×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024

“سیرجان خبر” قرار گذاشته شد تلاش شود برای کارگرهای چینی کار درست نشود و سرمایه‌های کشور روانه چین و ماچین نشود اما این مهم حداقل در بازار خودرو عملی نشده است.

اگرچه خودروسازان داخلی در تلاشند ۳۰ درصد از تولیدات خود را با سرمایه‌گذاری مشترک چینی‌ها بسازند اما واردات مستقیم و فول سی‌کی‌دی خودروهای چینی و خبررسانی‌‌های گسترده برای حضور خودروهای جدید چینی در بازار به خودنمایی تمام عیار تولیدات چینی در برابر خودروهای داخلی تبدیل شده است.

به‌راستی ایرانی‌ها تا چه زمان مجبور به استفاده از کالاهای بی‌کیفیت در هر سطح و قیمتی هستند. در حال حاضر جولان خودروهای چینی در بازار ایران در حالی رو به گسترش است که از یک‌سو نظارتی بر قیمت‌گذاری، نحوه عرضه و خدمات پس از فروش این محصولات وجود ندارد. فارس دراین‌باره نوشت در کنار کاهش تیراژ تولید خودروهای داخلی در یکی، دو سال اخیر، سیل واردات خودروهای چینی به کشور در شرایطی شدت گرفته که با وجود قیمت‌های نجومی تعیین شده برای این محصولات، خریداران آن، چندان شاهد ارائه خدمات پس از فروش مناسب و تحویل بموقع خودرو نیستند.

در شرایطی که گاه قیمت‌گذاری خودروهای داخلی چالش‌هایی را بین شورای رقابت و خودروسازان ایجاد می‌کند، تولید‌‌کنندگان و مونتاژکاران خودروهای چینی در حاشیه‌ای امن به عرضه محصولات خود با قیمت دلخواه پرداخته و هر روز نیز از برنامه‌ریزی جدید برای افزایش حضور در بازار ایران خبر می‌دهند. در حال حاضر بیشتر خودروهای چینی در حال تردد در خیابان‌ها، مونتاژی بوده یا به صورت CBU به کشور وارد شده‌اند.

قیمت‌های بی‌حساب و کتاب

در این میان بررسی قیمت خودروهای چینی در بازار ایران نشان‌دهنده سقف بالای قیمت این محصولات است که البته گاهی خودروسازان داخلی از جمله ایران‌خودرو و سایپا، آن را به‌عنوان عاملی برای توجیه قیمت بالای محصولات خود طرح می‌‌کنند. بنا بر این بررسی باید به قیمت ۷۲ میلیون تومانی ام‌وی‌ام ایکس ۳۳ و نرخ ۴۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی ام‌وی‌ام ۵۳۰ عرضه شده توسط شرکت مدیران‌خودرو اشاره کرد.

همچنین ام‌وی‌ام ۳۱۵ به قیمت ۴۰ میلیون تومان و ام‌وی‌‌ام ۱۱۰ به قیمت ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به خریداران عرضه می‌شود. لیفان ۶۲۰ محصول کرمان‌موتور نیز یکی دیگر از نمونه‌های خودروهای چینی است که با قیمت ۴۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت لیفان ایکس ۶۰ نیز۶۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. از سوی دیگر قیمت توجوی صندوق‌دار ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، J۵ اتوماتیک ۵۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و جک S۵ نیز ۷۴ میلیون تومان است که این خودروها هم توسط کرمان موتور عرضه می‌شوند.

همچنین ولیکس C۳۰ دنده‌ای نیز محصول شرکت خودروسازان راین به قیمت ۵۱ میلیون تومان معامله می‌شود. سابرینا محصول دیارخودرو با قیمت ۵۹ میلیون تومان و B۵۰ محصول شرکت بهمن موتور با قیمت ۷۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به خریداران عرضه می‌شود.

