×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
جام «شیردال» کاملاً تقلبی است/ تاریخ ساخت: ۱۹۹۹

jam shirdal asar bastaniبه گزارش “سیرجان خبر” به نقل از فارس، گاهی اوقات نمادهای باستانی بیشتر از آنچه که تصور می‌شوند تحسین برانگیز هستند.

به عنوان مثال جامی که آمریکا به نشانه احترام و دوستی به ایران هدیه کرد به عنوان یک سمبل در شرایط نوظهور روابط میان تهران و واشنگتن قلمداد شد و تحسین زیادی را برانگیخت.

اما یک مشکل وجود دارد. اینکه این نماد باستانی تقلبی است. براساس این گزارش، جام شیردال نه تنها تقلبی است بلکه خیلی خیلی تقلبی است!

تبلت مگ در راستای اثبات تقلبی بودم شیردال نوشت؛ بر اساس مقاله‌ای که توسط «اسکار وایت ماسکارلا» موزه دار بازنشسته موزه هنر «متروپولیتن» اخیر منتشر شده آمده است؛ جامی که اخیرا توسط وزارت خارجه آمریکا قدمت آن ۲۷۰۰ سال تخیمن زده شد در واقع جعلی است و تاریخ ساخت آن به سال ۱۹۹۹ برمی‌گردد.

براساس این گزارش، جام شیردال برای اولین بار در گالری اشیاء ایرانی در ژنو دیده شده بود و در سال ۲۰۰۲ توسط یک کلکسیونر ثروتمند نیویورکی خریداری شد.

وی که از اصالت این شی باستانی اطمینان نداشت، هنگام خرید خواستار مدارکی برای تایید اصل بودن شیردال شده بود که در پاسخ گزارشی دریافت کرده که سه متخصص تایید می کردند این شیء مربوط به ۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بوده و در غرب ایران ساخته شده است.

اما زمانی که جام به نیویورک آورده شد یکی از واسطه‌های ایرانی-سوئیسی توسط وزارت امنیتی داخلی آمریکا به اتهام جعل تعیین منشا اشیاء باستانی بازداشت شد.

سال بعد وی مجرم شناخته شد و اعتراف کرد که به دروغ گفته است شیردال مربوط به سوریه بوده درحالی که این شی متعلق به ایران است.

وی به یک سال زندان و پرداخت ۵ هزار دلار جریمه نقدی محکوم شد. خریدار پول خود را پس گرفت و شیردال توقیف شد.

جام شیردال تا پاییز امسال در انبار «کوئینز» وزارت امنیت داخلی آمریکا بود. در حالی که دسترسی به این شی برای محققان و پژوهشگران ممنوع بود یک عکس از آن موجود بود که ماسکارلا را متقاعد کرد که این شی تقلبی است.

وی می‌گوید؛ در حقیقت هر کس با هنر خاور نزدیک یا هنر هر نقطه دیگر آشنایی داشته باشد با یک نگاه به آن متوجه خواهد شد که این جام تقلبی است.

تبلت مگ نوشت؛ ما به ایران یک نشان باستانی دادیم که حسن نیت خود را نشان دهیم. اما فقط یک مشکل کوچک وجود دارد. اینکه این شی تقلبی است و قدمت آن به سال ۱۹۹۹ بر می‌گردد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.