×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
لرزش در پایه های کاخ سعودی

به گزارش“سیرجان خبر” آل سعود نام خاندان سلطنتی حاکم بر کشور عربستان است که قدرت را از سال ۱۹۳۲ میلادی در کشور عربستان در دست دارد. آل سعود توسط عبدالعزیز بن عبدالرحمن بن فیصل به حکومت در عربستان دست یافت و تاکنون بر همه بخش های شبه جزیره عربستان حکومت می‌کند. در حال حاضر در عربستان ۷ هزار عضو دودمان سلطنتی آل‌سعود، به تمامی کشور و بیش از ۲۵ میلیون ساکن آن حکم‌رانی می‌کنند. این گروه علاوه بر در دست‌داشتن تمامی امور حساس کشور، ثروت‌های نجومی حاصل از فروش نفت و گاز و تمامی امور کشور را بدون حضور هر گونه نهاد انتخابی و یا نظارت مردمی در اختیار خود گرفته‌اند.

اما سرانجام این سبک پادشاهی چه خواهد بود؟ مثل آن را در کشورهای مختلف از جمله تونس، مصر و لیبی در همین چند سال گذشته دیده ایم و پیش بینی می شود بزودی نمونه دیگر آن را در عربستان سعودی شاهد باشیم. دلیل این پیش بینی عملکرد نسنجیده شاهزادگان سعودی در فضای بین الملل است. به خصوص عملکرد این روزهای شاهزاده بندر که خشم کشورهایی چون ایران، روسیه، عراق، سوریه و لبنان را بر انگیخته و بدون شک با پاسخ هایی از سوی این کشورها رو به رو خواهد شد.

رییس جمهور روسیه با اشاره به اینکه رفتار نقش شاهزادگان سعودی در بمب گذاری های اخیر در روسیه قابل انکار نیست تاکید کرد: که در اسرع وقت پاسخ قاطعی به اقدامات تروریستی خواهد داد. وی همچنین درخواست قرار گرفتن عربستان در لیست کشورهای حامی تروریست را مطرح کرده است.

از سوی دیگر ایران به دلیل بمب گذاری در سفارت ایران در بیروت در حال طرح دعوی در نهادهای بین المللی است به خصوص اکنون که با دستگیری عامل انتحاری مشخص شد که سهم عربستان در این بمب گذاری بیش از تصور بوده است. دستور مستقیم این بمب گذاری توسط وزیر اطلاعات عربستان صادر شده بود. سخنگوی وزارت خارجه ایران با تایید پیگیری شکایت از عاملین بمب گذاری سفارت ایران در لبنان تاکید کرد که تا شناسایی مجرمین اصلی پیگیر مساله خواهد بود.

بشار اسد نیز که این روزها درگیر جنگ داخلی تحمیلی از سوی شیوخ عرب به ویژه عربستان است، تهدید کرده که پس از فارغ شدن از این جنگ داخلی پاسخ قاطعی به مسببین آن و حامیان تکفیری ها خواهد داد.

شاهزاده بندر و نقش آن در انزوای عربستان

تندروی های شاهزاده بندر در یک سال اخیر و تهدید رسمی وی علیه دولت روسیه و دیگر کشورهای قدرتمند منطقه سبب شده است تا مواضع رسمی علیه عربستان شکل بگیرد. بندر از نزدیکان جورج بوش پسر و از معدود افراد سیاسی عربستان است که در آمریکا صاحب نفوذ به شمار می رود با این حال از این سیاست مدار کار کشته بعید به نظر می رسد که چنین رفتار نسنجیده ای را در منطقه انجام دهد مگر آنکه رفتار وی تکمیل کننده یک پروژه باشد!

بیش از ۱۰ سال پیش آمریکا به رهبری جورج بوش پسر به منطقه خاورمیانه حمله کرد و با ایجاد یک جنگ در افغانستان و سپس عراق شرایط را برای استخراج نفت منطقه و استعمار فراهم کرد. با روی کار آمدن دولت محافظه کار اوباما تلاشها برای سوق دادن آمریکا برای ایجاد جنگ دیگری در منطقه بی نتیجه ماند و آمریکا حاضر به حمله به سوریه نشد. نتیجه این رفتار آمریکا نوعی شکست برای طرح کامل آمریکایی – سعودی به شمار می رفت زیرا عراق پس از انتخابات به متحد اصلی ایران تبدیل شد و اگر سوریه سقوط نکند قدرت ایران در این منطقه به شدت افزایش می یابد. بنابراین با امتناع آمریکا از ورود به جنگ، عربستان به طور مستقیم وارد این معرکه شد.

تلاش عربستان برای به آتش کشیدن منطقه ادامه مسیری است که بوش پدر و پسر در سه دهه گذشته در خاورمیانه دنبال کردند اما اکنون این بازی روند معکوس در پیش گرفته و پایه های کاخ سعودی را به لرزه در آورده است.

نارضایتی عمومی در عربستان

همین چند ماه پیش بود که دولت عربستان اعلام کرد هر گونه اقدام علیه حکومت سعودی با اعدام پاسخ داده می شود، با این حال طی یک سال گذشته بارها شاهد تظاهرات به دلایل مختلف در این کشور بوده ایم. نارضایتی عمومی از توزیع ثروت در عربستان از یک سو و عیاشی خاندان سعودی و ریخت و پاشهای شاهزادگان از سوی دیگر، فضای عمومی داخلی این کشور را به سمت آشوب های داخلی سوق می دهد. شاید جرقه خود سوزی یک جوان سبزی فروش (نمونه پسری که در تونس خود سوزی کرد و انقلاب تونس را شکل داد) در عربستان نیز بتواند پایانی باشد برسلسله پادشاهی سعودی. پایانی که شاید به کام هیچ یک از کشورهای سلطنتی منطقه خوش نیاید.

منبع:دانا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.