×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024
نقشه راه جدید پاریس و ریاض برای اختلال در سوریه

artesh soriye pishraviبه گزارش“سیرجان خبر” به نقل از العالم،نضال حماده نویسنده لبنانی در گزارش هفتگی خود در پایگاه المنار نوشت: اگر نظام سوریه از بحران خود خارج شود، این کشور عربستان است که بیشترین زیان را خواهد دید و بیشترین هزینه را متحمل خواهد شد؛ عربستانی که درحال حاضر درهمه جبهه ها برای سرنگون کردن بشار اسد رئیس جمهوری سوریه می جنگد و تا حد زیادی برای این ماموریت به اسرائیل تکیه کرده است. این عقیده برخی منابع آگاه در شهر پاریس پایتخت فرانسه است که از مخالفت قاطع عربستان – با هرگونه سازش سیاسی در سوریه که به سرنگونی بشار اسد منتهی نشود- سخن گفتند.
این منابع فرانسوی فاش کردند که یک هیئت از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس اواخر هفته گذشته به فلسطین اشغالی سفر کرد. این هیئت متشکل از یک شخصیت دیپلماتیک قطری وشاهزاده سلمان بن سلطان بن عبدالعزیز برادر ناتنی بندر ساکن اردن بود. بندر این شاهزاده را مامور پیگیری مسلح کردن مخالفان سوری کرد. این امر بعد از آن صورت گرفت که عربستان تصمیم گرفت اردن را به گذرگاه اساسی خود برای دخالت نظامی خود در سوریه تبدیل کند.
این منابع فرانسوی گفتند: عربستان و فرانسه به همه شیوه ها برای تحمیل کردن دخالت نظامی خارجی در سوریه تلاش می کنند و مسئولان عربستانی و فرانسوی به روسیه و آمریکا، طرح دخالت بین المللی در سوریه را ارایه کردند که هدف از آن مامور کردن یک گروه از نیروهای پاسدار صلح بین المللی برای نظارت بر اجرا و تامین امنیت مرحله دوم از مراحل تحویل سلاح های شیمیایی سوریه و انهدام آن است و این بدان معناست است که یک نیروی بین المللی به این بهانه وارد سوریه خواهد شدند.
این منابع فرانسوی تصریح کردند: روسیه این طرح را رد کرد زیرا معتقد است که چارچوبی برای دخالت بین المللی به طور غیرمستقیم است و آمریکا نیز با اعزام هریک از سربازان خود به سوریه برای تامین این هدف مخالفت می کند و واشنگتن و مسکو نمی توانند این ماموریت را به هیچ وجه به نیروهای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس محول کنند واین درحالی است که اوضاع داخلی فرانسه نیز با وجود ذوق و اشتیاق لوران فابیوس، به رئیس جمهوری این کشور اجازه نمی دهد که یک سرباز نظامی فرانسه را به سوریه اعزام کند و علاوه بر همه این موانع عملی، مخالفت قاطع روسیه نیز وجود دارد که اجازه تصویب هیچ پیش نویس قطعنامه ای را در صورت طرح آن در شورای امنیت سازمان ملل نخواهد داد.
درچارچوب تلاش عربستان برای اجرای این طرح، این منابع فرانسوی گفتند که شاهزاده سلمان بن سلطان آل سعود اواخر هفته گذشته به فلسطین اشغالی سفر کرد و مسئولان عربستانی خواهان هماهنگی امنیتی با اسرائیل در موضوع سوریه و هماهنگی سیاسی با مقامات تل آویو درخصوص موضوع ایران هستند تا در مسیر هرگونه نزدیک شدن روابط بین تهران و واشنگتن مانع تراشی کنند؛ چرا که سعودی ها از این امر ناراحت هستند به گونه ای که در اعتراض به سیاست باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا سخنرانی خود در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل متحد را لغو کردند چرا که اوباما درسایه نادیده گرفتن هیئت اعزامی عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به سازمان در نیویورک، به حضور حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در این سازمان ملل اهتمام و توجه می ورزید و برخلاف مطالب منتشر شده، لغو سخنرانی عربستان به خاطر بی توجهی به مسئله فلسطین نبوده است.
این منابع فرانسوی گفتند: شاهزاده سلمان بن سلطان آل سعود با سفر به فلسطین اشغالی می خواست تا توافقنامه امنیتی و نظامی امضا شده بین مئیر داگان رئیس سابق دستگاه جاسوسی اسرائیل موسوم به موساد با مسئولان سعودی در جریان سفر داگان به ریاض در سال ۲۰۱۰ میلادی را زنده کند و در آن روز مطبوعات اسرائیل از این امر سخن گفتند و به این توافقنامه اشاره کردند و شاهزاده سلمان همچنین از مسئولان اسرائیلی خواست است که چشم خود را به روی عبور جنگجویان سلفی به خاک سوریه از طریق اردن ببندند و این درحالی است که اسرائیل به حضور این جنگجویان در مرز فلسطین اشغالی معترض است.
کریستین شنو خبرنگار رادیوی بین المللی فرانسه گفته بود که نظامیان آمریکایی در اردن بر محموله های سلاح های عربستان برای مخالفان مسلح در سوریه نظارت دارند و این نظامیان هواپیماهای حامل محموله ها را پیش از تحویل آن به مخالفان سوری بازرسی می کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.