×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024

به گزارش “سیرجان خبر”، دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: اعضای این شورا سران قوا و وزیران هستند و به همین علت شاید برخی از جلسات با تأخیر برگزار شود اما با حکم جدید رهبر انقلاب، انتظار می‌رود جلسات شورا به صورت منظم‌ برگزار شود.

به گزارش فارس محمدحسن انتظاری شب گذشته در برنامه تلویزیونی نگاه یک، به تشریح عملکرد خود و دستاوردهای شورای عالی فضای مجازی طی دو سال اخیر پرداخت و از برنامه‌های جدید این شورا خبر داد.

وی افزود: تحولات در عرصه فضای مجازی بسیار پرشتاب و عمیق است و باید با برنامه ریزی های لازم از این تحولات عقب نیفتیم و آن را مدیریت کنیم و همگام با آن پیش برویم.انتظاری

افزود: رهبر معظم انقلاب اقدام هوشمندانه ای کردند تا این تحولات در همه ابعاد مدیریت شود و تشکیل شورای عالی فضای مجازی هم به همین علت است.

وی با اشاره به اینکه مصوباتی در این دوره این شورا داشتیم تاکید کرد: تشکیل شورای عالی فضای مجازی اتفاق مهمی بود و مرکز ملی فضای مجازی هم بازوی اجرایی این شوراست.

مجری در ادامه پرسید: برخی معتقدند عملکرد شورای عالی فضای مجازی موفق نبوده ، این شورا چه مقدار توانسته است اهداف خود را محقق کند؟ علل ناکامی چیست؟

انتظاری در پاسخ با اشاره به اینکه با تشکیل این شورا تحول جدیدی در کشور اتفاق افتاد و مؤلفه جدیدی برای پیشبرد اهداف نظام ایجاد شده است، گفت: شاید پیشرفت کارها کم بود، اما اقدامات زیادی شده است.

وی با بیان اینکه با تشکیل این شورا فعالیت ملی در کشور آغاز شده است افزود: مرکز ملی فضای مجازی اکنون با ۱۰۲ دستگاه در کشور همکاری و راهبردها را تدوین می کند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: انتظار می رود که این شورا جلسات منظم تری داشته باشد اما اعضای آن سران قوا و وزیران هستند و مشغله کاری آنها زیاد است و به همین علت شاید برخی از جلسات با تأخیر برگزار شود.

انتظاری با اشاره به کمیسیون های مرکز ملی فضای مجازی افزود: در این کمیسیون ها و کارگروه های تخصصی در حدود یک سال و نیم اخیر ۴۲۰ جلسه داشتیم و با بیش از صد دستگاه از حوزه های مختلف در کشور در این زمینه همکاری و تبادل نظر داریم.

وی گفت: ۱۵ مصوبه آماده طرح در شورای عالی فضای مجازی داریم و ۴۰ طرح اساسی که قبلاً تکلیف شده بود هم آماده هستند.

انتظاری افزود: طرح شبکه ملی اطلاعات هم در همین دوره شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید و این شاید اساسی ترین طرح در این شورا باشد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: این طرح زیرساخت ارتباطی کشور است و همه طرح های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در این زیرساخت قرار می گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فراوانی بازی های رایانه ای گفت: حدود ۵٫۵ میلیون نفر فقط مشغول یک بازی رایانه ای هستند و بیش از ۹۰ درصد این بازی ها خارجی است.

انتظاری افزود: برنامه ملی بازی های رایانه ای در کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوا تصویب شد و امیدواریم در نخستین جلسه شورا مطرح و اعتبارات مالی اجرای آن هم فراهم شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه طرح ها با دقت بسیار زیاد بررسی و کارشناسی می شود، افزود: حدود ۴۰۰ نیروی کارشناسی در جلسات مختلف، طرح ها را بررسی می کنند و این طرح ها پس از فرایند طولانی بررسی و کارشناسی، برای طرح در شورای عالی مطرح می شود.

انتظاری گفت: مصوبات آماده طرح به اطلاع رئیس شورای عالی فضای مجازی می رسد تا در جلسات مطرح شود.

مجری پرسید: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به چه میزان همسو با شورای عالی فضای مجازی حرکت می کند؟

دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری وظایف این شورا را به خوبی تبیین فرموده اند، گفت: وظیفه سیاست گذاری و مدیریت کلان بر عهده این شورا و وظیفه هماهنگی میان همه دستگاه ها بر عهده مرکز ملی فضای مجازی و بازوی اجرایی آن، وزارتخانه ها هستند.

