×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024
برگزاری جایزه ادبی طاهره صفارزاده از سال آینده/ انتقال پیکر صفارزاده به سیرجان

tahere safar zadeبه گزارش“سیرجان خبر” به نقل از فارس،نشست خبری اولین جشنواره سراسری طنین بیداری بزرگداشت زنده‌یاد طاهره صفارزاده صبح امروز شنبه ۲۷ مهر ماه در سالن شماره ۲ اندیشه حوزه هنری با حضور جلال صفارزاده برادر دکتر صفارزاده، رضا اسماعیلی دبیر جشنواره و علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری برگزار شد.

* اعلام خانواده زنده یاد صفارزاده برای انتقال پیکر این قرآن پژوه به سیرجان

جلال صفارزاده برادر زنده‌یاد طاهره صفارزاده که تا سالهای پیش مراسم بزرگداشت خواهر را با هزینه شخصی برگزار کرد در این نشست خبری ضمن اشاره به زندگینامه مختصری از این نویسنده، مؤلف، قرآن پژوه و مترجم افزود: به عنوان برادر طاهره آمده‌ام تا بخشی از امور انجام شده در سالهای اخیر را اعلام کنم. ماجرای زندگی ما ۴ خواهر و برادر بسیار سخت است بنده آخرین فرزند خانواده بودم پدرم پیش از تولد من و مادرم سه روز پس از تولدم فوت کردند. ما به همراه خواهر و برادرها زندگی پرماجرایی داشتیم با وجود اینکه عمو سرپرستی ما را برعهده گرفته بود، اما نبود پدر و مادر و کمبود حضور آنها را به خوبی احساس می‌کردیم، چرا که هیچ‌کس جای پدر و مادر را برای فرزندان نمی‌گیرد.

به گفته وی، طاهره نزد خواهر بزرگم بزرگ شد و پرورش یافت از همان ابتدا به مردها اعتنایی نمی‌کرد از این رو آقای دکتر وصال نوه وصال معروف استاد ادبیات دانشگاه شیراز بود که بارها از خواهرم خواستگاری کرد ولی طاهره زیر بار نمی‌رفت می‌گفت او ثروتمند است و می‌خواهد ثروتش را به رخ ما بکشد از اینرو قبول نمی‌کرد.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه یکی از همشهریان ما پزشک بود که در نهایت طاهره با او ازدواج کرد افزود: او یک پزشک بیهوشی بود که پس از چند ماه طاهره متوجه شد او معتاد است و …، در همین دوران حدود سال ۴۱ در دبیرستان دارالفنون بودم که روزی خبردار شدم طاهره مقابل مدرسه آمده است و عنوان می‌کند که طلاق گرفته است.

جلال صفارزاده با بیان اینکه پس از امور انجام شده طاهره توانست بورس دریافت کند بر این اساس فرزندش را نزد خواهر بزرگترم گذاشت گفت: مدتی بود علیرضا فرزند طاهره نزد خواهر بزرگترم بود اما با تزریق آمپول کزاز از دنیا رفت. علیرضا متولد سال ۳۸ بود ما از طریق شرکت نفت در انگلیس طاهره را خبردار کردیم از آن زمان به بعد طاهره دل به زندگی نمی‌داد زیرا بدشانسی‌ها او را ناراحت کرده بود.

برادر این پژوهشگر ادبی با تأکید بر اینکه برای نویسندگان آسیایی جنوب شرقی آزمونی برگزار شد که طاهره در آن پذیرفته شد و پس از آن از شرکت نفت کناره‌گیری کرد گفت: در همین دوران بود که کتاب شعر «چتر سرخ » را نوشت این اثر در دیوانش سال گذشته منتشر شد، اما طاهره سال ۴۸ به ایران آمد و با سفر به هند و چین مسیر زندگی‌اش تغییر کرد، از سال ۵۰ تغییر مسیر داد و متمرکز به کار مذهبی شد هر چند پیش از انقلاب هم اشعار خوبی در قیاس زندگی اشرافی و ماجراهای خانواده دارد؛ در کل باید گفت در این دوران مسیر زیستنش تغییر کرد آپارتمان کوچکی در میدان کاخ سابق گرفته بود و با همان حقوق روزنامه زندگی می‌گذراند. در همین دوران بود که دکتر وصال مجدد سراغش آمد اما پس از انقلاب سرانجام در سال ۶۱ با وصال ازدواج کرد بسیار متواضع و باسواد بود.

وی به آثار صفارزاده اشاره و عنوان کرد: طاهره با ازدواج به باغ قصرالدشت شیراز رفت پس از چند ماهی ماندن در آنجا نهایتاً به اکباتان آمد زندگی طاهره صفارزاده با وجود تمکن مالی دکتر وصال هیچ تغییری نکرد و مسائل مذهبی سخت پایبند بود.

