×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024
آداب استقبال از ماه مبارک رمضان در سیره ائمه اطهار (ع)

به گزارش “سیرجان خبر”، روزه یکی از ارکان اسلام و مسلمانی است و نقش مهمی در تحول و تکامل معنوی مومنان دارد. به همین خاطر پیامبر اعظم (ص) و ائمه اطهار(ع) به استقبال ماه رمضان که ماه ضیافت الهی و ایام روزه است، می رفتند و برای آمادگی هرچه بیشتر برای لبیک گفتن به ضیافت الهی، آداب و مراسمی داشتند. از جمله آن که نقل شده است، پیامبر اکرم در آخرین جمعه ماه شعبان در اهمیت رمضان سخن گفتند و فرمودند: ای مردم! رمضان ماهی است که در آن به میهمانی خدا دعوت شده اید و در آن از اهل کرامت خدا قرار داده شده اید، نفس هایتان در آن تسبیح است. خوابتان در آن عبادت است، … آن گاه به جایگاه روزه داران در قیامت اشاره کردند و فرمودند: چون روز قیامت شود منادی ندا می دهد: کجایند میهمانان خدا؟ پس روزه داران را می آورند… آنان را بر مرکب هایی عالی (از جنس) نور سوار می  کنند و در حالی که تاج کرامت بر سر آنان است، آن ها را به بهشت می برند.همین اهمیت آداب استقبال از رمضان نزد معصومان و مقربان الهی است که نزد مردم، نیز آدابی هم چون غبارروبی مساجد، روزه پیشواز و استهلال شکل گرفته است.

در روایات آمده است که تلاوت یک آیه در ماه رمضان معادل ختم قرآن در ماه های دیگر فضیلت دارد.ائمه اطهار(ع) رمضان را که ماه نزول قرآن است، به عنوان جشن آغاز نزول نعمت الهی قرآن برای هدایت مسلمانان مطرح می کردند و می فرمودند که مسلمانان ماه رمضان را به عنوان یک موسم عبادی تلقی کنند. علاوه بر توصیه ائمه اطهار(ع) به تلاوت قرآن در ماه رمضان، آن حضرات بر عبادات دیگری نیز تاکید داشتند: افزایش کمی و کیفی نماز از دیگر تاکیدات ائمه اطهار(ع) برای این ماه است. ائمه اطهار(ع) تاکید کرده اند: مسلمانان به ویژه در ماه رمضان کیفیت نماز را بالا ببرند؛ در نماز خواندن عجله نکنند و نماز را با طمأنینه بخوانند و هر چه می توانند رکوع و سجود را تام و تمام ادا کنند. حتی تاکید فرموده اند که طول سجود و رکوع باعث تخفیف گناهان از کمرها و گرده های شما خواهد شد.

ازقدیم در بین خانواده های مسلمان رسم بوده است که روز آخر ماه شعبان را که یوم الشک نامیده می شود، روزه می گرفتند تا اگر روز اول رمضان بود، به وظیفه خود عمل کرده باشند و اگر نبود خود را برای ورود به رمضان آماده می کردند. حتی برخی ۲ یا۳ روز زودتر از رمضان با روزه به استقبال این ماه می رفتند.این رسم در بین بیشتر خانواده های ایرانی مرسوم است .

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.