انتظاری درباره اعتبارات مالی این شورا گفت: در این باره در قانون بودجه سال ۹۴ مذاکراتی با کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی داشتیم و رعایت سیاست های شورای عالی فضای مجازی برای همه دستگاه هایی که طرح های فضای مجازی دارند الزامی شد.

وی درباره شبکه ملی اطلاعات هم با اشاره به اینکه این شبکه، زیرساخت اطلاعاتی بسیار گسترده است، افزود: قرار است نیاز اطلاعاتی کشور در این شبکه تولید و منتشر شود و دیگر نیازی به بردن اطلاعات به خارج از کشور نباشد و اطلاعات در داخل کشور میزبانی شود و مردم در داخل به آن دسترسی داشته باشند و با ایجاد این شبکه، دسترسی به اطلاعات، سریع ، امن و ارزانتر تمام می شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: اکنون ۳۰ درصد اطلاعات در داخل و ۷۰ درصد آن در خارج از کشور میزبانی می شود.

انتظاری افزود: دیتاسنترها کارخانجات تولید اطلاعات هستند و این کارخانجات نباید در خارج باشد بلکه باید در داخل باشد.

وی گفت: ما باید موتور جستجوگر داخلی داشته باشیم و شبکه ملی اطلاعات وظیفه دارد خدمات امن، ارزان، پهن باند و قابل رقابت را در داخل کشور به کاربران بدهد.

انتظاری با اشاره به اینکه نیاز به شبکه های اجتماعی داخلی داریم افزود: شبکه های اجتماعی اکنون در داخل کشور بدون رعایت مقررات حاکمیتی ما در حال کار هستند و باید مقرراتی برای تنظیم این شبکه ها ایجاد شود و درخواست کرده ایم این مقررات تدوین شود.

وی با اشاره به وجود چهار و نیم میلیون دانشجو و تولید بیش از ۳۵۰ هزار پایان نامه در داخل کشور گفت: محتوای مورد نیاز داخلی ما می تواند از این طریق تامین شود.

انتظاری تاکید کرد: ایجاد شبکه ملی اطلاعات می تواند اینترنت پرسرعت و پهن باند ما را تامین کند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: اکنون اطلاعات ما در خارج از کشور میزبانی می شود و سالی دو تا سه هزار میلیارد تومان برای این منظور هزینه می پردازیم.

وی گفت: کره جنوبی ۸۵ تا ۹۰ درصد اطلاعات مورد نیاز خود را در داخل کشور خود تولید می کند و به خارج از کشور، کم مراجعه می کند.

انتظاری افزود: ایجاد شبکه ملی اطلاعات برای ما بسیار اقتصادی و به صرفه است و برزیل هم به این سمت پیش می رود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: تمرکز در تصمیم گیری، حذف شوراهای موازی، جدیت در اجرا و سرعت، هماهنگی میان دستگاه ها و پرهیز از موازی کاری از الزاماتی است که طبق حکم جدید رهبر معظم انقلاب باید در دستور کار شورای عالی فضای مجازی قرار گیرد.

انتظاری، استفاده از جوان ها و بخش خصوصی را برای اجرای اهداف این شورا مهم دانست و افزود: معمولا نفرات برتر کنکور رشته آی تی را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند بنابراین نیروی انسانی و ظرفیت خوبی داریم.

وی با اشاره به هجوم فرهنگی بیگانه که سبک زندگی ایرانی را در هدف قرار داده است، گفت: بر اساس حکم مقام معظم رهبری، حفظ هویت بومی در فضای مجازی تاکید شده است. بر این اساس نباید اجازه دهیم شبکه‌های خارجی اجتماعی بدون مقررات در کشور فعالیت کنند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: هم‌اکنون ۱۳ میلیون نفر بر اساس اعلام وزارت ارتباطات عضو تلگرام هستند و این در حالی است که شبکه‌های داخلی بومی‌ می‌توانند این تعداد کاربر را جذب کرده و از لحاظ اقتصادی و فرهنگی به نفع کشور خواهد بود.

انتظاری با اشاره به چهار الزام در حکم جدید مقام معظم رهبری، گفت: تمرکز در تصمیم‌گیری، سرعت در اجرا، هماهنگی بین دستگاه‌ها و پرهیز از تعارض و موازی‌کاری در حکم جدید شورای عالی فضای مجازی تاکید شده است و در این زمینه باید مقررات جدیدی وضع شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.