×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
کتابخوانی مهارتی در جهت ارتقا رشد فکری بشر است

به گزارش “سیرجان خبر” روز ۲۴ آبان ماه هر سال در تقویم ایران به عنوان روز کتاب ، کتابخوانی و کتابدار نام گذاری شده است و علت نام گذاری این روز در تقویم به خاطر ارزش والای کتابخوانی و رشد فرهنگ کتابخوانی در جامعه است که کتاب و کتابخوانی امری مهم در جهت ارتقا و سطح رشد فکری بصری می باشد و کتاب وسیله ای است که دانش بشری به مدد آن از تباه شدن مصون می ماند.

کتاب محصول تجربه های بشریست که سبب آگاهی در زمینه های گوناگون است که اغلب روانشناسان بر این باورند که افرادی که از دوران طفولیت کتاب در زندگی آن ها حضور و نقش دارد از قدرت تصور تصمیم و قدرت سخنوری و نه گفتن بیشتری برخوردارند.

کتاب می تواند مغر انسان را به جریان وا دارد و یادگیری و اطلاعات عمومی فرد را افزایش دهد و از آلزایمر در کهنسالی پیشگیری کند همچنین دریچه و نگرش و دیدگاه جدیدی در انسان بگشاید و واضح و مبرهن است که کتاب خواندن در فضایی عمومی که به منظور نگاردن و خواندن بنا شده مزایایی را در پی دارد.

سیرجان از قافله ی کلی جدانبوده و چندکتابخانه احیا دارد که مکان هایی هستند برای اندوختن سکوتی مطلق با چند جلد کتاب که اندکی زینت بخش کتابخانه ی فرسوده بودند و اندکی دیگر مبین ملت کتابخانه هایی با اعضایی فراوان اما برخی محیطی به دور انتظار این در حالیست که کتابخانه های مدارس هم دیگر مثل قبل نیست هر چند برخی مدارس هم فاقد کتابخانه اند در حالی که کتاب خواندن نیازمند آموزش است و بیدار کردن علاقه دانش آموزان از همان ابتدا و تنها کتابخواندنی دانش آموزان پاره ای کتاب تست و درس است.

اما انسانها روحشان سیر نمی شود بدون خواندن کتاب اما مسابقه کتابخوانی که در همه پایه ها صورت میگیرد امری نیکوست هر چند نمایشگاه های کتاب که سبب کاهش قیمت های کتاب ها شود و مسابقاتی از این قبیل میتوانند کمی نمودار مطالعه را تغییرداده و افزایش دهنده آن باشد و باید کتابخانه های مرده احیا شوند محیطی پاک و سرزنده و قابل انتظار که بتواند پاسخگوی نیازهای فرد کتابخوان باشد و با اطمینان و آسوده خاطری در آنجا اوقات بگذراند و با انگیزه در آنجا وارد شود.

در این دوران که سرانه ی مطالعه کشوری سیر نزولی پیدا کرده و انسانهای بسیاری در انزوای کتاب قرار دارند و از آن دوری میجویند در حالی که کتاب یاریست مهربان و سرمایه ایست گرانبها و امروزه آنچه از قلم نویسندگان میچکد سراسر علم است و نتیجه که میتواند مغز را هوشیار و روح را روشن کند.

کتابداری که رشته ای دانشگاهی محسوب میشود میتواند بسیار تخصصی تر عمل کرده و راهنمای انسانهای کتابخوان در محیط انحصاری کتاب خواندن باشد و بتواند با علمش کتابی مناسب و آموزشی دقیق به افراد علاقمند به کتابخوانی بدهد.

یادداشت:رعنا لشکری

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.