وی با تأکید بر اینکه میراثی از وصال به دکتر صفارزاده نرسید ۱۰۰ میلیون که دادگاه شیراز به وی اعطا کرده بود اضافه کرد: وصال درگذشت و میراثی حدود ۱۰۰ میلیون از سوی دادگاه شیراز به طاهره اعطا شد که نزدیک ۴ هزار هکتار زمین در سیرجان به عنوان بنای یک کتابخانه نهاده شد.

برادر این مترجم قرآن به مشکلات دفن زنده‌یاد صفارزاده در امامزاده صالح هم اشاره و ابراز داشت: ابتدا قرار بود در امامزاده صالح پیکر خواهرم تشییع شود اما مسئولان عنوان کردند که باید ۸۰ میلیون تومان بپردازید، ولی ما گفتیم طاهره برای ترجمه قرآن ۸ سال از جای خود تکان نخورد، پس توجه به این پژوهشگر لازم است، ما پرداخت این هزینه را نمی‌پذیریم. در مراسم تشییع دکتر الهام سخنگوی دولت دهم اعلام کرد که می‌توانیم خانم صفارزاده را در امامزاده صالح تدفین کنیم که سرانجام این موضوع محقق شد، اما اگر زنده باشم و توانی باشد دوست دارم به سیرجان زادگاهش و کنار پدر و مادر خود بازگشته و مقبره‌اش منتقل شود.

* اسماعیلی: از سال آینده جایزه ادبی دکتر صفارزاده را برپا می‌کنیم

در ادامه این مراسم، رضا اسماعیلی دبیر جشنواره ضمن اشاره به اینکه در آستانه ششمین سالگرد طاهره صفارزاده هستیم، عنوان کرد: تا سال‌های پیش مراسم بزرگداشت با هزینه شخصی برادر این مؤلف برگزار می‌شد، اما دیدیم به شخصیت زنده‌یاد صفارزاده جفا می‌شود، چرا که چهره جهانی و علمی است و کوتاهی در این راستا مشهود بود، اما سال گذشته در یکی از سالنهای حوزه هنری مراسمی برگزار شد و امسال با مشارکت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این مراسم روز اول آبان در حوزه هنری برگزار خواهد شد و از سال آینده جایزه ادبی دکتر صفارزاده را برپا می‌کنیم.

اسماعیلی از روند برگزاری جشنواره و وصول آثار گزارشی ارائه کرد و افزود: پس از انتشار فراخوان طی یک ما شاهد استقبال از جشنواره بودیم در این زمان ۵۰۰ قطعه شعر از شاعران جوان، پیشکسوت و شهرستانی و ۲۵ عنوان مقاله و پایان‌نامه واصل شد این آثار به قلم افرادی تحریر شده بود که در حوزه علمی و ادبی صفارزاده کار کرده و آثار ارزنده‌ای ارائه کرده بودند. با وجود این استقبال مراسم روز چهارشنبه اول آبان از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰در تالار سوره حوزه هنری برگزار و به برگزیدگان بخش‌های مختلف شعر، مقاله و پایان‌نامه علاوه بر اهدای تندیس جشنواره و لوح تقدیر به نحو شایسته تجلیل به عمل خواهد آمد.

وی افزود: در حوزه شعر از ۳ شاعر، در حوزه مقاله به ۲ مؤلف و در حوزه پایان‌نامه از ۲ پایان‌نامه تجلیل خواهد شد و در سالهای آینده این کنگره به عنوان جایزه ادبی طاهره صفارزاده برگزار می‌شود.

اسماعیلی ادامه داد: داوری‌ها در حال انجام است، در این مراسم قرار است از میان ۱۹۰ شاعر بانو که توسط تیمی از داوران و با بررسی معیارهای فراوان و پس از چندین جلسه کار کارشناسی مشخص شده‌اند ابتدا ۱۲ شاعر و در نهایت ۶ شاعر به عنوان نامزد دریافت جایزه ادبی طاهره صفارزاده معرفی شدند، که با نظر کارشناسی در نهایت یک بانوی فرهیخته به عنوان برگزیده جایزه ادبی طاهره صفارزاده معرفی می‌شود. اسامی این ۶ بانوی برگزیده عبارتند از: مرضیه محمدزاده، چیتا یثربی، پروین سلاجقه، مژگان عباسلو، مریم سقلاتونی، وحیده افسری.

وی در مورد داوری‌ها هم گفت: در بخش شعر علی‌محمد مؤدب، مصطفی علیپور و علی داودی مدیر دفتر شعر حوزه هنری مسئولیت داوری را بر عهده داشتند و در بخش مقالات و پایان‌نامه از دوستانی که در دفتر شعر حوزه فعالند استفاده کردیم.

