×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024

به گزارش “سیرجان خبر” یک منبع آگاه در مرکز مطالعات عربی ریاض از آماده شدن یک طرح کامل برای مرتبط کردن خلیج فارس به دریای عرب از طریق احداث کانالی آبی خبر داد.

گویا این طرح پژوهشی پیش‌تر به کانال عرب نامگذاری شده بود، اما اخیراً نام کانال سلمان بر آن گذاشته شده تا در زمان پادشاهی ملک سلمان صورت گیرد.

یک منبع سعودی ادعا کرده: این کانال از ناحیه «خور العدید» ما بین امارات متحده عربی و قطر آغاز شده و به طول ۹۵۰ کیلومتر تا دریای عرب کشیده می‌شود.

سواحل عربستان به دریای عرب مشرف نیست و سواحل حضر موت، شبوه و المهره یمن مشرف به دریای عرب هستند.

به نظر می رسد هدف آل سعود از احداث کانال آبی سلمان این است که کشورهای قطر، امارات و کویت هم بتوانند نفت خود را از طریق این کانال و نه تنگه هرمز که تحت نظر ایران است به دریای عرب و از آنجا به کشورهای جهان بفرستند.

کانال سلمان

گفته می شود این کانال قرار است طولی بالغ بر ۹۵۰ کیلومتری داشته باشد که ۶۳۰ کیلومتر آن در عربستان و ۳۲۰ کیلومتر دیگر در خاک یمن خواهد بود و عرض کانال هم یکصد و پنجاه متر به عمق ۲۵ متری است.

یک منبع در مرکز مطالعات عربی ریاض ادعا کرده است کانال مذکور از سواحل نظیفه و رائعه در منطقه ربع الخالی عربستان عبور می‌کند و در خاک یمن نیز یک میلیون فرصت شغلی را در طول مدت اجرای طرح احداث کانال ایجاد می‌کند و با توجه به امکان احداث شهرک‌ها و ویلاها در مسیر احداث کانال،اجرای این طرح موجب آبادانی مناطق صحرایی در دو کشور عربستان و یمن خواهد شد.

البته عربستان دو مسیر دیگر را نیز برای احداث کانال مد نظر گرفته تا در صورتی که این هدف در یمن محقق نشد یکی از  این ۲ مسیر، کشور عمان باشد.

از جمله مشکلات مطرح در احداث کانال سلمان ارتفاع کانال بخصوص در بخش یمنی آن است، بالاترین ارتفاع خاک عربستان از سطح دریا ۳۰۰ متر است، در حالی که در یمن یا عمان در برخی مناطق به ۷۰۰ متر از سطح دریا می رسد.

برآوردهای اولیه نشان می‌دهد بودجه لازم برای اجرای طرح احداث کانال آبی سلمان بیش از هشتاد میلیارد دلار است.

برنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.