×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
رکود اقتصادی وزرا را باور کنیم یا رشد اقتصادی روحانی را؟/سرگردانی افکاری عمومی بین وعده های دولت و واقعیت های اقتصادی

به گزارش“سیرجان خبر” به نقل از دانا،ما به شما قول داده بودیم که بر رکود غالب خواهیم شد. ما طرح لازم برای عبور از رکود را آماده کرده ایم و بخشی که نیاز به قانون داشت را تقدیم مجلس کرده ایم و اما امروز در کنار مضجع امام رضا(ع) اعلام می کنم ما خوشبختانه از رکود عبور کرده ایم. اینها بخشی از سخنان حسن روحانی در سفر سال گذشته خود به مشهد مقدس بود.

 اما وزرای اقتصاد، صنعت، کار و دفاع حدود یک ماه پیش در نامه‌ای مشترک به رئیس‌جمهور با انتقاد از برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها، هشدار دادند اگر تصمیم ضرب‌الاجل اقتصادی گرفته نشود، رکود تبدیل به بحران خواهد شد.
این نامه سبب شد که روحانی در همایش بین‌المللی صنعت و تجارت بگوید: سال گذشته شاهد رشد اقتصادی بودیم، بنابراین از رکود خارج شدیم، اما دوباره ممکن است به رکود بازگردیم.
نکته قابل تأمل در این بحث کلمه «بحران» است که نشان می‌دهد هنوز از رکود اقتصادی خارج نشده‌ایم و این وضعیت روز به روز بدتر می‌شود.
نکته دیگری که نشان می‌دهد هنوز نتوانستیم از وضعیت رکود خارج شویم صحبت‌های مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور اشتغال درباره رکود اقتصادی و بحران بیکاری است. مسلم خانی می‌گوید هر دقیقه یک نفر به بازار کار اضافه می‌شود اما پیش بینی می شود با ادامه روند کنونی تا دهه آینده بیش از ۵۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی فرصت اشتغال پیدا نکنند.
وی معتقد است: باید توسعه کارآفرینی و تقویت بنگاههای اقتصادی محور همه نهادها باشد و هزینه راه اندازی کسب و کار با بهبود شاخص های فضای کسب و کار به حداقل برسد. توسعه اشتغال و کارفرینی، شاه بیت طرح های ساماندهی مسایل اقتصادی و اجتماعی است و نسل بعدی هم باید کارافرین باشد و در حال حاضر بیش از ۶۰۰ روش برای پیدا کردن کسب و کار در جامعه ایران وجود دارد و باید اموزش داده شود که این تنوع در اینده حتما افزایش خواهد یافت.
سید شمس الدین حسینی وزیر سابق اقتصاد در این باره می‌گوید: به اندازه‌ای که درباره تأثیر سیاست‌های خارجی در اقتصاد داخلی پرداخته می‌شود به ظرفیت‌های درون کشور اهمیت داده نمی‌شود. نگاه به بیرون منجر به افزایش ضریب آسیب پذیری ما می‌شود و این خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که می‌خواهد ما را در برابر این نوع وابستگی‌ها مقاوم کند. به همین دلیل یکی از مشکلات ما این است که اگر بسیاری از فعالیت‎ها را به آینده‌ای موکول کنیم که غیرواقعی و خوشبینانه نگاه کنیم سبب افزایش فرصت‌های از دست رفته ما می‌شود.
وی بیان می‌کند: امروز اقتصاد کشور به برجام واکنش منفی نشان داده چرا که خبرهای اولیه منتشر شده از مذاکرات با واقعیت‌ها متفاوت است و بازار سرمایه ما ۶۲ هزار واحد کاهش یافت.
محمودرضا خواجه نصیر مدیر سابق نظارت بورس در گفتگویی گفته بود: من فکر می کنم که ما می توانیم تصور کنیم که در آینده بحران های اقتصادی را حل کنیم . می توانیم دلخوش از این باشیم که فضای باز سیاسی و اقتصادی می تواند ما را کمک کند اما نباید این را فراموش کنیم که بخش زیادی از اقتصاد دنیا درگیر فروش محصولات خود هستند. از جمله کشورهای اروپایی که نه با تحریم مواجه هستند و نه می توانند بازده درست کنند. اینکه ما با پیشنهاد های سیاسی مشکلاتمان درست می شود، خوابی بیش نیست .
وی می‌افزاید: من اعتقاد دارم که امروز بزرگترین مسئله این است که تصور حل شدن تمام مسائل اقتصادی وصنعت داخلی کشور با سرمایه گذار خارجی اشتباه است. بخش زیادی از مسائل صنعت داخلی با وجود سرمایه گذار خارجی یا بدون آن همچنان وجود خواهد داشت.
مدیر سابق نظارت بورس عنوان می‌کند: یکبار در سال ۱۳۹۲ بازار بر اساس صحبت و انتظاراتی که بوجود آمده بود، رشد کرد و انتظارات خودش از آینده را بر اساس حرف هایی که متولیان عنوان کرده بودند، محقق کرد. بازار الان هم حرکت نمی کند و به دلیل عدم ارزیابی از آینده نگران است. معتقدم این وضعیت حتی برای اشخاصی که سعی می کنند، به عنوان یک عامل بسیار محرز برای رشد بازار استفاده کنند هم این شرایط وجود دارد.
بررسی موضوعات کلی کشور نشان می‌دهد که دولت برای بهبود شرایط اقتصادی کشور همه چیز را به سیاست خارجی موکول کرده و این سبب تشدید رکود در کشور شده است.

حال باید دید که طی دو سال باقی مانده از عمر دولت یازدهم چه وقایعی برای مردم و اقتصاد ایران رقم خواهد خورد؟ آیا بازاری ها باردیگر رونق را در کسب و کار خود لمس خواهند کرد؟ آیا فعالان اقتصادی از مشکلات رهایی خواهند یافت؟

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.