×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024
پیشنهاد بندر بن‌سلطان به پوتین در سفر به روسیه برای‌حذف اسد

به گزارش“سیرجان خبر” یک منبع آگاه اظهار داشت: بندر بن سلطان وزیر اطلاعات عربستان سعودی چندی پیش سفری به روسیه داشته که در این سفر تلاش کرده تا روسیه را برای حذف بشار اسد همراه کند.

به گفته این منبع مطلع بندر بن سلطان برای پذیرش این موضوع توسط پوتین پیشنهادهای متعدد و متنوعی را مطرح کرده که در میان آن‌ها تطمیع و تهدید هم دیده می شود.

وی ادامه داد: البته تلاش‌های بندر بن سلطان برای همراه سازی پوتین باعث شد که بسیاری از ترفند های وی لو برود ولی در نهایت پوتین به جد با پیشنهادهای مطرح شده از سوی بندر بن سلطان مخالفت می کند.

برخی صاحب نظران معتقدند که اظهارات اخیر پوتین مبنی بر اینکه عربستان باید از سوی شورای امنیت جزء کشورهای حامی تروریست قلمداد شود، بر همین اساس بوده است.

به گفته این منبع آگاه پوتین در این دیدار مطلع می شود که عربستان حاضر است هر کاری بکند و حتی منطقه را به آتش بکشد تا اینکه بشار اسد از قدرت کنار گذاشته شود.

برخی کارشناسان معتقدند عربستان به تبعیت از اردن، نگران چیزی است که از ان به عنوان خطر هلال شیعی در جهان عرب یاد می کنند.  عربستان ایران را سلسله‌جنبان هلال شیعی می‌داند و مدعی است ایران پا در دایره سرنوشت جهان عرب گذاشته و علاوه بر این، تلاش می‌کند تا تقابل با قدرت‌های فرامنطقه‌ای را به درون جهان عرب منتقل کند  و همین موجب ایجاد اختلال در همبستگی جهان عرب شده است.

همچنین جنبش‌های شیعی در بحرین و عربستان، ریاض را نگران کرده است. حکومت‌های استبدادی هم سعی می‌کنند تمام رویدادها و مشکلات داخلی خودشان را به یک قدرت خارجی منتسب کنند. عربستان در مجموع نگران نقش ایران در جهان عرب است و سوریه را سرپل نفوذ ایران در جهان عرب می‌داند.

ریاض در تلاش است با سرنگونی رژیم بشار اسد، بخشی از هلال شیعی را از بین ببرد. برای این کار هزینه زیادی هم کرد و امیدوار بود آمریکا هم تا به آخر در این روند نقش‌آفرینی کند. اما آمریکا تغییر رویه داد و عربستان هم شورای امنیت را متهم کرد که یک بام و دو هوا با مسائل جهانی برخورد می‌کند و از عضویت در شورای امنیت هم خودداری کرد.

سعودی ها این روزها به شدت در منطقه دچار بن بست شده اند و در حالی به در و دیوار می زنند که بیشتر طرح های آنها در منطقه با مخالفت کشورهای مختلف مواجه شده است.

منبع:دانا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.