×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024
اعتراف دولت سازندگی: در حوزه فرهنگ کار چندانی نکردیم/فتنه گرانی که از جلسات عمومی سواستفاده می کنند،باید تحت پیگرد قرار گیرند

به گزارش“سیرجان خبر” به نقل از آرمان کرمان،چندیست تصمیم گرفتیم با توجه به رویکرد سایت در حوزه طلاب و روحانیون استان کرمان، به سراغ برخی از این بزرگان شهر و علمای دین برویم.

حجت الاسلام مهدی عرب پور در سمت امام جمعه موقت کرمان، رییس ستاد اقامه نماز و رییس سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمان می باشد که هفته گذشته طی تماسی که با وی داشتیم، با انجام هماهنگی های لازم تاریخی برای حضور خبرنگار ناب نیوز در دفتر سازمان تبلیغات تعیین شد.

آنچه که مارا برای این گفتگو راغب تر کرد، حسن خلق و گشاده رویی این روحانی مسئول بود که برخلاف برخی مسئولین نیازی به هماهنگی با روابط عمومی و در نهایت چندروز انتظار برای جواب نبود.

پس از حضور در دفتر سازمان تبلیغات، پس از هماهنگی با مسئول دفتر و با چند دقیقه تاخیر به اتاق حجت الاسلام عرب پور راهنمایی شدیم و برخورد گرم ایشان موجب دلگرمی مابود.

IMG_7484

وی در ابتدای مصاحبه در خصوص بیوگرافی خود اینگونه می گوید:

حجت الاسلام عرب پور: من اصالتاً اهل خانوک هستم، خانوک از توابع شهرستان زرند است واگرچه بین زرند و کرمان واقع شده اما امور مردم آن با کرمان می باشد. من متولد ۱۳۳۵ هستم. دوره ابتدایی را که قبلا تا کلاس شش بود در خانوک گذراندم.در سال ۴۸ بر سر دوراهی آمدن به دبیرستان در کرمان یا رفتن در حوزه علمیه بودم که ترجیح دادم با تاکیدی که پدرم داشتند به حوزه علمیه بروم.مرحوم ابوی لباس روحانی نداشتند اما هم معلم قرآن و هم ذاکر اهل بیت بودند. سپس بین حوزه علمیه کرمان و قم نیز باید انتخاب می کردم که ایشان تاکید کردند، قم بروم، که سال ۴۸ وارد حوزه علمیه قم شدم و حدوداً ۱۲ یا ۱۳ سال سطح اول، دوم و سوم را آنجا بودم.

 پیش از انقلاب در دوران رژیم منحوس پهلوی فعالیت انقلابی و سیاسی شما به چه صورت بود؟

حجت الاسلام عرب پور: در مسائل انقلابی تاحدی که امکان داشت حضور داشتم و براساس گزارشاتی که ساواک از زرند به قم مبنی بر فعالیت های ما فرستاده بود، تحت تعقیب ساواک بودم. در فروردین سال ۵۷ در خیابان چهارمردان قم از ناحیه کتف مجروح شدم و دوسه ماهی برای درمان در خانه و بیمارستان بستری بودم.اوایل انقلاب در سال ۵۷ به تهران رفتم. آن زمان هنوز تشکیلات نظام جمهوری اسلامی شکل نگرفته بود و به عنوان کمک حال بچه های کمیته آن زمان در شهربانی خدمت می کردم.

IMG_7485

از نحوه شکل گیری سازمان تبلیغات اسلامی برایمان بگویید و اینکه از چه سالی شروع به کار کرد؟ چه فعالیت هایی را برعهده داشت؟

حجت الاسلام عرب پور: اوایل انقلاب در سال ۵۸ پس از رفراندوم جمهوری اسلامی هنوز سازمان تبلیغات شکل نگرفته بود بلکه مرکزی وجودداشت که انقلابیون از بهاییان در خیابان شهدا (زریسف) گرفته بودندو با آیت الله جعفری که هنوز آن زمان امام جمعه نبودند، مسئولیت این مرکز را به عنوان موسسه تبلیغات اسلامی به عهده داشتند و من و آقای دهقانی که الان در دفتر امام جمعه هستند، موسسه را اداره می کردیم. بیشتر هزینه های سازمان را خیرین پوشش می دانند. ازفعالیت های سازمان هم اینکه تا سال ۶۱ کار اعزام مبلغ را انجام می دادیم تا اینکه در فروردین ۶۱ رسماً سازمان تبلیغات شکل گرفت ، همزمان با تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی در مرکز استان در هشت شهرستان هم دفتری تاسیس کردیم واز سال ۶۱ تا به الان مسئولیت آن را در استان بر عهده دارم. در زمان جنگ نیز با لشکر ثارالله و آقای صدفی و یزدی در بحث های تبلیغی ارتباط داشتیم و فعالیت هایی مانند اعزام روحانیون استان و ارسال اقلام تبلیغی مانند کتاب و پرچم انجام می دادیم.

