×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024
هشدار کارشناسان در مورد بدعهدی های آمریکا و لزوم عبرت گرفتن از یک قرارداد نافرجام/کلاهی که آمریکا به اسم “بیانیه الجزایر” سر ایران گذاشت

به گزارش “سیرجان خبر” به نقل از  دانا؛ معاهده‌ای که امروزه تحت عنوان برجام ازآن نام برده می‌شود، از جنبه‌های گوناگون به بیانیه الجزایر شباهت دارد، این معاهده در سال ۱۹۸۱ به امضا رسید.

در این معاهده آمریکا موظف به رعایت اصولی شد که بر اساس آن باید دارایی های ایران را بر اساس اصول و ضوابطی به ایران پس می داد؛ همچنین آمریکا موظف به باز پس دادن اموال شاه به ایارن شد.

از طرف دیگر آمریکا باید از طرح دعوا علیه ایران در دادگاه های بین المللی در خصوص انقلاب اسلامی ممانعت می کرده و در هیچ یک از امور ایران دخالتی نداشته باشد.

با گذشت زمان از این قرارداد بدعهدی های آمریکا زیاد شده و تا جایی که بارها این قرارداد را به بهانه های مختلفی نقض کرد.

 

حجت الاسلام سالک:در قرارداد الجزایر منافع ملی به آمریکایی‌ها واگذار شد/ مسئولان باید مراقب باشند که آمریکایی‌ها نتوانند از طریق برجام در کشور ما نفوذ کنند

حجت‌الاسلام احمد سالک کاشانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به عهدنامه ۱۹۸۱ الجزایر اظهار داشت: قرار داد الجزایر در شرایطی بسته شد که ایران دقیقا تسلیم ابر قدرت‌های شرق و غرب عالم بود و به جرات می‌توان گفت که هر چه آن‌ها تصویب می‌کردند اجرا می‌شد.

وی افزود:در جریان عهدنامه الجزایر، اراده‌ای برای دفاع از منافع ملی ایران در جریان حاکمیت وجود نداشت و آنچه که اراده بود در اختیار آمریکا و دولت‌های حامی آمریکا قرار داشت.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: بزرگترین خسارتی که ما در قرارداد الجزایر پرداخت کردیم، از دست رفتن هویت اسلامی و ایرانی‌ ما در این عهدنامه بود و آنچه که از آن به عنوان منافع ملی یاد می‌شد به طرف آمریکایی واگذار گردید و آمریکایی‌ها از منافع ملی کشور ما بهره‌برداری کردند.

سالک گفت: قرارداد الجزایر در شرایطی امضا شد که مردم در یک فضای بسیار بد اقتصادی زندگی می‌کردند و فقط عده معدودی در رفاه زندگی می‌کردند که در اداره حکومت دخیل بودند، از طرف دیگر مردم از ماجرای قرارداد الجزایر چیزی نمی‌دانستند و این موضوع در بی‌اطلاعی کامل مردم صورت گرفت و حتی آن دسته از انقلابیونی که اعتراض می‌کردند، صدایشان را در گلو خفه کردند.

وی با اشاره به موضوع برجام گفت: شرایط امروز جمهوری اسلامی با آن زمان بسیار متفاوت است و ایران به عنوان قطب اسلام در جهان در مقابل قدرت‌های شرق و غرب عالم قد علم کرده است و حرف و منطق و قدرت دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خاطر نشان کرد: امروز، روزگاری نیست که ابرقدرت‌ها بتوانند نظرات خودشان را در داخل کشور ما اعمال کنند، مردم ما بیدار هستند و حکومت هم آگاه و صاحب قدرت است.

سالک با بیان اینکه آمریکا دشمنی‌اش را با اسلام و ایران قطع نکرده و نمی‌کند و الان هم در جنگ نرم با ایران برخورد می‌کند که سخت‌تر از همیشه است گفت: مسئولان باید مراقب باشند که آمریکایی‌ها نتوانند از طریق برجام در کشور ما نفوذ کنند و در امور داخلی ما دخالت داشته باشند.