* قزوه: طاهره صفارزاده شجاع و در شعر اعتراض انقلاب پرچمدار است

در این مراسم، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با اشاره به برنامه‌های این مرکز برای شاعران که دو برنامه از آن برای شهریار و سهراب برگزار شده و برنامه‌های دیگر در دست است، توضیح داد: با توجه به برگزاری بزرگداشت سپهری و استاد شهریار و حضور خانواده این شاعران، امروز در خدمت خانواده طاهره صفارزاده برای برگزاری جشنواره سراسری طنین بیداری هستیم.

وی با اشاره به اینکه، در زمان حیات صفارزاده طبق خواسته او جایزه‌ای با این عنوان برگزار نشد، گفت: در زمان حیات قیصر امین‌پور و سید حسن حسینی جوایز ادبی پیشنهاد و به شاعران جوان تعلق گرفت که به عنوان سند ادبی ما موجود است، اما در دوره حیات طاهره صفارزاده به دلیل تواضع وی این مهم فراهم نشد، اما در آن زمان هم امکان برگزاری بود، او شجاع و در شعر اعتراض انقلاب پرچمدار بود. سلمان هراتی، محمدرضا عبدالملکیان، مؤدب و … معلم خود را زنده‌یاد صفارزاده می‌دانستند. او به عنوان چهره‌ای که نوآور در شعر بود شناخته می‌شد و در کنار آن حق مسلمانی و اسلام را مدنظر داشت.

وی ادامه داد: صفارزاده یک دین‌مدار بود بدین سبب بهای سختی‌های بسیاری را پرداخت کرد. صفارزاده با تفکر، صبر و زبان شعری دست کم چیزی در حد فروغ فرخزاد بود اگر چه در اندیشه و تفکر بالاتر بود اما جامعه روشنفکری دنبال این نبود که زنی که پایبند به اندیشه مسلمانی است او را بزرگ کند. صفارزاده به عنوان چهره زن دانشمند جهان اسلام معرفی شد در شکل‌گیری حوزه هنری نقش مهمی داشت، این تفکر را داشت که باید پایگاه اندیشه و هنر در حوزه انقلاب شکل گیرد او در نخستین جلسات شعر که در حوزه برگزار می‌شد سهیم بود.

وی به دو دفتر دیدار صبح و بیعت با بیداری اشاره و افزود: این دفترها به انقلاب، امام و مسلمانی پرداخته‌اند اینها نخستین دفترهایی هستند که در این فضا شکل گرفت، البته در فضای پیش از انقلاب سید علی موسوی گرمارودی از دیگر افراد است.

وی به تسلط صفارزاده به عربی و انگلیسی اشاره و آن را یک شاخصه معرفی کرد و گفت: کتابهای او در دانشگاه‌ها تحصیل شد و اشعاری به انگلیسی بسیار محکم و درست بود، او یک معلم بود و شاعرانی چون من و مؤدب بسیار نزد او می‌رفتیم و در فضای شعر اعتراض مسلمانی صفارزاده معلم و پیشکسوت بود.

وی در پایان به نقل خاطره‌ای از زنده‌یاد صفارزاده مترجم، شاعر، قرآن‌پژوه پرداخت و گفت: او از استادان بی‌ادعا بود و هیچ هدیه‌ای نمی‌گرفت ۱۱ سپتامبر که اتفاق افتاد فرهنگسرای ارسباران شب شعر ضد سلطه و آمریکا را برگزار کرد. زنده‌یاد صفارزاده شعرش را خواند من هم شعر سپید بلند خواندم بعد از برنامه به من گفت این شعر را برایم بفرست تا ترجمه کنم اما من پشت گوش انداختم چند روز بعد زنگ زد و گفتم شعر دیگری می‌خواهم بخوانم که با ناراحتی گفت مگر نگفتم شعرت را بفرست، شعر را برایش فرستادم چند روز بعد زنگ زد که از اذان صبح تا اذان ظهر مشغول ترجمه بودم گفت برایت می‌فرستم، برای سایت‌های خارجی بفرست؛ ترجمه زنده‌یاد صفارزاده برگزیده شعر ماه شد.

اختتامیه جشنواره سراسری «طنین بیداری» روز چهارشنبه ، اول آبان ماه در حوزه هنری برگزار می‌شود.

مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری به مناسبت پنجمین سالگرد درگذشت طاهره صفارزاده، شاعر، قرآن‌پژوه، مترجم و پژوهشگر ادبی، جشنواره «طنین بیداری» را در سه بخش شعر، مقاله و پایان‌نامه برگزار می‌کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.