در طول فعالیت های سازمان تغییر، رویکرد این نهاد به چه شکل بوده و چه تغییراتی داشته است؟

حجت الاسلام عرب پور: در طول این مدت از لحاظ منابع مالی و نیروی انسانی سازمان افت و خیز هایی داشته است.اوایل به خاطر وضعیت جنگ با مشکلات عدیده ای روبه رو بودیم اما از سال ۶۸ که جنگ تمام شد، رویکرد تغییر کرد تا سال ۸۰ که آن سال باز به لحاظ تغییر مدیریت سازمان از سال ۸۲ رویکرد ها متفاوت شد.

 این تغییر رویکرد ربطی به تغییر دولت ها داشت؟

حجت الاسلام عرب پور: از آنجا که به عنوان سازمان تبلیغات زیر مجموعه دفتر مقام معظم رهبری هستیم، ماموریت های سازمان و استراتژی فرهنگی و تبلیغی که مسئولین بالا داشتند، مرتبط با دولت نبود اما تاثیر تغییر دولت ها از لحاظ پشتیبانی وبودجه ای متفاوت بود که برخی به سازمان توجه بیشتری داشته و کمک بیشتری می کردند و کمک برخی در حد معمول بود.

در دولت سازندگی و اصلاحات پشتیبانی دولت از سازمان تبلیغات اسلامی به چه شکل بود؟

حجت الاسلام عرب پور: در دولت سازندگی سازمان سود چندانی نبرد و خودم پای صحبت های هاشمی رفسنجانی پس از اتمام ریاست جمهوری اش در مدرسه فیضیه شنیدم که اذعان کرد در حوزه فرهنگ کار زیادی نکردیم چون بحث سازندگی بود از این رو دراین دوره از لحاظ پشتیبانی شکوفایی نداشتیم. در دوره اصلاحات هم نگرشی متفاوت به سازمان وجود داشت که در مضیقه بالایی بودیم و گاهی حتی در حقوق پرسنل دچار مشکل می شدیم.در ولت نهم و دهم بودجه های ویژه ای تحت عنوان سفر لحاظ می شد مخصوصا در سال های ۸۹ تا ۹۱ که به وضعیت فرهنگی در کل استان کمک شد اما نیازهای سازمان با آنچه در اختیار ما قرار می گیرد تفاوت فاحشی دارد. البته من معتقدم در تبلیغات اسلامی نباید وابسته به دولت باشیم و باید همانند گذشته بودجه های سازمان یا هدایت فرهنگی مردمی توسط سازمان، به کمک های خود مردم متکی باشد، مثلا در ماه محرم و صفر اعزام دوهزار روحانی به همراه هزار روحانی بومی اعزام می شوند که هزینه این تعداد روحانی را نمی توان از کمک های دولتی تامین کنیم اما مردم آن را تامین می کنند. معتقدیم وقتی مردم این توان را دارند که مسائل مذهبی را اداره کنند پس کمک های دولتی را جهت ساماندهی و نظارت و پشتیبانی ضروری در مناطق محروم صرف می کنیم، از این رو به بودجه های مردمی اتکا داریم که نسبت به بودجه ای که دولت می دهد بیشتر است.

IMG_7491

چندی پیش خبری مبنی بر استعفای شما از سمت های دولتی برای شرکت در کاندیداتوری مجلس شنیده شد، این موضوع به کجا رسید؟

حجت الاسلام عرب پور: براساس قانون کسی که می خواهد کاندید مجلس شود باید از سمت های دولتی استعفا دهد. طی صحبت هایی با برخی دوستان داشتم، با ادله ای که آوردند از من خواستند در لیست کاندیداها باشم لذا استعفا دادم اما استعفا در مرکز سازمان پذیرفته نشد و از طرفی با مشاوره ای که مجدد داشتیم، عده ای توصیه کردند اگر در مرکز استان خدمات بهتری انجام دهی بهتر است تا به عنوان نماینده در مجلس باشی از این رو تصمیم گرفتم لذا تصمیم گرفتم در این انتخابات شرکت نکنم.

 برخی سایت های اصلاح طلب موضع گیری هایی نسبت به عزل شما در مورد مشاور فرهنگی استاندار نمودند، دلیل این امر چه بود و این نقد چنین سایت هایی را چگونه ارزیابی می کنید؟

