×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
چرا امروز به عنوان «یوم الترویه» نامگذاری شده است؟

haj zaerبه گزارش“سیرجان خبر” به نقل از فارس،مسافران حج امسال در قالب کاروان‌های خود، امروز یکشنبه هشتم ذی‌الحجه (به تقویم عربستان) برای وقوف به‌موقع در عرفات و انجام مناسک حج تمتع از مقابل یا نزدیکی اقامتگاه‌های خود در مکه مکرمه، به طرف صحرای عرفات حرکت می‌کنند و در نهایت، روز ظهر پنجشنبه دوازدهم ذی‌الحجه سرزمین منا را به سمت مکه مکرمه ترک می‌گویند و در مکه به انجام بقیه اعمال حرم می‌پردازند.

طبق برنامه‌ریزی‌ها، کاروان‌های ایرانی بعدازظهر امروز از مکه به سمت عرفات حرکت می‌کنند تا بتوانند از ظهر فردا(عرفه) تا غروب شرعی آن روز، وقوف در سرزمین عرفات را درک کنند بخشی از حجاج اهل تسنن نیز صبح امروز هشتم ذی‌الحجه ابتدا به منا رفته و فردا صبح از منا خود را به عرفات می‌رسانند. تمام حجاج باید از ظهر شرعی فردا تا غروب در سرزمین عرفات وقوف داشته باشند و سپس منطقه را به سمت مزدلفه یا همان مشعرالحرام ترک کنند.

بنا بر اعلام مسئولان مربوط، زائران ایرانی فردا شب هنگام خروج از عرفات به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ ابتدا زنان و افراد کم‌توان طبق فهرست کاروان با عنوان وقوف اضطراری با عبور از مزدلفه و توقف کوتاه اتوبوس در نقطهٔ مشخصی در مشعرالحرام برای ادای نیت وقوف، مستقیما به محل خیمه‌های حاجیان ایرانی در منا منتقل می‌شوند و سپس شبانه برای رمی جمره عقبه حرکت می‌کنند.

در ادامه، بقیه افراد کاروان‌ها با عنوان وقوف اختیاری به نوبت از عرفات به مزدلفه منتقل می‌شوند تا بتوانند وقوف را از اذان صبح تا طلوع آفتاب روز عید قربان درک کنند.

بر اساس این گزارش، تمهیدات لازم از سوی گروه پزشکی حج برای ایام وقوف زائران در مشاعر فراهم شده و برای این منظور از سوی گروه پزشکی حج کشورمان یک درمانگاه در منا ایجاد شده است.

هم اکنون هزاران زائر سپید پوش از طریق شارع مسجدالحرام و دیگر خیابان‌های اطراف پیاده و سواره برای استقرار در مشاعر در حرکت هستند. روبروی هتل‌ها اتوبوس‌های غیر مسقف برای آقایان و اتوبوس‌های مسقف برای بانوان در انتظار سوار شدن زائران هستند.

زائران به ترتیب کاروان هم اینک بار دیگر لباس احرام پوشیده و در داخل شهر مکه «لبیک اللهم لبیک» گویان به طرف مشاعر حرکت می‌کنند. هرچند، مستحب است افراد در مسجدالحرام احرام ببندند ولی به علت ازدحام و طولانی بودن مسیر هتل تا حرم و نبودن وسایل حمل و نقل معمولا در جلوی هتل‌ها احرام بسته می‌شود.

امروز هشتم ذی الحجه روز ترویه است، ترویه به معنای ذخیره کردن آب است و چون در قدیم، این روز حجاج باید برای توقف در عرفات و بیتوته در مشعرالحرام، به فکر ذخیره آب می‌بودند، به آن(یوم الترویه) گفته می‌شود.

در گذشته در صحرای عرفات آب نبوده و در این روز برای آب دادن به حجاج از مکه آب می‌بردند، از این رو به این روز روز «آب رسانی» می‌گویند.

این نام از حج ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) به یادگار مانده است، چرا که جبرئیل به آنها توصیه کرد برای عرفات، مشعر و منا با خود آب بردارند. همچنین در این روز کاروان پیامبر اکرم(ص) در حجه الوداع از مکه خارج و از راه منا به سوی عرفات رهسپار شدند.

این روز، از روزهای مهم ذی‌الحجه است و بر اساس روایتی از امام جعفر صادق(ع)، روزه گرفتن در آن، کفاره شصت سال آدمی است.

شرح تقویم اعمال زائران بیت الله الحرام از امروز تا پنجشنبه به شرح ذیل است:

امروز یکشنبه ۲۱ مهرماه – حرکت به سوی عرفات.

فردا دوشنبه ۲۲ مهرماه – (روز عرفه) – مراسم برائت از مشرکین در صبح و وقوف در عرفات از ظهر تا غروب.

سه شنبه ۲۳ مهرماه – (روز عید قربان) – وقوف در مشعرالحرام تا طلوع آفتاب / حرکت به منا و انجام رمی، قربانی و تراشیدن سر/ بیتوته در منا.

چهارشنبه ۲۴ مهرماه – بیتوته در منا / رمی جمرات (پرتاب سنگ به شیطان سه گانه).

پنجشنبه ۲۵ مهرماه – بیتوته در منا / رمی جمرات (پرتاب سنگ به شیطان سه گانه) / حرکت به طرف مکه پس از اذان ظهر.

اعمال مکه که عبارتند از طواف و نماز زیارت، سعی بین صفا و مروه و طواف نساء و نماز پس از روز عید قربان تا حداکثر پایان ماه ذی الحجه انجام می‌پذیرد.

گفتنی است، ۶۴ ‬هزار زائر از جمهوری اسلامی ایران در مناسک معنوی حج تمتع امسال حضور دارند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.