علاوه‌بر این وینگل ۵ تک دیفرانسیل نیز یک خودروی چینی است که با قیمت ۶۲ میلیون تومان توسط دیارخودرو عرضه می‌شود. گریت‌وال M۴ نیز یک خودروی چینی است که به قیمت ۵۶ میلیون تومان از سوی دیارخودرو به مشتریان تحویل داده می‌شود. در کنار این شرکت‌ها، یک خودروساز داخلی یعنی گروه سایپا نیز به‌تازگی نسبت به عرضه برخی محصولات چینی اقدام کرده است؛ خودروی CS۳۵ محصول چانگان به قیمت ۸۴ میلیون تومان و V۵ محصول شرکت چینی برلیانس به قیمت ۹۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از سوی سایپا عرضه می‌شود.

H۳۰۰ نیز محصول دیگری از شرکت برلیانس است که نوع دنده‌ای آن با قیمت ۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و نوع گریبکس اتومات این خودرو با قیمت ۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان توسط شرکت سایپا عرضه می‌شود. S۳۰۰ نیز یک خودروی چینی است که شرکت سایپا آن را با قیمت ۷۶ میلیون تومان به خریداران ارائه می‌کند.

در کنار این خودروها، محصولات دیگری نیز از چین به ایران وارد می‌شود که قیمت آنها هم در رده‌های بالایی قرار دارد. قیمت‌های بیان شده برای خودروهای چینی مربوط به فروش مستقیم شرکت‌های واردکننده است و قیمت این خودروها در بازار دارای حاشیه نیز است.

در شرایطی که قیمت‌گذاری آزاد خودروهای چینی در حال تبدیل شدن به الگویی برای قیمت‌گذاری خودروهای داخلی است، مبنای تعیین این قیمت‌ها مشخص نیست، بنابراین نظارت دقیق بر نحوه عرضه خودروهای چینی و قیمت‌گذاری آنها امری ضروری است. اقدامی که وزارت صنعت و بویژه سازمان حمایت باید بنا به وظیفه خود آن را انجام دهند.

خودروهای داخلی مشتری ندارند

رکود بازار خودرو باعث شد با وجود نزدیک شدن به شب عید، قیمت خودرو در این بازار ثابت و در برخی موارد نیز کاهشی باشد. بر این اساس می‌توان به کاهش یک‌میلیون تومانی قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در روزهای گذشته اشاره کرد که در حال حاضر این خودرو به قیمت ۵/۳۶ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد.

قیمت پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل V۸ نیز با افت ۸۰۰ هزار تومانی به ۳۷ میلیون تومان رسیده است. همچنین پژو ۴۰۵ مدل اس‌ال‌ایکس نیز با کاهش ۸۰۰ هزار تومانی قیمت به ۳۱ میلیون تومان رسیده است. نوع دوگانه‌سوز این خودرو نیز با افت قیمت ۶۰۰ هزار تومانی این روزها به قیمت ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود. از سوی دیگر قیمت پژو‌پارس نیز در بازار با کاهش یک میلیون تومانی، به ۳۷ میلیون تومان رسیده اما نوع دوگانه‌سوز این خودرو همچنان با قیمت ثابت ۵/۳۸ میلیون تومان معامله می‌شود.

قیمت سمند ال‌ایکس نیز تغییری نداشته و این روزها این خودرو با قیمت ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. در عین حال قیمت رانا ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته و به ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. تندر ۹۰ مدل E۲ اتوماتیک ایران‌خودرو نیز با رشد ۳ میلیون تومانی قیمت به ۵۶ میلیون تومان رسیده است همچنین تندر ۹۰ مدل E۲ با گریبکس دنده‌ای ایران‌خودرو نیز در بازار ۴۲ میلیون تومان معامله می‌شود.

از سوی دیگر قیمت تیبا در بازار به ۲۴ میلیون تومان، سایپا ۱۱۱ مدل اس‌ای ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، سایپا ۱۳۱ مدل اس‌ای ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سایپا ۱۳۲ مدل اس‌ای نیز با قیمت ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود. در همین حال، تندر ۹۰ مدل E۲ شرکت پارس‌خودرو با قیمت ۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود که رشد یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را در روزهای گذشته نشان می‌دهد.

پارس‌تندر تولید شرکت پارس‌خودرو نیز با افزایش قیمت ۵۰۰ هزار تومانی، ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود. قیمت تیانا هم با افزایش ۴ میلیون تومانی در بازار به ۱۵۵ میلیون تومان رسیده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.