×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024

timthumb.php
عارف خطاب به روحانی گفته بود: توجهشان (آقای روحانی را) را به سخنان آقای خاتمی (در سال ۱۳۸۳) جلب می‌کنم که طی آن، آقای خاتمی اظهارات قاطعی در باب پرونده هسته‌ای و حق ایران در برخورداری از انرژی هسته ایی بیان داشت.

به گزارش سیرجان خبر به نقل از دانا، یک سایت اصلاح طلب در اقدامی جالب مواضع آقای محمدرضا عارف  که در آن مواضع هسته ای حسن روحانی  را در سال ۸۴ به باد انتقاد گرفته بود را باز نشر کرد.

محمد رضا عارف معاون اول دولت اصلاحات در سخنانی در روزنامه( صدای عدالت –۸۴/۲/۱۲) در واکنش  انتقادی به عملکرد و مواضع هسته ای روحانی گفته بود: توجهشان (آقای روحانی را) را به سخنان آقای خاتمی (در سال ۱۳۸۳) جلب می‌کنم که طی آن، آقای خاتمی اظهارات قاطعی در باب پرونده هسته‌ای و حق ایران در برخورداری از انرژی هسته ایی بیان داشت.

متن این سخنان به شرح ذیل است:

“دکتر محمد رضا عارف معاون اول دولت اصلاحات در نقد سخنان دکتر حسن روحانی در خصوص مدیریت پرونده هسته ایی کشورمان گفت: آقای روحانی، مدعی شده است که آنچه او در جریان مذاکراتش با اروپایی‌ها انجام داده، صرفا تصمیمات نظام بوده و او فقط در نقش یک کارگزار ظاهر شده است. اما آقای روحانی نفرموده است که این “نظام” کیست که هرکس در هر موردی کم می‌آورد، کارنامه‌اش را منتسب به آن می‌کند؟ اینکه آقای روحانی گفته است، دیپلماسی هسته‌ای که او اجرا کرده، محصول تصمیم نظام بوده، منظورش چه شخص یا اشخاصی است؟!

210

اگر هم منظور آقای روحانی از تصمیم “نظام”، دستوراتی باشد که از سوی آقای خاتمی به عنوان رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی به ایشان داده شده است، توجهشان را به سخنان آقای خاتمی (در سال ۱۳۸۳) جلب می‌کنم که طی آن، آقای خاتمی اظهارات قاطعی در باب پرونده هسته‌ای و حق ایران در برخورداری از انرژی هسته ایی بیان داشت و بلافاصله آقای روحانی به آن واکنش نشان داد و گفت که این اظهارات، نظر رئیس‌جمهور است و البته من نظر دیگری دارم (نقل به مضمون) و به این ترتیب، ضمن انجام اشتباهی دیپلماتیک و اقدامی برخلاف منافع ملی، موضع خود را از موضع آقای خاتمی جدا کرد.

حتی بر فرض اینکه تصمیماتی از سوی سران نظام گرفته شده باشد و مسئولیت اجرای آن بر عهده آقای روحانی گذاشته شده باشد، آیا درست است که به هنگامه مواجهه با انتقادات، مسئول اجرای سیاستها کم بیاورد و خود را مبری اعلام کند و فاش نماید که آنچه انجام داده است، تصمیم محرمانه نظام بوده است و اینک برای کاستن از فشار افکار عمومی، افشا می‌شود؟!

برای تقریب به ذهن، می‌توان به شورای روابط خارجی آمریکا اشاره کرد که تمام تصمیمات راهبردی ایالات متحده در سطح بین‌المللی توسط اعضای این شورا اتخاذ می‌شود و عمدتا تصمیمات آن نیز محرمانه است. حال آیا اشخاصی که مجریان این سیاستها هستند، در مواجهه با انتقادات افکار عمومی در قضیه‌ای (مانند حمله به عراق) جا می‌زنند و با تبرئه خود، همه چیز را به گردن شورای روابط خارجی و یا به قول آقای روحانی، “نظام”، می‌اندازند؟!

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.