منوچهر محمدی:هنوز برای انبار تسلیحاتمان در آمریکا اجاره می‌پردازیم/ماشین سلطنتی شاه؛ تنها عودتی آمریکا به ایران

منوچهر محمدی به عنوان اولین مجری بیانیه الجزایر در ایران در گفت و گو با دانا گفت: ۴ شرطی که امام خمینی(ره) مطرح کرده بودند این بود که کلیه اموال و دارایی‌های ایران که در آمریکا مسدود شده بود باید برگردانده شود، کلیه اموال و دارایی‌های شاه و خانواده شاه در خارج از کشور نیز بازگردانده شود، آمریکا هم تعهد بدهد که دیگر در مسائل داخلی ایران دخالتی هیچ دخالتی نداشته باشد و شرط چهارم هم این بود که به خاطر انقلاب اسلامی هیچ‌گونه دعوایی در مجامع بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی مطرح نشود.

وی افزود: امام(ره) با طرح این ۴ شرط نهایتاً تصمیم‌گیری را بر عهده مجلس شورای اسلامی قرارداد؛ طبیعتاً این موضوع از دست افرادی که سعی می‌کردند با واسطه‌گری این موضوع را حل کنند خارج شد و آزادی گروگان‌ها به دست مجلس افتاد که تقریباً سه ماه بعد مجلس تشکیل شد و راجع به این موضوع بحث و در نهایت این ۴ شرط در مجلس تصویب شد.

اولین مجری بیانیه الجزایر در ایران تصریح کرد: درنهایت یکی دو هفته بعد از مذاکره با آمریکا در قبال آزادی گروگان‌ها قرار شد چیزی حدود ۱۱ میلیارد دلار موجودی نقد در بانک‌های آمریکا داشتیم و درعین‌حال ۳ میلیارد دلار هم وام‌هایی از آمریکا دریافت کرده بودیم که نهایتاً با توصیه شهید رجایی پذیرفته شد که ۳ میلیارد دلار وام حال شده و نهایتاً بقیه آن را به ایران بازگردانند.

محمدی خاطرنشان کرد: تنها شش میلیارد دلار درست در لحظه‌ای که گروگان‌ها از تهران وارد هواپیما شدند به سه حساب که معروف به‌ حساب های شماره یک، دو و سه می باشد، واریز شد و یک میلیارد آن هم بابت تضمین برای دادگاه لاهه از سوی ایران به حساب این دادگاه واریز شد. یک میلیارد دلار هم به صورت طلا به ایران پرداخت شد.

وی افزود: در رابطه با دعاوی که در آمریکا بود و قرار بود که دیگر حذف و مطرح نشوند، این دعاوی مربوط به قبل و میان شرکت‌های آمریکایی با تأسیسات ایران بود که در این خصوص دو تصمیم گرفته شد.

رییس سازمان بسیج اساتید کشور :قرارداد الجزایر باعث خفت ایران است

سهراب صلاحی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور نیز در همین راستا با اشاره به قرار داد الجزایر، این قرار داد را مایع خفت ایران دانست و گفت: رییس جمهوری که آن زمان با نوشتن نامه ای به امریکا خواستن دل آنها را بدست بیاورند و با قرار دادن شش بند ذلت آور برای این ملت آنها را تحقیر کردند، امروز نیز دوستان و اطرافیان آنها چهره امریکا را بزک کرده و سعی در ایجاد رابطه با این شیطان بزرگ دارند، همه می دانند که امریکا هر جا که پا گذاشته به فکر منافع خود بوده و آن کشور را دچار آشوب و اغتشاش کرده است، امروز نقش امریکا در عراق، سوریه ، مصر و دیگر کشورها که در آنها نفوذ کرده کاملا نمایان است .

سید “باقر حسینی”، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص هوشیاری ها درباره برجام و مراقب بودن بر روند اجرای آن برای تبدیل نشده به قرارداد الجزایر اظهار کرد: همانطوری که مقام معظم رهبری بسیار زیبا و هوشمندانه و با دقت و ظرافت کامل رهبر معظم انقلاب فرمودند که به امریکا اعتاد نداریم به طور واقع بینانه همین گونه بوده که تجربه آن را به اثبات رسانده است.

وی گفت: برای اینکه در ارتباط با برجام چنین اتفاقی نیفتد ما معتقدیم که آن تذکراتی که رهبر معظم انقلاب فرمودند و همچنین طرح مجلس برای صیانت و اجرای درست درست جدی برجام باید به طور دقیق مورد توجه قرار بگیرد.

