×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
عامل انفجارهای لبنان را بشناسید

goroh abdolah azmبه گزارش“سیرجان خبر” به نقل از مهر،دو انفجار پیاپی امروز در حالی بیروت و نزدیک ساختمان سفارت ایران در لبنان را لرزاند که ساعتی بعد، گردانهای «عبدالله عزام» وابسته به گروه تروریستی القاعده مسئولیت این انفجارها را برعهده گرفت. حادثه ای که ناشی از انفجار خودرویی بمب‌گذاری شده و با فاصله چند دقیقه از یکدیگر بوده و به کشته شدن ۲۳ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۵۰ نفر انجامید.

اما گردان های عبدالله عزام چگونه شکل گرفته اند و با چه هدفی این انفجار را برنامه ریزی کرده اند؟

 این گروه شبه نظامی که در سال ۲۰۰۹ تشکیل شد و در لبنان و شبه جزیره عرب فعالیت داشته و حالا به عنوان یکی از گروه های تروریستی فعال در سوریه، با تروریست ها و معارضان سوری همکاری می کند. این گروهک حدود سه سال پیش به تانکر حامل نفت ژاپن در تنگه هرمز حمله کرد.  آنهاعلاوه بر انفجار سه سال پیش در نفتکش ژاپنی در تنگه هرمز، طی ۹ سال اخیر مسئولیت چند حمله مرگبار دیگر را پذیرفته اند. این گروه به عنوان شاخه ای از گروهک تروریستی القاعده شناخته می شود،عبدالله عزام  اهل فلسطین و یکی از مبارزان خارجی بود که در افغانستان با ارتش شوروی می جنگیدند و حدود چهارده سال پیش  بر اثر انفجار بمب  در پاکستان کشته شد. گردان های عبدالله عزام در یکی از اطلاعیه های خود، موجودیت لبنان به عنوان کشوری مستقل را به رسمیت نشناخته و از آن به عنوان بخشی از «بلاد شام» نام برده که نام لبنان برخود نهاده است. این  گروهک ، سه سال پیش و در آستانه سفر «محمود احمدی نژاد» به لبنان هم با صدور اطلاعیه ای تهدید کرده بود که اگر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران پا به خاک لبنان بگذارد، این کشور را به لرزه درخواهد آورد و دست به اقداماتی «خارج از حد تصور» خواهد زد.

این اطلاعیه حزب الله لبنان را  هم جماعتی معرفی کرده بود که طرح ایران را برای تبدیل بلاد شام به کشوری شیعه اجرا می کند و حزب الله را تهدید کرده که در بیروت و بنت جبیل و قانا، سه شهر لبنانی که قرار است آقای احمدی نژاد از آنها دیدن کند، هدف حمله قرار خواهد گرفت. تهدیدی که البته هیچ وقت عملی نشد.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» هم سال گذشته در مقاله ای،  با اشاره به این موضوع که گروه تروریستی عبدالله عزام، حزب‌الله و دیگر گروه‌های مقاومت را تهدید کرده «در صورتی که همچنان به حمایت خود از نظام سوریه ادامه دهند، آنها را مورد حمله قرار خواهد داد» از این اتفاق ابراز خوشنودی کرد تا به نوعی این گروهک را هم پیمان خود معرفی کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.