×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
کاهش عمر فرسودگی خودرو به ۲۰ سال/ ممنوعیت استفاده از خودروهای فرسوده دولتی

haml va naghl omomiبه گزارش“سیرجان خبر” به نقل از مهر،هیئت وزیران بنا به پیشنهاد ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، میزان جدید پرداخت عوارض و اسقاط خودروی فرسوده برای خودروهای تک سوخته بنزین سوز یا نفت گاز سوز را تصویب کرد.

نوع

مصرف در ۱۰۰ کیلومتر چرخه ترکیبی

شرایط شماره گذاری

اسقاط خودروی فرسوده برای خودروهای بنزین سوز و نفت گاز سوز

پرداخت عوارض برای خودروهای بنزین سوز

سواری، ون و وانت وارداتی

کمتر از ۶ لیتر

۱ دستگاه

۱۰ درصد ارزش گمرکی

بیش از ۶ لیتر و کمتر از ۱۰ لیتر و ۱۰ لیتر

۴ دستگاه

بیش از ۱۰ لیتر

۶ دستگاه

سواری تولید داخل

بیش از ۱۰ لیتر

۱ دستگاه

معاف

براین اساس، سن فرسودگی خودروهای سواری شخصی، سواری دولتی، تاکسی(سواری و ون)، مینی بوس و میدی بوس، اتوبوس درون شهری و برون شهری، کامیون و کشنده، وانت، موتورسیکلت و سایر وسایل نقلیه باری و مسافری تا آخر برنامه پنجم توسعه به بیست سال کاهش می یابد.

در مصوبه های پیشین دولت برای سواری شخصی ۲۵ سال، سواری دولتی ۱۵ سال، تاکسی(سواری و ون) ۱۰ سال، مینی بوس و میدی بوس ۱۵ سال، اتوبوس درون شهری ۱۰ سال و برون شهری ۱۵ سال، کامیون و کشنده ۲۵ سال، وانت ۱۵ سال، موتورسیکلت ۱۰ سال و سایر وسایل نقلیه باری و مسافری ۲۵ سال تعیین شده بود.

ممنوعیت استفاده و نگهداری از خودروهای فرسوده دولتی

همچنین هر گونه استفاده و نگهداری از خودروهای فرسوده دولتی، فروش یا واگذاری آنها در تمامی دستگاه های دولتی ممنوع است و این وسایل نقلیه بدون استفاده از تسهیلات دولتی از رده خارج می شوند.

افزایش میزان کمک های بلاعوض به انواع خودروهای سواری فرسوده

براساس این مصوبه کمک بلاعوض به خودروهای مختلف شامل؛ تاکسی ۵۰ میلیون ریال، وانت(یک تن و پایین تر) ۲۰ میلیون ریال، مینی بوس ۸۰ میلیون ریال، اتوبوس ۳۰۰ میلیون ریال، کامیونت(۲ تا ۵/۳ تن) ۴۰ میلیون ریال، کامیونت(۵/۳ تا ۶ تن) ۵۰ میلیون ریال، کامیون سبک(۶ تا ۱۰ تن) ۱۰۰ میلیون ریال، کامیون متوسط(۱۰ تا ۲۶ تن) ۲۰۰ میلیون ریال، کامیون سنگین(۲۶ تن و بالاتر) ۲۸۰ میلیون ریال و کامیون کشنده ۲۸۰ میلیون ریال تعیین شده است.

افزایش میزان تسهیلات به خودروهای اسقاطی

سال عرضه برای اسقاط

۱۳۹۲

۱۳۹۳

۱۳۹۴

خودروهایی که تا پایان سال ۱۳۹۲ به سن فرسودگی میرسند

۲۵

۲۰

۱۵

خودروهایی که در سال ۱۳۹۳ به سن فرسودگی میرسند

۲۵

۲۵

۲۰

خودروهایی که در سال ۱۳۹۴ به سن فرسودگی میرسند

۲۵

۲۵

۲۵

بر اساس این مصوبه میزان تسهیلات برای خودروهایی که تا پایان سال ۱۳۹۲ و  ۱۳۹۳ به سن فرسودگی می رسند، ۲۵ میلیون ریال تعیین شده است .

در مصوبه قبلی دولت میزان تسهیلات برای خودروهایی که تا پایان سال ۱۳۹۱، ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ به سن فرسودگی می رسند، ۱۵ میلیون ریال تعیین شده بود.

بر این اساس، سقف تعداد مراکز اسقاط وسایل نقلیه فرسوده و نحوه پراکنش آنها در سطح کشور با رعایت اسناد بالادستی و میزان تقاضا توسط کارگروهی با مسئولیت رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و مرکب از معاونان ذی ربط وزارتخانه های کشور، راه و شهرسازی و نفت و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و سازمان حفاظت محیط زیست تعیین و مجوزهای مربوط توسط ستاد یاد شده صادر می شود. دبیرخانه کارگروه در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مستقر است.

این مصوبه از سوی اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.