×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024

“سیرجان خبر”، پس از حادثه سقوط جرثقیل در مکه مکرمه و کشته و زخمی شدن بیش از صدها نفر از حجاج بیت الله الحرام، گمانه زنی‌های مختلفی درباره با این حادثه و علل وقوع آن مطرح شد و در نهایت با معرفی طوفان و عوامل طبیعی به این اعتراضات پایان داده شد. بهانه تراشی و توجیه برای این فاجعه مدیریتی تمام نشده بود که حادثه دیگری آنهم در روز عید قربان، بار دیگر مسلمانان را عزادار نمود. اما این بار نیز مقامات عربستان دست به دامن عوامل طبیعی شده و گرمای هوا، انبوه جمعیت و بی نظمی زائران را به عنوان عامل اصلی فاجعه و به عنوان ابزاری برای توجیه فاجعه مدیریتی خود معرفی کردند. این در حالی است که شواهد تاریخی بسیاری در رابطه با سوء مدیریت آل سعود در رابطه مراسم حج وجود داشته و در بسیاری از موارد از جمله در رابطه با کشتار حجاج ایرانی در سال ۱۳۶۶ تعمدی بودن حوادث روشن است.

×××××شواهد تاریخی سوء مدیریت رژیم آل سعود

۱٫در سال ۱۹۸۷ مصادف با  ۹ مرداد ۱۳۶۶ هنگامی حجاج ایرانی شعار برائت از مشرکین را سر دادند با هجوم مسلحانه نیروهای امنیتی عربستانی مواجه شدند.  در این حادثه که ۴۰۲ نفر از جمله ۲۷۵ ایرانی کشته و ۶۴۹ نفر از جمله ۳۰۳ ایرانی زخمی شدند، گرچه عربستان ادعا کرده بود که خشونت از سوی کاروان حجاج ایرانی آغاز شده اما شمار بالای زنان ایرانی در میان قربانیان نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی عربستان به راحتی به سوی حجاج بی دفاع آتش گشوده است.

درگیری خونین نیروهای سعودی و برخی از حجاج ایرانی شرکت کننده در تظاهرات برائت از مشرکین در مکه

۲- در سال ۱۹۸۹ به دنبال وقوع بمب گذاری در مکه یک تن کشته و ۱۶ تن دیگر زخمی شدند. یکسال بعد دادگاهی در عربستان ۱۶ فرد خارجی را به جرم شرکت در این اقدام ترورییستی اعدام کرد.

۳-در سال ۱۹۹۰ به دنبال بروز هیاهو در درون تونل طولانی منی در مکه، دست کم۱۴۲۶ زائر در حال عبور از این تونل  کشته و  صدها تن دیگر زخمی شدند. بسیاری از این زائران به دلیل خفگی و یا ماندن در زیر دست و پا کشته شدند.

۴-در سال ۱۹۹۴ به دنبال بروز همهمه در مجاورت پل پر ازدحام جمرات در منی که در  شرق مکه واقع است، ۲۷۰ نفر جان باختند.

۵-در سال ۱۹۹۷ در حدود ۳۴۳ تن از حجاج در خلال یک حریق مهیب در یک اردوگاه چادری در منی کشته و ۱۵۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

آتش سوزی مهیب در چادرهای منا

۱- در سال ۱۹۹۸ به دنبال هجوم جمعیت در نزدیکی پل جمرات ۱۱۹ نفر کشته و دهها تن دیگر مجروح شدند.

۲- در سال ۲۰۰۱در شهر مکه در هنگام مناسک حج ۳۵ حاجی در اثر ازدحام شدید مردم کشته و دهها تن دیگر زخمی شدند.

۳-در سال ۲۰۰۴ در شهر مکه در اثنای  شلوغی مراسم حج، ۲۸۹ حاجی کشته و صدها تن دیگر مجروح شدند.

۴-در سال ۲۰۰۶ در شهر مکه در خلال مراسم رجم شیطان دست کم ۳۶۲ تن از زوار بیت الله الحرام در هیاهوی ناشی از ازدحام زائران کشته و صدها تن دیگر مجروح شدند شدند.

۵-در سال ۲۰۱۵ به دنبال وزش طوفان شدید و سقوط یک جرثقیل عظیم در صحن در حال احداث مسجدالحرام بر روی زائران، دست کم ۱۰۷ تن کشته و صدها تن دیگر مجروح شدند.

سقوط یک جرثقیل عظیم بر سر حجاج در مسجدالحرام

در تازه ترین حادثه نیز فاجعه دیگری در منا اتفاق افتاده است که در پی بسته شدن یکی از مسیرهای منتهی به محل رمی جمرات در یک تقاطع منطقه منا ازدحام ایجاد شد و در حدود ۲ هزار نفر از حجاح مجروح یا کشته شده‌اند. سازمان حج و زیارت کشورمان آمار قربانیان این حادثه را  ۱۳۳ نفر کشته و  ۹۹  نفر مجروح  و  ۳۵۶ نفر مفقود شده اعلام کرده است.

رهبر معظم انقلاب این حادثه را تسلیت گفتند و سه روز عزای عمومی اعلام نموده اند. ایشان فرمودند: دولت سعودی موظف است مسئولیت سنگین خود را در این حادثه‌ تلخ پذیرفته و به لوازم آن به قاعده‌ حق و انصاف عمل کند. مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته که عامل این فاجعه بوده نباید از نظر دور بماند.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.