حسین آذین، عضو کمیسیون اصل نود مجلس، با اشاره به مفاد بیانیه الجزایر در سال ۱۹۸۱، از اجرایی نشدن بندهای آن توافق سخن گفت و افزود: لغو تحریم های تجاری علیه ایران، استرداد دارایی ها و پول های بلوکه شده کشور ما و تعهد به عدم مداخله در امور داخلی ایران از مواردی بود که آمریکا در مقابل آزادسازی گروگانگیران خود به آن عمل نکرد و تنها بخشی از دارایی ها را بازگرداند.

حسین آذین با اشاره به اینکه بیانیه الجزایر به خوبی تنظیم نشده بود، یکی از مصادیق بدعهدی و عهدشکنی آمریکا را اجرایی نشدن این بیانیه عنوان کرد و گفت: همه این موارد در کنار هم نشان می دهد که آمریکا قابل اعتماد نیست.

وی با بیان اینکه بدعهدی آمریکا نسبت به هم پیمانانش نیز وجود داشته است، اظهار کرد: در گذشته نیز آمریکا نه تنها نسبت به ما، بلکه نسبت به هم پیمانان نزدیکش چون فرانسه، انگلیس، روسیه و چین نیز عهدشکنی کرد و سرشان کلاه گذاشت.

 

ترقی، رئیس مرکز بین الملل حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: هیئتی که برای نظارت بر اجرای برجام تشکیل می شود، باید مراقب باشند که سابقه ی تلخ قرارداد الجزایر که آمریکایی آن را نقض کردند دوباره تکرار نشود.

ترقی تصریح کرد: افرادی که قرارداد الجزایر را امضاء و پیگیری کردند نتوانستند حقوق ملت ایران را به طور کامل تامین کنند.

وی با بیان اینکه این افراد از آمریکا ترسیده بودند، گفت: اشخاصی مانند بهزاد نبوی در زمان قرارداد الجزایر به صراحت اعلام کردند که ما از آمریکا می ترسیم و همین سبب عدم پیگیری این قرارداد شد.

رئیس مرکز بین الملل حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: قرارداد الجزایر نشان می دهد که باید افرادی محکم، قوی و پایبند به اصول و آرمان های انقلاب در ترکیب هیئت نظارت بر اجرای برجام باشند و به هیچ عنوان مرعوب غربی ها و به خصوص آمریکایی ها نباشند.

یادآور می شود جدول ذیل خلاصه مواردی است که در این مصاحبه به آنها اشاره شده است:

اموال نقدی بازگشت داده شده ایران

کل اموال نقدی  بلوکه شده ایران

۱۱میلیارددلار(۱۰میلیارد دلار پول نقد و ۱ میلیارد دلار طلا)

وام حال شده

۳ میلیارد دلار

واریز حساب تضمینی دادگاه لاهه

۱میلیارد دلار

جمع کل اموال بازگشت داده شده

۶میلیارد دلار(۵میلیارد پول نقد+۱ میلیارد طلا)

اموال نظامی

این اموال تا آخر جنگ طبق تعهد آمریکا که قرار بود بازگشت دهد، به ایران عودت داده نشد و در انبار ویرجینیای آمریکا سالانه تا امروز اجاره نگهداری آنها از ایران گرفته می شود.

موجودی حساب امانی جهت واریز پول نفت ایران در آمریکا در زمان امضای قرارداد الجزایر

۱۷۵ میلیون دلار

موجودی حساب امانی جهت واریز پول نفت ایران در آمریکا در اواخر جنگ

۲ میلیارد دلار

میزان بدهی تراشی امریکا برای ایران جهت شرکت های تسلیحاتی(پیش شرط واریز موجودی حساب امانی قرار داده شد)

۵۰ میلیارد دلار

واریزی ایران جهت بدهی های تسلیحاتی

۱۳ میلیارد دلار

(در ابتدا آمریکایی ها به دروغ اعلام کردند که ۸ میلیارد دلار واریز شده که با بررسی ها های انجام شده کشف شد که ۱۳میلیارد از سوی ایران واریز شده است)

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.