×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
بازتاب اظهارات مدیرعامل گل گهر در روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز

به گزارش“سیرجان خبر” روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی مفصل به بررسی بحران کم‌آبی در استان کرمان به عنوان بزرگترین تولیدکننده پسته در ایران پرداخت که در بخشی از این گزارش نیز به معدن گل گهر اشاره شده است.

۵۰ مایل دورتر در شهر سیرجان، تصمیم هایی که مدتی مدید به تعویق افتاده اند شروع به تحمیل کردن خود به مقامات محلی کرده اند و آنها مجبور به انتخاب هایی دشوار در تخصیص منابع کمیاب آب شده اند.
در جایی ، کاروانی از کامیون های آبرسانی برای پر کردن تانکرهای ۵۰۰۰ گالنی در صف ایستاده اند. بر اساس یک قرارداد با شرکت محلی مدیریت، تا ۴۰۰ کامیون در روز آب را از چاه اصلی شهر به معدن آهن گل گهر – بزرگترین معدن آهن خاورمیانه ( غرب آسیا ) -می رسانند.
هفت هزار نفر در این معدن کار می کنند که بسیاری از آنها اهل سیرجان هستند و کمبود آب موجب تشدید وضعیت دشواری شده که قیمتهای در حال کاهش سنگ آهن بوجود آورده است.
ناصر تقی زاده مدیر اجرایی شرکت سنگ آهن گل گهر گفت :« حمل آب با تانکر از لحاظ بین المللی بی سابقه است اما ما هیچ راه دیگری نداریم و اگر آب به این مجتمع رسانده نشود، پروژه ها متوقف می شود و بسیاری از مردم شغل خود را از دست می دهند.»
ساکنان اعتراض و حتی تحصن کرده اند ولی تانکرها همچنان برای بارگیری آب می آیند و رانندگان کامیونها که اغلب از این شهر هستند می گویند همسایگانشان آنها را مسخره می کنند.

مجید سلیمی زاده یکی از این رانندها گفت :« ما هم نیاز داریم زندگی خانواده های خود را تامین کنیم.زمانی که آب تمام شود، برای همه ما تمام می شود ما باید بین آب آشامیدنی و شغل خود انتخاب کنیم.»
سیرجان به هیچ وجه در این کمبود آب تنها نیست و نهاد مدیریت محلی آب اعلام کرد ذخایر آب ۱۴۵۵ روستا از ۲۰۶۴ روستا به پایین تر از سطوح مورد نیاز برای تامین آب مردم کاهش یافته است.

اکبر محمود آبادی معاون اداره محلی وزارت جهاد کشاورزی سیرجان در پاسخ کتبی به پرسش ها گفت:« با کاهش میزان ذخایر آب زیر زمینی، کیفیت آب به میزان چشمگیری کاهش یافته است و شرایط بسیار نگران کننده است.
استان کرمان همچنان یکی از بزرگترین تولید کنندگان پسته در سراسر جهان به شمار می رود ولی شیوه های آبیاری عمدتا منسوخ شده هستند.
اسماعیل علیزاده که کشاورز است در یکی از مزارع پسته یک لوله آب هشت اینچی را وسط روز و زیر آفتاب سوزان باز و آب را به طرف درختان پسته رها کرد گفت :« ما همیشه این کار را می کنیم.»
سهیل شریف از تولید کنندگان مهم پسته در منطقه گفت زمانی که چند سال قبل ششصد هزار دلار برای ایجاد سیستم آبیاری قطره ای برای باغ نود هکتاری پسته خود هزینه کرد ، کشاورزان دیگر وی را مسخره کردند ولی اکنون باغ وی سرسبز است ولی باغهای دیگر خشک شده است.
شریف ،دولت را به سبب پایین نگه داشتن قیمتهای برق و آب مقصر می داند و برای قبض آبی که برای یک پمپ بزرگ و باغ وی با بیست فرد شاغل آمده ، فقط دویست و هفتاد دلار برای یک ماه پرداخت کرده است.
وی خاطر نشان کرد:« این مسخره است در حالی که ما آب نداریم، قیمت هم بسیار پایین است.»

پایگاه اطلاع رسانی سیرجان خبر نیز طی گزارشی با عنوان “هشدار برای ساکنان شهرک برق/سود کلان حاصل از انتقال آب به جیب چه کسی می رود؟” به بحران کم آبی و انتقال آب توسط تانکر به این موضوع پرداخته بود ولی متاسفانه دلالان فقط به فکر سود جیب خود هستند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.