×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024
محیط زیست قربانی توسعه صنعت در سیرجان

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی “سیرجان خبر” استان کرمان را بهشت معادن می نامند، بهشتی که در سال های متوالی به جهنم زیست محیطی تبدیل شده است و هیچ کشوری در تاریخ به عنوان یک قدرت صنعتی بزرگ ظهور نکرده مگر آنکه آسیب زیست‌ محیطی را از خود به میراث گذاشته باشد. آسیبی که چندین دهه طول می کشد و باید دارایی‌های عمومی کلانی صرف شود تا این خسارات جبران شوند و مشکل آلودگی در استان کرمان گوی سبقت را از شهرهای دیگر ربوده است، اکنون تباهی زیست‌ محیطی در استان کرمان به قدری شدید است که هیچ معلوم نیست که این استان زیر بار نیروی اقتصادی مهیب خودش له نشود.

سلامت عمومی در شهرهایی مثل سیرجان، خاتون آباد وسرچشمه به خطر افتاده است و شهر خاتون آباد شهربابک یکی از شهرهایی که بیشتر از همه در معرض دود ناشی از ذوب مس است که در‌هاله‌ای خاکستری و سمی احاطه شده‌است، برخی از کارشناسان معتقدند دود های ناشی از این کارخانه ها در بیماری هایی نظیر سرطان، مشکلات تنفسی تاثیر است.

استدلال مسئولان در استان کرمان به گونه ایی است که در تخریب محیط زیست نقش دارند و تنها  انبارها را از مواد صنعتی و بانک ها را از در آمدهای کلان میلیاردی پر می کنند.

شهرستان سیرجان یکی از مهم ترین شهرهای استان است که در معرض هجمه زیست محیطی قرار دارد و معدن گل گهر یکی معادنی است که آلایندگی آن در طی سال های متوالی باعث شده است تا آسیب زیادی به محیط زیست بزند که دود ناشی از فرایند های صنعتی در این شرکت محیط زیست را مورد هجمه خود قرار داده است .

زمانی که وارد مجموعه گل گهر می شوید به چشم خود مرگ تدریجی گیاهان را خواهید دید گیاهانی که طی چند ماه پس از کاشت خشک خواهند شد و بر شاخه های آنان چیزی جز غبار خود خواهی مسئولان نیست.

سلامت محیط زیست برای داشتن یک زندگی سالم ضروری است اگر به اصل ۵۰ قانون اساسی رجوع کنیم خواهید دید که حفاظت محیط زیست را یک وظیفه عمومی تلقی کرده است و از این رو فعالیتهای اقتصادی و … که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است . در میان آلاینده های محیط زیست اکسیدهای گوگرد خاصیت انتشار جهانی دارد ، بطوریکه گسترده ترین و بیشترین مطالعات مربوط به این آلاینده می باشد.

با این حال نمی توان گفت: نباید از معادن بهره برداری کرد اما می توان گفت  که مسئولان با اقداماتی همچون خارج نمودن صنایع آلاینده از محیط شهری ، نصب فیلترهای مناسب جهت حذف آلاینده های خروجی،ایجاد و توسعه فضای سبز و درختکاری، مشارکت همه اقشار مردم در حفظ و نگهداری فضای مطلوب محیط زیست و رعایت مقررات تعیین شده از سوی ارگانهای ذیربط در خصوص کاهش بار آلودگی می تواند تا حدود زیادی از میزان آلودگی هوا و تأثیرات سوء آن کاسته و از به خطر افتادن سلامت انسانها جلوگیری نمایند.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.