×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024

“سیرجان خبر” ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، ملاقات خود با رهبر معظم انقلاب را با تقدیم هدیه‌ای ارزشمند به ایشان به پایان رساند. هدیه مذکور، یک اثر تاریخی است که دهه‌ها قدمت دارد.
در سال ۶۵۱ میلادی (۱۳۶۴ سال پیش)، عثمان، خلیفه سوم، تصمیم گرفت مجموعه دست‌نوشته‌های قرآنی یاران پیامبر را به صورت یک کتاب جمع‌آوری کند. بنابر این تصمیم، ۵ نسخه از قرآن تهیه شد. پس از مرگ عثمان، به فرمان حضرت علی (ع) این نسخه‌ها به عراق منتقل شد.
سرگذشت قرآنی که دوشنبه از مسکو به تهران آمد؟+ تصاویر
در قرن ۱۵ میلادی نسخه‌های مذکور به دستور تیمور لنگ به سمرقند، یکی از شهرهای ازبکستان کنونی، برده شد. گفته می‌شود از تعدادی از این نسخه‌ها نیز در کاخ توپ‌قاپی استانبول نگهداری می‌شود.
سرگذشت قرآنی که دوشنبه از مسکو به تهران آمد؟+ تصاویر
پس از تصرف سمرقند بوسیله امپراطوری روسیه، در سال ۱۸۶۹ میلادی (۱۴۶ سال پیش) نسخه‌های موجود در این شهر به کتابخانه سلطنتی سن‌پترزبورگ منتقل شد. در سال ۱۹۰۵ (۱۱۰ سال پیش) میلادی زمانی که به ارزش بالای این کتب پی‌ برده شد، ۵۰ نسخه از آن‌ها به چاپ رسید. سپس نیمی از این نسخه‌ها فروخته و ۵ نسخه نیز به افراد برجسته و حاکمان کشورهای مختلف داده شد.
سرگذشت قرآنی که دوشنبه از مسکو به تهران آمد؟+ تصاویر
قرآنی که پوتین به رهبر انقلاب تقدیم کرد، جلد باقی‌مانده از همان ۵۰  نسخه است که ۱۱۰ سال پیش در روسیه به چاپ رسید. از نسخه مذکور تنها تعداد انگشت‌شماری باقی مانده است که جزو آثار تاریخی به حساب می‌آیند. چند جلد دیگر نیز در کتابخانه سن‌پترزبورگ، تاشکند و دانشگاه کلمبیا در نیویورک حفظ می‌شوند.
سرگذشت قرآنی که دوشنبه از مسکو به تهران آمد؟+ تصاویر
سرگذشت قرآنی که دوشنبه از مسکو به تهران آمد؟+ تصاویر
در روایتی دیگر درباره این قرآن نفیس آمده است، این کتاب مقدس مربوط به دوره مروان، آخرین خلیفه بنی امیه است که والی شام به سلطان سلیم عثمانی هدیه کرده بود.
بعدها پادشاه دیگر عثمانی نیز این قرآن را به عباس میرزا نائب‌السلطنه فتحعلی شاه قاجار هدیه کرد و عباس میرزا نیز در جنگ ایران و روسیه به پاس رشادت های والی گنجه، آن را به وی اهدا کرد.
در دوران اتحاد جماهیر شوروی این قرآن به دستور استالین به موزه “آرمیتاژ” شهر سنت پترز بورگ انتقال یافت و دیروز ولادیمیر پوتین آن را به حضرت آیت‌الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، اهدا کرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.