حجت الاسلام عرب پور: قانون اجازه می دهد هر مشاور و معاونی برای انجام کارهای انتخاباتی مرخصی بگیرد و وزیرکشور برای روشن کردن بی طرفی خود توصیه کردند معاونین و مشاورین در فعالیت انتخاباتی کاندیداها حضور نداشته باشند و ماهم به عنوان مشاور پذیرفتیم.در نتیجه اگر بنا باشد در یک ستاد انتخاباتی و جناح خاص حضور داشته باشم، باید از سمت مشاوره کناره گیری کنم و در غیر این صورت نباید کار تبلیغاتی انجام دهم. یک ماه قبل یک خبرگزاری از من پرسید اصولگرایان چه می کنند و من پاسخ دادم ان شاالله متحد می شوند. سایت هایی که به دنبال بهانه بودند تااز این کلام استفاده کنند، پخش کردند که فلانی در انتخابات وارد شده و باید عزل شود. مدیر کل سیاسی استاندار اشتباهی کرده بود وآن دیدار با سران فتنه بود که در فضای مجازی پخش شد هرچند ادعا کردند برای قبل است اما روشن شد که اینطور نیست و تصمیم مسئولین این شد که وی در این سمت نباشد. برخی آقایون اصلاح طلب تصور کردند، این جمله من نیز دخالت در انتخابات است و به مقامات مختلف نامه نگاری کردند اما این موضوع چیزی نبود که به خاطر آن من عزل شوم، ضمن اینکه من همه جا این مطلب را گفته ام که من فقط مشاور استاندارم اما نه پستی اشغال کرده و نه حقوقی دریافت می کنم؛ من فقط نظر خود را به استاندار می دهم و هماهنگی هایی هم بین روحانیت و ائمه جمعه به اقتضای کار خود انجام دهیم. برخی سایت ها فکر می کردند میتوانند روی این جمله مانور دهند اما من به استاندار هم گفتم اگر خلافی انجام داده ام امادگی دارم که خود از این سمت بروم اما وقتی استاندار دید مسئله خاصی وجود ندارد،چیزی نگفت. من گرایش اصولگرایی دارم واین را کتمان نمی کنم و استاندار نیز از این مسئله اطلاع داشتند، اما اگر بخواهم کار انتخاباتی کنم استعفا می دهم تا از قوانین تخطی نکرده باشم چون این یک امر شرعی است.اینکه در اینگونه سایت ها چنین مانور می دهند به این دلیل است که میخواهند حالا که یکی از اصلاح طلبان جابه جا شده پس یکی از اصولگرایان هم جابه جا شود در حالیکه من به عنوان یک سرباز هرزمان گفتند خدمت می کنم و هروقت نخواستند می روم.

مدتی پیش مراسم بزرگداشتی برای خیر مدرسه ساز، عطا احمدی، برگزار شد که حضور محکوم به فتنه و همچنین قرائت نامه یکی از سران فتنه در این مراسم بازتاب زیادی داشت. نظر شما در مورد این مراسم چه بود؟ آیا مسئولین از حضور این افراد و اتفاقاتی که در این مراسم رخ داد مطلع بودند؟

حجت الاسلام عرب پور: اگر بخواهیم انصاف به خرج دهیم باید مسائلی که در این جلسه رخ داده از اصل جلسه تفکیک شود، بنای کار براین بود از فردی که به استان خدمتی کرده تقدیر شود.خیلی ها هم در این جلسه از اصولگرایان و اصلاح طلبان حضور داشتند اما آنچه که محکوم است و قابل گذشت نیست اینکه کسانی بودند که خواستند در این جلسه اهداف سیاسی خود را تعقیب کنند و دیدیم که کسانی هستند که درصحبت ها و حضورشان به دنبال مطامع سیاسی خود هستند و این محکوم است چرا که همگان می خواستند در جلسه ای برای تقدیر از یک خیر حضور داشته باشند نه یک مراسم سیاسی.اقدام نا به جای دیگر این بود که در وسط جلسه پیام سران فتنه را خواندند واین اصلاً ربطی به جلسه نداشت، در این مراسم پیام رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم خوانده شد چون جایگاهی در نظام دارد و کرمانی هم هستند و کسی هم اعتراضی نداشت اما خواندن پیام کسی که نه در جمهوری اسلامی مسئول است و نه ربطی به کرمانی ها دارد قطعاً با غرض سیاسی همراه بوده است. ما در مراسم شرکت کردیم چون فکر می کردیم که نیت برگزارکنندگان این جلسه تشکر از فردی خدمتگزار است اما وقتی دیدیم جلسه به سمت مسائل سیاسی پیش میرود، با خوانده شدن آن پیام عده زیادی خارج شدند و اولین نفر هم من بودم که بعد از صحبت های دعایی جلسه را ترک کردم.تعداد دیگری از فرهنگیان با سن بالا و سابقه کار زیاد نیز جلسه را ترک کردند. بانیان جلسه که قطعا نیت خیر داشتند و شاگردان احمدی بودند، از این اقدامات خبر نداشتند اما کار کسانی که مراسم را به سمت یک جلسه سیاسی و خواندن پیام سران فتنه بردند، بسیار زشت بود. البته باید جانب انصاف را رعایت کرد؛ برخی مسئولین استان از عمق این ماجرا باخبر نبودند و وقتی این اتفاق رخ داد مطلع شدند لذا نمی توان انگشت اتهام را به سمت برگزار کنندگان این مراسم ببریم بلکه سواستفاده گران از یک جلسه عمومی باید تحت پیگرد قرار گیرند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.