوانان و نو جوانان بدون نظارت خانواده در محیطی قرار می‌گیرند که در نگاه اول برایشان مطلوب است و بعد بی‌هیچ نگرانی به کارهایی می ‌پردازند که در عرف جامعه ناهنجار و از نظر اخلاقی،ناسالم است.

عدم وجود نظارت بر این محیط فرصتی شده برای مبلغین معنویت‌های دروغین و افرادی که با شعارهای مذهبی، به نشر افکار انحرافی خود می‌پردازند و رابطه مراد و مریدی را در میان مخاطبین خود ایجاد می‌کنند و با توجیه به ظاهر مذهبی، رفتارهای ناهنجار و جریان های فکری وارداتی را بسط و گسترش می‌دهند و این اتفاق در حالی در جریان است که ما به بهانه سلامت جسمانی هم نتوانسته ‌ایم اقدامی مؤثر انجام دهیم و حاضر نیستیم این اتفاقات پشت پرده را باور کنیم.

تعطیلی ۱۸ مرکز عرضه قلیان در شهر سیرجان

سرهنگ هادی ثمره در خصوص نقش نیروی انتظامی در پیشگیری از استفاده قلیان گفت: ۱۵ واحد عرضه قلیان در شهر سیرجان در یک ماهه اخیر به دلیل تهدید علیه سلامت عمومی از طریق گزارش حوزه بهداشت و اجرای نیروی انتظامی تعطیل شده که این جنبه از برخورد ما با آسیب است،.

ثمره با بیان اینکه افراد در این امر مقصر هستند ابراز داشت: نسل ما در حال تربیت است. و افراد در سنین پایین با ورود به این مراکز نه از نظر جنبه ضرر جانی بلکه محیط محل استعما قلیان بر روی هنجارهای این فرد تاثیر می گذارد.

فرمانده انتظامی شهرستان سیرجان بیان کرد: تعطیلی این مراکز موجب می شود تا برخی از جوانان که به دور از خانواده اقدام به کشیدن قلیان می کنند. از این ماده خطر ناک دور شوند و امکان استفاده از قلیان در از دسترس این جوانان دور شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.