×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
۱۰ تروریست مخوف جهان از نگاه آمریکا

teror soriyeبه گزارش“سیرجان خبر” به نقل از العالم،ایمن الظواهری سرکرده القاعده در صدر این فهرست قرار دارد.وی یک پزشک مصری ۶۲ ساله است. الظواهری برخلاف اسامه بن لادن سرکرده سابق القاعده یک شخصیت الهام بخش برای عناصر این سازمان تروریستی نیست. لذا تلاش دارد تا از خود چهره ای به عنوان یک رئیس اجرایی ارایه دهد که به نوشته اکونومیست در این امر موفق بوده است.

الظواهری این ماه تحت عنوان “از سومالی تا سوریه” نوشت که شاخه های القاعده و عناصر آن بر سرزمین های بیشتری مسلط می شوند و می توانند جنگجویان بیشتری را بیش از هر زمان دیگری از زمان تاسیس این شبکه در ۲۵ سال پیش جذب کنند. آمریکا بالاترین جایزه به مبلغ ۲۵ میلیون دلار برای کسی که به دستگیری الظواهری کمک کند، در نظر گرفته است.

دومین فرد فهرست را ناصر الوحیشی ۳۶ ساله سرکرده شبکه القاعده در شبه جزیره عربستان تشکیل می دهد که منشی ویژه اسامه بن لادن در افغانستان بود و سپس به یمن نقل مکان کرده و زندانی شد. اما توانست در سال ۲۰۰۶ میلادی فرار کند. سی.ان.ان به نقل از برخی افراد که با الوحیشی دیدار داشتند، می افزاید: الوحیشی مردی لاغر است که از استعداد طنزگونه جالبی برخوردار است و بسیار به ندرت تصاویری از وی دیده می شود که در آن خندان و خنده رو نباشد. الوحیشی اختیارات اجرای حملات فراتر از مرز یمن را دارد و واشنگتن و صنعا با وجود تلاش های دامنه دار، موفق به دستگیری او نشده اند و عناصرش هم اکنون در جنوب یمن فعال هستند.

سومین فرد فهرست ابراهیم العسیری ۳۱ ساله و مغز متفکر بمب سازی شبکه القاعده در شبه جزیره عربستان است. وی یکی از خطرناکترین مغزهای متفکر این شبکه است و گمان می رود که وی طراح بمبی باشد که نزدیک بود باعث سقوط هواپیمای آمریکایی در دیترویت در جشن سال نو مسیحی در سال ۲۰۰۹ میلادی شود. همچنین گمان می رود که وی طراح بمب های بود که در یمن در دستگاه های چاپگر کار گذاشته شد. القاعده موفق به ارسال دو دستگاه از آن در قالب بسته های پستی در دو فروند هواپیمای باری شد که مسئولان امنیتی در دبی و لندن توانستند آن را کشف کنند.

اما از بارزترین ابتکارهای العسیری اعزام برادرش برای اجرای عملیات انتحاری در سال ۲۰۰۹ میلادی بود. این عملیات علیه محمد بن نایف وزیر کشور عربستان که در آن زمان معاونت این وزارت خانه را برعهده داشت، اجرا شد. اما وی جان سالم بدر برد.این ترور اولین باری است که در آن العسیری در آن از ماه شیمیایی “بی.ان.تی.ان” استفاده کرد، این ماده یک پودر سفید بدون بو است که دستگاه های اشعه ایکس قادر به کشف آنها نیستند.

چهارمین نفر این فهرست احمد عبدی جودان معروف به مختار ابوالزبیر سرکرده ” الشباب ” سومالی است که آمریکا برای دستگیری وی ۷ میلیون دلار پاداش اختصاص داده است. گروه وی هم پیمان رسمی القاعده شده است. شبکه سی ان ان جودانی را براساس اندک عکس های منتشر شده از وی فردی بسیار لاغر توصیف می کند. جودانی ترجیح می دهد که به جای حضور علنی نوار صوتی ضبط و منتشر کند.

