×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024
همایش ملی گلیم شیریکی‌پیچ در سیرجان برگزار می‌شود

gelimبه گزارش“سیرجان خبر” علی زاهدیان اظهار داشت: با توجه به اینکه سیرجان خاستگاه گلیم شیریکی‌پیچ در استان کرمان است، همایش ملی گلیم شیریکی‌پیچ در این شهرستان و با اهداف توسعه، ترویج، آموزش و معرفی گلیم شیریکی‌پیچ، پژوهش و ثبت ارائه مطالب علمی و پژوهشی در مورد فرآیند طراحی، رنگ و خلق این نوع دست‌بافته برگزار می‌شود.

وی افزود: شناسایی و معرفی ارزش و جایگاه در خور شان این هنر سنتی و معرفی نقش این نوع دست‌بافته در زندگی و اعتقاد و باورهای این منطقه، آسیب‌شناسی طرح‌ها، نقوش و کیفیت بافت گلیم از دیگر اهداف این همایش است.

چگونگی نحوه معرفی و شناسایی گلیم شیریکی‌پیچ در سطح بین‌الملل «بازارهای داخلی و خارجی»، چگونگی به روز کردن طرح‌ها، نقشه‌ها و رنگ‌های گلیم با سلایق جامعه امروزی، معرفی نیازهای تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان و خریداران گلیم را از دیگر اهداف سومین همایش ملی گلیم شیریکی‌پیچ برشمرد.

زاهدیان بررسی خاستگاه سیر، تحول و تطور نقوش و طرح‌های گلیم شیریکی‌پیچ در گذر زمان، بررسی جغرافیای بافت، نقش، طرح و رنگ گلیم شیریکی‌پیچ استان کرمان را از محورهای همایش مذکور ذکر کرد.

وی بیان داشت: تاثیر ارزش‌ها، آداب و رسوم و اعتقادات بر شکل‌گیری مراحل مختلف طرح و نقش  و رنگ و بافت گلیم شیریکی‌پیچ استان کرمان از دیگر محورهای مهم است که در خصوص آنها سخنرانی و گفت‌و‌گو می‌شود.

زاهدیان عنوان کرد: بررسی نقش طوایف و ایلات مختلف در شکل‌گیری مراحل مختلف اعم از طرح، نقش، رنگ و خلق گلیم شیریکی‌پیچ، تاریخچه، پیدایش و عوامل موثر بر شکل‌گیری طرح، نقشه و بافت گلیم شیریکی‌پیچ، فرآیند پشم‌ریسی، رنگرزی، بافت و مواد اولیه گلیم، وضعیت قبلی و فعلی صادرات گلیم، نقش و جایگاه بسته‌بندی در گلیم، ارزیابی سطح کیفی دستاوردهای گلیم، نقش برند در گلیم شیریکی‌پیچ از محورهایی هستند که در این همایش به چالش کشیده می‌شوند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان کرمان تصریح کرد: علاقمندان می‌توانند چکیده مقالات خود را تا تاریخ  ۲۰ آذر ماه به دبیرخانه این همایش به نشانی کرمان، خیابان شریعتی، روبه‌روی سه‌راه ۲۴ آذر، معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی استان کرمان ارسال کنند.

وی اعلام نتایج اولیه پذیرش مقالات را ۳۰ آذر ماه جاری بیان کرد و افزود: آخرین مهلت ارسال اصل مقالات ۱۵ دی ماه است.

زاهدیان خاطرنشان کرد: علاقمندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات تکمیلی در مورد شیوه نگارش و تدوین مقالات به آدرس سایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگر مراجعه کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.