×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
معدن گل گهر سیرجان متعلق به استان فارس بوده است!

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی “سیرجان خبر” سایت خبری تابناک با انتشار خبری مدعی شده است که معدن گل گهر سیرجان تا سال ۴۶ متعلق به استان فارس بوده است و از آن زمان مسئولان استان کرمان از غفلت مسئولین استان فارس استفاده کرده و این معدن را به نام خود مصادره کرده اند.
همچنین در ادامه این خبر آمده است مسئولان استان کرمان معادن سرشار از سرمایه «گل گهر فارس» را به معدن «گل گهر سیرجان» تغییر نام دادند و به کرمان پیوست.
این خبرگزاری کشوری در بخشی دیگر از خبر خود آورده است که این الحاق اگر چه اعتراض شدید مردم فارس را در آن زمان به همراه داشت اما آخرین تصمیم برای قطعه قطعه کردن فارس و تقسیم آن مثل یک گوشت قربانی نبود، در سال های نخست پس از پیروزی انقلاب بخش دیگری از این استان که از سال ۵۱ به نام منطقه حفاظت شده بهرام گور ثبت شده و زیر نظر محیط زیست قرار گرفته بود از فارس جدا و تقدیم کرمان شد.
همچنین در بخش پایانی این خبر نگارنده آورده است بخش اعظمی از روستاهای مرزی فارس در قطرویه نی ریز به بخش گلستان شهرستان سیرجان از توابع استان کرمان واگذار شد.
معدن سنگ آهن گل گهر سیرجان در ۵۵ کیلومتری جاده سیرجان- شیراز واقع شده است این معدن با ذخیره زمین شناسی ۱۰۱۹ میلیون تن، ذخیره قطعی ۱۰۰۰ میلیون تن و ذخیره احتمالی ۲۱۹ میلیون تن برزگترین معدن شناخته شده سنگ آهن خاورمیانه است؛ فاصله طولی این معدن با اولین شهر استان فارس به حدود صد کیلومتر می رسد و این بیانگر این است که گلل گهر سهم عظیمی از ذخایر آن در استان کرمان خفته است و به اولین شهرستان استان کرمان نیز نزدیک تر است.

و اما تقسیم منطقه بهرام گور و بخشی از روستاهای استان فارس می تواند دلیل قانع کننده ای از سوی مسئولان داشته باشد که نگارنده بایستی نوشته های خود را بر اساس مستندات ارائه می کرده است، اینکه قسمی از بهرام گور به استان کرمان تعلق داده شده است، بر اساس یک ماده قانونی در زمان تقسیم مرز های شهری بوده و چون بهرام گور در مرز بین سیرجان و استان فارس قرار داشته است قسمتی از آن نیز در خاک استان کرمان آمده است.
گرچه نویسنده با تعصبات قومی و شهری خود این مطلب را نگاشته اما ارائه اسناد معتبر به همراه انتشار خبر می تواند توقعات نویسنده را بیشتر برای مردم روشن کند آنچه در این خبر آمده است تنها از روی عصبانیت نویسنده عنوان شده و اگر همه این گفته ها خلافشان ثابت شود، چگونه می توان ذهن افکار عمومی را نسبت به این موضوع تغییر داد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.