مختار بلمختار پنجمین نفر فهرست سی.ان.ان یک شخصیت بارز در شبکه القاعده در سرزمین مغرب اسلامی به شمار می رود. وی گردان “الموقعین بالدم” (کسانی که با خون خود امضا می کنند) را تشکیل داد. این گروه به تاسیسات امیناس در جنوب الجزایر حمله کرد، در این حمله ۴۰ کارمند خارجی پس از سه روز محاصره کشته شدند.

بلمختار را گاهی اوقات آقای مالبورو نیز توصیف می کنند، زیرا وی به قاچاقچی سیگار مشهور است و گمان می رود میلیون ها دلار پول در قبال آزاد کردن گروگان های غربی در مالی به دست آورده باشد. بلمختار در سال ۱۹۹۱ میلادی برای جنگ علیه اتحاد جماهیر شوری به افغانستان سفر کرد و یکی از چشم های خود را از دست داد. آمریکا برای دستگیری بلمختار ۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

ششمین نفر فهرست ابومحمد الجولانی سرکرده جبهه النصره است که در ژانویه سال ۲۰۱۲ میلادی تشکیل شد. این گروه را یکی از قویترین گروه تروریستی در سوریه با ۱۰ هزار جنگجو می دانند.اطلاعات درباره الجولانی بسیار اندک است و حتی تابعیت او روشن نیست اما گمان می رود که به عنوان یک جنگجو در عراق تجربه داشته باشد، اما بر اساس تحقیقات موسسه کیلیام در امور افراط گرایی در لندن، الجولانی همواره در نشست ها حتی با فرماندهان ارشد دیگر چهره خود را می پوشاند، گمان می رود وی فردی سوری باشد که روابط مستحکمی با ابومصعب الزرقاوی سرکرده کشته شده القاعده در عراق و شبکه فعلی القاعده در عراق داشت و دارد.

ابوبکر البغدادی در جایگاه هفتم فهرست قرار دارد. وی سرکرده گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) است. وی با الجولانی درباره فرماندهی عملیات اختلاف علنی دارد و اعلام کرد که جبهه النصره بخشی از گروه او است. مسئله ای که الجولانی با قاطعیت آن را رد کرد. اما این دو به همکاری در چند منطقه در شمال سوریه از جمله دیر الزور ادامه دادند.

اما در عراق این البغدادی بود که شمار حملات تروریستی علیه دستگاه های دولتی و امنیتی را به همراه انفجارهای خونین علیه شیعیان دراین کشور به طرز قابل ملاحظه ای افزایش داد. البغدادی هم اکنون مسئول افزایش شمار کشته های غیرنظامی در طول یک ماه اخیر به بالاترین میزان خود از سال ۲۰۰۸ میلادی در عراق است و دولت آمریکا مبلغ ۱۰ میلیون دلار جایزه برای دستگیری او تعیین کرده است.

سراج الدین حقانی فرزند موسس شبکه حقانی در مکان هشتم فهرست قرار دارد. وی مسول برخی از خونین ترین حملات در کابل در سال های اخیر بوده است و روابط مستحکمی با القاعده و طالبان دارد. آمریکا این مرد ۴۰ ساله را مسئول کشته و زخمی شدن بیش از یک هزار سرباز آمریکایی در افغانستان دانسته و برای دستگیری اش ۵ میلیون دلار پاداش تعیین کرده است. ابوبکر شیخو رئیس گروه بوکوحرام در نیجریه در جای نهم فهرست قرار دارد،آمریکا برای کمک به دستگیری او هفت میلیون دلار تعیین کرده است.

دهمین فرد نیز دوکو عمروف رهبر گروه امارت قفقاز است. این گروه چچنی است هدف ایجاد حکومت اسلامی در بخش های بزرگی از جنوب روسیه را در سر می پروراند. آمریکا برای دستگیری او پاداشی ۵ میلیون دلاری تعیین کرده است. به گزارش العالم این افراد در حالی همه از تروریست های شناخته شده معرفی شده اند که همه در کادر رهبری القاعده قرار دارند و یا از آن پیروی می کنند، القاعده ای که سازمان اطلاعات آمریکا و انگلیس با پول سعودی ها آن را تشکیل دادند و بر اساس شواهد بسیار همچنان کنترل آن را در دست دارند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.